|
|
|
|---|---|
320-325 |
Jag undrar lite varför BMW sänkte komprissionen på m20b25 när man satte på kat. min komprisson är ungefär som volvo 740tic man tycker ju att en sugis borde ha mkt högre.. tex en 318 m10 eller vad den heter har väl lite mer komp jag skriver inga siffror eftersom jag inte vet exakta siffrorna |
|
troligtvis så beror det på att katten ger ett större mottryck i avgas fasen, och på så vis hinner motorn inte släppa ut lika mycket avgaser, vilket gör att du från början har ett högre tryck i cylindern vid kompresionsfasen än utan katt. Sen är det ju inte riktigt så enkelt att man bara kan titta på motor specifikationerna och säga att en motor har lägre komp än en annan, då det hela ter sig väldigt annorlunda när motorn är "igång". /Niklas |
|
|
Det hela har egentligen inget med själva katalysatorn att göra! Det beror på att man tvingades sänka kompressionen pga att man enbart kunde köra på blyfri 95 oktan mot tidigare blyad 98 oktan! Högre oktantal medger högre kompression innan motorn börjar spika. Dessutom var motorernas styrsystem inte lika advancerade som idag. De saknade bland annat knacksensorer som finns på moderna motorer. Knacksensorerna kan reglera tändningen efter när motorn börjar spika, därmed kan anpassa motorns tändning efter olika oktantal numer. Den blyfria bensinen fanns bara som 95 oktan i början. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Såldes inte 325-motorn i USA också, i samma utförande (325is)? Där har de väl ännu mer varierande bensin än här. | |
|
91-oktan MON (Motor octane number) som säljs i USA kan vara mer än 101 oktan RON (Research octane number) som är mätsystemet som används i Europa! Om Europa- och USA-versionen av motorn är samma, vet jag ej! För övrigt var det många bilfabrikanter som tvingades sänka kompressionen i motorerna för att anpassa dem efter den 95.-oktaniga bensinen som krävdes för att katalysatorerna inte skulle gå sönder. Hade man sålt 98 oktanig blyfri bensin från början hade man inte behövt sänka kompressionen. (Jag har iofs för mig att det är/var lagkrav på att en motor skall kunna köras på 95-oktanig blyfri bensin!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, varför skulle mätstandarden för bensin vara samma... Finns det något bra sätt att översätta deras siffror till våra? Eller är det helt olika testprocedurer? Vi provar i en gräsklippare och de i en 454a? Är deras 87 oktan bättre än vår 95 egentligen? Man hör ju ofta att de har skitbensin, men det beror kanske på andra faktorer/skrönor? |
|
|
Jonhny, som tumregel kan man ha att det är ca 10-oktanenheter mellan de olika mätsystemen. (det stämmer inte alltid exakt, men en ganska bra snabböversättning är det) Mätmetoderna skiljer sig en del åt. RON mäts bland annat vid lägre varvtal än MON. Jag misstänker att pratet om att man har dålig bensin i USA i första hand beror på att många inte inser att man har annat sätt att mäta bensinens oktantal på! För övrigt avgörs en bensins kvalitet inte enbart av oktantalet. (svavelhalten i bensinen mm kan vara annorlunda i USA) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.