|
|
|
|---|---|
|
Tänkte jag skulle kosta på min bil en motortvätt idag. Sagt och gjort, körde ut till en OK-tvätthall, öppnade huven, täckte över säkringsbox, nån plastboxar som jag misstänkte innehåller elektronik (motorrum är inte min starka sida) samt lite kablar. Sprutade på Turtles Engine Clean och lät verka några minuter. Sen, då motorn inte var absolut kall (hade väl kört kanske 5 km med den) så sköljde jag över motorn med varm-ljummet vatten. Sen finlirade jag lite med insektssvamp och insect remover... resultatet blev väl sådär men jag tyckte det fick duga. Vred om nyckeln och visst startade motorn. Sen körde jag en kanske 4 mil utan några som helst problem. Ställde bilen hemma, sen när jag skulle köra iväg 2 timmar senare så betedde bilen sig underligt. Varvet låg lägre än normalt, vid 2-400 varv, lydde knappt när jag tryckte på gasen. Det kändes typ som en kraft motarbetade den jag gav med gasen. Efter några starter och gas på 4-5000 varv så gick bilen hyfsat stabilt. Sen körde jag iväg, och vid första rödljus så går bilen helt normalt på tomgång. Hämtar upp en kompis, vi kör och handlar lite saker, ställer bilen vid en affär. När vi ska köra iväg händer samma sak, bilen beter sig märkligt. Vi kommer iväg, ställer bilen hemma hos kompisen. Den står där i kanske 5-6 timmar, sen när jag vrider om nyckeln så går den helt normalt igen! Vi kör iväg en runda på kanske 2-3 mil, ställer bilen vid en mack, sen startar den 20 min senare och bilen beter sig märkligt igen... Vad kan ha hänt? Vad ska jag göra? Beskriv gärna noggrant om ni har nåt förslag, jag har inte tummen mitt i handen - men jag besitter knappt nån kunskap om mekning... PS. Har sökt men inte hittat nåt riktigt bra svar DS. --- /// Olof (FKA "Oakman") | |
|
Åk tillbaks till OK och spruta torrt runt tändstift och tänddelar med tryckluft, borde hjälpa! MVH Robban |
|
|
Hmm.. är det bara att dra ut sladdarna och spruta på med luft? Jag är totalt okunnig på motorer som sagt... --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Ställ den varmt bara så löser det sig, så gör min med ibland går över efter ett dygn.. Fixar sig även utan värme o tryckluft men tar ett par dygn kanske.. |
|
|
Kör gärna "länge" några gånger så torkar det ju också ut till slut. Men nästa gång du motortvättar så använd tryckluft efteråt, det är bara att dra av tändhattarna och "lufta" runt tändstift o gärna runt fördelaren + tändspolen. Man kan behöva öppna fördelaren och "lufta" först och sen spruta lite startgas eller 5-56! MVH Robban |
|
|
hmm.. tänk på att alltid se till att det är torrt runt stiften efter motortvätt då det leder till att oförbrännt bränsle kommer ner till katten där det sedan brinner upp vilket leder till förtidspesionering av den samma, och alla vet vi att billiga det är de inte de små katterna... /Niklas |
|
|
OK, tack för alla svar! --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
de där Turtles Engine clean, låter som kladdig smet. isf ligger de säkert kvar någonstans o gör onytta! ja gör motortvätt ett par gånger/dag på jobbet o har aldrig problem efter... tar bara lagom med avfettning, låter verka nåra minuter o tar sen högtrycket o drar över (inte högsta tryck då) funkar fint jämt... om man inte dränkt me föör mkt vatten... då e de som sagt (som någon skrev) bara att köra en längre sträcka så dunstar vattnet om ligger där de inte ska ligga =) |
|
|
Jag var på Statoil för några timmar sedan. Lossade tändhattarna och blåste med kompressorn. Satte tillbaka tändhattarna, vred om nyckeln och problemet kvarstod! :( Fick köra runt några rundor inne på området, kom några meter - motorn dog, till slut kom jag ut på vägen och tryckte på gasen, bilen rycker fram som i impulser.. efter ett tag går bilen "med på" att jag gasar och bilen far iväg. Sen kör jag aggresivt ett tag med höga varv och i nästa korsning så går tomgången precis som vanligt! Skitstörigt är det... Har diskuterat med Kalle om det skulle kunna röra sig om lambdasonden.. kan det stämma? Hilf bitte... --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
BUMP --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Hoppsan... fick ett tips att man inte får "bumpa" topics. Sorry. rob_t_j72: Tänkte inte på att kolla fördelaren idag. Är det bara att öppna upp och blåsa på där också då? 5-56, ska jag bara spruta på det efteråt? --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Hmmmm... nu är jag lite osäker på vad som är fördelaren.. är det den lilla dosan mellan batteriet och spolarvätskebehållaren? Förstår isåfall inte hur jag öppnar den.. det sitter en kabel ovanpå som verkar sitta väldigt hårt fast samt två små sladdar. Men jag kanske är ute och cyklar... fördelaren kanske är där det går in 7 tändhattar på motorns kortsida under nån plastkåpa...? Kan någon motorkunnig hjälpa mig please.. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Fördelaren: Det går in en kabel i mitten av fördelarlocket och sedan går det ut en kabel till varje tändstift från yttre delen av fördelarlocket = summa sju "tändkablar". Brukar vara röd-brun plast. Under locket sitter rotorn som snurrar runt och skickar ut en tändpuls till respektive tändstift. OBS! Blanda inte ihop kablarnas placering samt se till att fördelarlocket hamnar på samma sätt som innan demontering! Gör en (över-) tydlig skiss och märk upp alla kablarna noga, om du är osäker på hur du skall montera ihop fördelarlocket igen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok så det är alltså själva "burken" som är "fördelardosan"? Och det är DÄR som jag ska blåsa ut fukten... Var kablarna sitter kommer jag nog ihåg, men frågan är hur jag får av locket.. kan man bara dra ur den tjocka kabeln som går in i mitten av födelarlocket? Känns som att den sitter rätt hårt... --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.