|
|
|
|---|---|
| Har just plockat ut min "Aktivsystemadapter 17032" ur bilen och fick grymt mycket bättre ljud... Jag har kollat upp vad det är och det är ett högpass-filter... man min fråga är hur kan ett HP-filtrer ge så mycket störningar och brus..?? folke? | |
|
Ingen aning tyvärr. Är det ett aktivt HP-filter då eller? Sitter det direkt på högtalarkablarna (högnivå? FP |
|
|
Nope, det är ett passivt filter direkt på lågnivåkablarna, med bara högtalarkablarna och jorden inblandade... Förstår bara inte hur det kunde ge så hysteriskt stora störningar... Jag har haft problem med vinande och "burkigt ljud" ett bra tag nu, men så hade jag nere mittkonsolen när jag bytte mikrofilter och hittade den här konstiga saken som jag med en gång insåg att jag måste få bort. Orkade/hann inte med att ta den med en gång, men nu är det gjort och ljudet blev helt otroligt mycket bättre!! Förstår bara inte riktigt varför det ska sitta ett HP-filter på signalkablarna... och "Aktivsystemadapter"? visst satt det ett gammalt dammigt bmw-slutsteg där förut, som jag numera ersatt med passiva delningsfilter... men vad fanns det för likspänning att filtrera bort..? |
|
|
Det är ju t.ex likspänning ut (gentimot chassi) på nästan alla nyare huvudenheter pga bryggade slutsteg. Om då efterföljande steg har jordrelaterd ingång så går det inte utan DC-avskiljare. Nu snackar vi förstås högnivå. FP |
|
|
Helt riktigt, det är förstås högnivå jag menar, jag har för tillfället inget extra slutsteg utan matar högtalarna direkt från huvudenheten, via passiva delningsfilter. Men fortfarande förstår jag inte riktigt hur ett passivt HP-filter kan skapa brus, borde det inte bara filtrera bort likspänning och lågfrekventa signaler? Det finns ju inga aktiva komponenter "utanför" HP-filtret... En annan lustig sak är också att bruset fanns bara ibland och om jag stängde av bilen och startade om den en eller ibland två gånger så försvann det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.