|
|
|
|---|---|
|
Ska nu köpa vinterdäck till min 323i och funderar vad jag ska välja, dubbat eller inte. Har kört på dubbfria med fyrhjulsdrivna bilar och det har fungerat utmärkt. Nu är det ju bakhjulsdrivet och då vill man ju ha så bra grepp som möjligt. Idag är de dubbfria så pass bra att det nästan bara är på is som de inte hänger med. Dessutom lär de dubbade vara mycket sämre efter något år när dubben slitits ned. På bra asfalt är jag övertygad om att de dubbfria är överlägsna. De dubbfria är mycket tystare också! //Thorssa | |
|
tja, jag vet inte men min mening är att det är just på is som man behöver vinterdäck överhuvudtaget. Sen vet man ju inte hur bra de dubbfria är efter man slitit bort de små bublorna som ska ge grepp på is... Sen funkar dubben så länge som de sitter kvar i däcket, gummit slits ju också, och metall är metall oavsett fabrikat. Men jag ska väl vara ärlig och säga att jag kör på dubbfritt det här året eftersom det följde med ett par nästan nya dubb däck till bilen när jag köpte den... /Niklas |
|
|
Finns bara en punkt som dubbfria däck är bättre på: de är tystare! (iofs sliter de lite mindre på vägen med) Dubbdäck är stabilare på asfalt pga att de inte är lika sajpade (uppskurna) i mönstret. Det ger stabilare klackar. Största fördelen med dubbdäck är annars att man får mycket bättre grepp på isiga underlag! Där greppar inte dubbfria däck så bra. Greppet på snö är ungefär likvärdigt mellan dubb och dubbfria däck. Främsta anledningen till att ha vinterdäck är nog inte i första hand att ha bra driv, utan att ha bra stabilitet och framförallt ha bra bromsförmåga - och då spelar det inte någon roll om bilen driver fram eller bak! Senaste vinterdäckstestet från Aftonbladet: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Körde min 316 på Good Year Eagle Grip 4 (tror jag de va) utan dubb i tre vintrar utan missöden. Har just petat på Dunlop Winter Sport M3 på min 328:a och förväntar mej att det ska lira. Skulle det va så att den totala blankisen slår till så e de väl inte värre än att man får ställa bilen nån dag (vilket jag även skulle rekomendera er med dubbdäck för det är ju tyvärr inte alla som resonerar som jag). Dubbfritt och försiktigt e mitt recept för den eländiga vintern. // CB. Aldrig mer färre än sex cylindrar ! |
|
|
Mina dubb har redan räddat mig en gång i höst, helt plötsligt touchar bilen framför en långtradare bredvid med efterföljande kalabalik. Det var höstens första mkt lokala blixthalka -1 grad, jag var den enda med dubbar och alla utom jag snurra o gled hit o dit. Om det är halt och du behöver bromsa så finns det bara dubbar som kan hjälpa dig.. Hur försiktigt du än kör så kan du aldrig förutse att ngn annan tappar cd på golvet.. |
|
|
Jag har bara bra erfarenheter av odubbat! Har haft det på mina två senaste bilar, inte BMW:n dock där följde dubbat med. Beror kanske lite på vem som kör också!? |
|
|
Läs kilens inlägg här ovan! Det är exakt den situation som är orsaken till att jag kör dubbat (fast jag bor i Gbg)! Det kanske bara är en gång per år (eller vart 5:e år) jag hamnar i den situationen men då vill jag absolut ha den extra hjälpen dubbat kan ge! Fem bra skäl till att köra odubbat: - du vill slita så litet som möjligt på asfalten (ett alternativ är att stanna hemma. Det har många andra fördelar också) - du kör ofta 110-120 kph eller däröver (ökad risk för att dubbarna lossnar) - du gillar att spinna loss på asfalt då och då (inte bra för dubbarna) - du åker ofta till Tyskland på vintern (dubbat är förbjudet) - du kan acceptera att du då och då överraskas av halka och köra av vägen eller köra på någon (det här sista får ni ta som ett skämt. Fast med litet allvar)! Var och en blir salig på sitt! Jag är salig över dubbdäck! Helst Hakkapeliitta eller Gislaved av nyaste modell! Dom brukar oftast hamna mycket bra till i seriösa däckstester! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.