AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.146

Höger ventilkåpspackning M60

Någon som bytt ventilkåpspackningar på en 740 E38 med M60 motor?

Håller själv på med det och på vänster sida gick det bra utan att lossa boxen med kablar men på höger sida måste boxen bort annars går det inte att få ventilkåpan förbi rören till luftkonditioneringen.

Följer Steamans eminenta beskrivning men har kört fast på:

"5) Lossa de två muttrarna som håller boxen.
6) Boxen sitter nu fast genom de 4 kontaktdonen som är anslutna till repektive insprutningsmunstycke. varje kontaktdon sitter fast med en liten metallfjäder som jag lossade lite på ena sidan med hjälp av en lång skruvmejsel. Nu är det bara ett lossa boxen och försiktigt flytta den åt sidan.
8) Pilla tillbaka fjädrarna så att de inte försvinner."

På min bil sitter spridarna väl dolda under bränsleröret och den innersta spridaren går inte ens att se något av. Vidare har kontakterna på spridarna en låsfjäder (som naturligtvis är monterad underifrån - heja Murphy!) som greppar på bägge sidorna. Det räcker alltså inte med att lossa "lite på ena sidan" för att få kontakterna att släppa. Det går f ö inte att komma åt eller ens se dessa fjädrar på alla spridarna ens med en lång mejsel. Tror Steaman beskriver en M62 och funderar på om detta är annorlunda på min äldre M60.

Någon som kan bistå med råd?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.