|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Otroligt vad många som mixtrar med insug och utblås. Kom ihåg att sådan typ av "trimning" resulterar oftast i att det man vinner i HK vid ett visst varvtal, förlorar man i NM på ett annat varvtal. Det skall alltid vara en viss balans mellan tröghet i insug resp utblås, med visst undantag för turbo, som kan ha 5" utblås direkt efter aggregatet. |
|
|
Ironman. detta gäller väl även för kompressor? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Öhh, där stannar mina erfarenheter. Jag ogillar alla "kanske/borde" i forumet, överlåter svaret till någon annan. Men ok, en avgasturbo verkar ju redan som en viss broms på avgasströmmen. En kompressor tar ju istället effekten direkt från mekaniken, precis som generatorn, och då "borde" en viss bromsverkan behövas på avgassidan. Men avgassystemet måste kunna släppa ut mer volym än original, eftersom kompressorn trycker in mer luft än original. En perfekt balanserad trimning "borde" även omfatta anpassning av ventilstorlek och kamtider. Här krävs ett proffssvar från en utbildad fordonstekniker. |
|
|
Z3c 4 ever> Tippar på att mitt oväsen kommer sig av den ringa ljuddämpningen min "mc-dämpare" ger. En dämpare med större volym fungerar antagligen bättre. Henrik> Jag ser från perspektivet, "plocka russinen ur kakan". Bryr mig inte om märken. Som tur är e vi alla olika :) Allmänt, läs på lite om inre och yttre gasväxlings system, och vad för parametrar som påverkar fyllnadsgrad och funktion. Därefter får man lite bättre förståelse mellan sambanden. |
|
|
Npe. var hittar man denna intressanta läsning? Jag har funderingar på att försöka trycksätta filterboxen, så som flera supersport hojar har det. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
En bra och framförallt svensktextad skrift, delat på tre kompendium, är skrivet av Lennart Zanders. Titta på www.boostbusters.com |
|
|
Z3c> Ang effekt på bakhjul. Beror helt på hur man mäter men jag tippar väll på att BMW drivlinan tar ca 12-15%. De värden jag bromsat är inte redovisade fullständigt :) Å om man vore effektsugen så såg jag faktiskt över 800hk på mätaren vid motorbromsningen. M.a.o beror helt på vad man räknar som "riktig" effekt. En översläng innan bromsen tar? Eller 15sek statisk nötning? Hur som helst, å oavsett effekt så hoppas jag på en rolig bil! Richard> Skicka ett mail på npengineering@sverige.nu så släpper jag gärna in dig på ett studiebesök, å en kaffe om du åker långväga :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.