|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Byggde ett rf 3" avgassystem från kat och bakåt idag. Tänkte förbereda lite för motorbytet. Då även främre delen självklart byts ut. Det jag inte var beredd på var att all dämpning försvann eftersom jag bara har en liten 3.5" "motorcykel" dämpare bak. Vilket jä..a oväsen :) Nu skäms jag att åka omkring i bilen, tur att det snart är dax att gå i vinteride. | |
|
Tur att du skall köra med turbo sen, de brukar ju slå sönder ljudet bra. =) Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
NPe ?????Z3 2.0T coupe???? berätta mer, vad är detta för bygge??? Har du bilder?? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Ett par bilder på bilen innan modifiering och ett fåtal av delarna hittar du på --> Länk |
|
|
... förresten, tur att du varnade om ljudnivån med MC dämpare. Jag hade lite lösa planer på att plocka bort sista dämparen och fixa dit en Yoshimura med rejäl diameter. Men efter att ha läst ditt inlägg så tror jag att jag struntar i det. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
hur ska du lösa det? sätter du en grövre dämpare eller byter tillbaka till orginal? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Hej! Där katten sitter orginal idag kommer en mittre ljuddämpare knölas upp, plus att turbon dämpar, som Fredrik M nämnde. Skall nog bli bra tillslut :) |
|
|
Om du vill kan du testa utan den extra dämparen först, har hört en turbotrimmad Suzuki med raka rör efter turbon som inte lät något nämnvärt högt. Såvida du inte behöver mottrycket förståss, jag gissar att mc dämparen är av den typen som består av ett perforerat rör rakt genom dämparen med lite dämpull runt om. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
VÄNTA LITE NU! Är det en våldtäckt jag läser om, SAAB motor i en BMW!? Hmm, trode i min enfald att det var en 320 motor med turbo du pulat ihop. Ja, ja, ser dock ändå fram mot att se resultatet. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Förstöra en sådan fin bil med en snabelmotor?! huvvaligen.. Jaja, hursomhelst så körde brorsan med 3" och en simonsdämpare längst bak på sin e30 325turbo nu i somras.. lät förjävligt illa (iofs ett jävligt skönt vrål vid gaspådrag, men hemskt illa vid normal körning). Så det verkar inte vara tillräckligt med turbo och en dämpare iaf (kanske är simonsdämparna som är otroligt dåliga?). |
|
|
Förstöra en sådan fin bil med en snabelmotor?! huvvaligen.. Jaja, hursomhelst så körde brorsan med 3" och en simonsdämpare längst bak på sin e30 325turbo nu i somras.. lät förjävligt illa (iofs ett jävligt skönt vrål vid gaspådrag, men hemskt illa vid normal körning). Så det verkar inte vara tillräckligt med turbo och en dämpare iaf (kanske är simonsdämparna som är otroligt dåliga?). |
|
|
en 3" görs bra på en Z:ta. Remus på dogges bil låter som ljuv musik. jag tror att mycket hänger på hjälva dämparboxen. För resten, NPe, vad är det som sitter orginal? 2" eller 1,5" ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
|
| jahaja, nu måste något ha blivit lite fel.. fick bara ett felmeddelande när jag försökte posta inlägget dom 2 första gångerna, men det funkade ju tydligen ändå. | |
|
Z3c 4 ever> Det verkar sitta 2 1/4 rör. Herrar Mr Forsberg & Mr z3mpower> Tar inte så allvarligt på de delikata påhoppen ang. att para ihop en z3 med en Saabmotor eftersom det självklart är lite udda. Men vadå förstöra? Undrar om det finns NÅGON som skulle valt bilen i orginalskick om man kunde, å fick, välja NP Engineering skick? :) |
|
|
Jag menade inte att vara allt för kritisk, men att plocka ut hjärtat ur bilen och stoppa i en trimmad pacemaker känns lite "fel", men samtidigt jävligt häftigt! Bilen ser ut att vara i fint skick, fortsätt på det sättet och pula ner den nya motorn med lite putts på så är det nog säkert många som kommer att godkänna bygget med eller utan BMW snurra. Får man fråga vart bygget byggs, del av landet? Kanske man kunde komma förbi o se hur arbetet fortlöper. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Jag menade inte att vara allt för kritisk, men att plocka ut hjärtat ur bilen och stoppa i en trimmad pacemaker känns lite "fel", men samtidigt jävligt häftigt! Bilen ser ut att vara i fint skick, fortsätt på det sättet och pula ner den nya motorn med lite putts på så är det nog säkert många som kommer att godkänna bygget med eller utan BMW snurra. Får man fråga vart bygget byggs, del av landet? Kanske man kunde komma förbi o se hur arbetet fortlöper. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Richard, stammar du ? ;-) NPe jag som har 3" på G blev lite orolig av att ökning till 3" kan ge oönskade effekter på min bil. Men en ökning med 0,75" borde inte på verka så mycket om slutburken är bra, eller hur. Jag vill ha BRRRUUUUMM men inte oljud... Oxå vad tror du din motor kommer att ge för Bhp när den sitter monterad i bilen? Hur mycket förlust räknar du med mellan motor-hp och hjul-bhp? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Det är nog inte tretums rören som brölar, en motorcykeldämpare dämpar inte något nämnvärt. Tomas du behöver nog inte vara orolig. Får du ut fler ESS hästar med det nya systemet? Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
antagligen...men det verkar vara lite difust hur mycket. Funderar faktiskt att köra lite tester på rullande vägbana. testa innan 3" och efter och sedan testa med och utan kompressor rem på...då har man svart på vit vad som gäller. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
NPe: Det var heller inte meningen att "påhoppet" skulle tas på så stort allvar heller, det är bara så att jag tycker mycket om BMW och väldigt lite om Saab. Ungefär som att börja plocka på biltema-delar på bmw'n.. huvvaligen ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.