AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.741

Vevhusventilation - vart går slangarna?

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Har demonterat vevhusventilationen på 325:an, dvs den slangen som går från ventilkåpan till spjällhuset. Från spjällhuset går sedan 2 st mindre slangar ner mot blocket till (de går in precis bredvid slangen från ventilkåpan), vad har de för funktion? Hör de till vevhusventilationen eller är det något annat?
Ti
2.587
Ticco
420i -14
I dom ska det väl cirkulera kylarvatten.

//Ticco

www.ticco.com
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Ok, varför är det vatten upp till spjällhuset? De går ju in precis bredvid vevhusventilationen, är det verkligen vatten i dem?
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Vet inte om det är så orginal på 325'an men på min iS så sitter det ett litet värme element på spjällhuset.
Kommer f*n inte på vad det heter nu....

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Har också tänkt på det där, om det är någon sorts "förvärme" eller nåt.
Nu har jag emellertid kopplat isär och ihop allt och börjar så smått undra hur det var, de två vattenslangar som går in i ... tja, det som syns som nummer 2 på bilden, ------> Länk
En går framåt under motorn och en bakåt.
Skulle nån vänlig själ kunna kolla (eller veta) om det är den övre resp. undre som går framåt resp. bakåt?

...måste ju snart få skiten att gå...

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nedre frammåt övre bakåt, så ser et ut på skissen i ETK'n.
Har ingen större betydelse eftersom vattnet bara cirkulerar igenom där.

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Tusen Tack, Ticco!

Värmeslingan är väl förmodligen bara där pga nått mystiskt påfund från någon miljömedveter stackare som inte har något vettigare att syssla med på sin fritid... Plockade förresten bort min vent från spjällhuset. besiktningsmannen märkte inte det trots att det stod en norrlands guld där istället=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.