AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
490

Chippa 730?

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Skulle vilja ha ett chip till min bil av modellen fetare. Iaf 40-50 hästar. Var finns något chip som detta? Och hur mycket kostar det?

Mvh Magnus
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det finns chip till din som ger 17hk och kostar 2900 kronor. 40-50hk tror jag blir svårt att få med bara ett chip. Det går nog med en bil som har turbo.

//Schnitzer
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hmm... Men ärligt talat gör verkligen 17 hk någon skillnad? Är det värt pengarna? Finns det något företag som typ har sportkat:ar, sportsystem osv??

Mvh Magnus
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
Skillnaden med 17 hästar är väl inte så rasande stor, men den är (tycker jag) kännbar, iallafall om man kör 98oktan vill säga. Då blir förbrukningen betydligt bättre också, jag gick från 1.4 till 1.2 i stadstrafik. De flesta handlare rekommenderar ett sportluftfilter i samband med ev. chippning. Om man byter kamaxel/lar blir det ytterligare lite bättre drag i bitarna, fast det är "lite" dyrare. Extractorrör är heller ingen dum idé. Racekat & sportpipa kan komma längre ner på listan, BMW:s orginalgrejor flödar rätt bra och det rör sig om mycket kr/hk jämförelsevis...

Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Sportkattar vet jag inte var man kan löpa men det finns sportsystem från Remus som är väldigt bra. Annars finns det andra märken också. Det är bara att hitta någon som kan ta hem eller sälja det i Sverige om man inte vill åka ner själv dvs. Jag skulle börja med ett chip, sportfilter och sportsystem och är du inte nöjd med det så kan du givetvis montera på mer hk-givande grejer om du hittar, men då går priserna upp lite mera också.

//Schnitzer
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Hmm.. Men en racekat måste gör en del, efter några vänner till min föräldrar hade en Fiat Chroma och där gjorde en racekat 17 hk! Det bör ju göra mer på en BMW.

Mvh Magnus
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Magnus18,

1. är bilen bromsad före och efter katbyte,
det är mycket glädjemätning i fabrikantsiffror.

2. Du förutsätter att konstruktionen på katen och
allt annat är identiskt på en Fiat och en BMW.
Så är det inte, jag lovar.

Har följt diskussionerna om chip under några månader
här på BMWPower. Slutsatsen man kan dra är:
effektökningen är måttlig på en sugmotor,
om det är värt pengarna är upp till var och en.
Lite mer effekt, lite bättre vrid, 3 lapp,
take you choice.

Om man gör ordentliga åtgärder för att förbättra
flödet är frågan om man inte ska satsa på ett
unichip som man mappar individuellt för din motor.
Kostar det dubbla mot ett normalt trimchip, men då
kan du ta ut maximalt ur just din motor.

/göran,
gubbe/
mm
21
mmarcus
750ia -97
hhhaallåååå...
Varför hålla på att försöra bilen.Varför inte köpa en 740,750.mer pegar de är givet,men värt de!!!
Magnus18,

Håller med Göran,du skall nog vara glad om du kommer upp till originaleffekt med chip,oavsett hur många hk de uppger.många är de som "lipat" vid effektmätn.vi är nyfikna hur det än går.

torsk på v12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.