AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.879

Lackförsegling eller rostbehandling?

pu
24
putteprutt
523iA -99
Det pratas mycket om lackförsegling här på bilvårdsforumet, MrCAP, Ditec osv. En sådan behandling kostar c:a 5kkr och varar i ett år eller så. Den har ju den fördelen att bilen blir lättvättad och alltid ser snygg ut osv. I och med det skonar bilen från smuts som samlar fukt och salt, och bilen rostar inte lika mycket som annars. Bl a Stockholms Bilvård genomför Ditec-behandlingar med många nöjda kunder här på forumet.

För samma peng kan man alternativt göra en rostskyddsbehandling, dvs komplettera med vax i trösklar och hålrum för att förbättra rostskyddet från fabrik. Bilens underrede behandlas för att ånyo motstå saltet på våra vägar. Rostskyddsmetoder i stockholm genomför dessa typer av behandlingar med de bästa av rekommendationer.

Om man tvingas välja, vilket är då att föredra?

Som jag ser det så kan jag själv med lite möda hålla bilen ren på utsidan med tvätt och hårdvax etc, men på insidan förmår jag intet. Därför verkar rostskyddsbehandlingen att föredra. Vad tycker ni?

--/Peter

BMW -- Break My Window
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Om jag bara fick välja en av behandlingarna så hade jag gjort en rostskyddsbehandling. En lackbehandlad bil står sig inte bättre mot rost mot en bil som är polerad och vaxas regelbundet tror jag.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag resonerar såhär. Detta blir en lång postning....

Bilen jag har brukar jag ha 2-4 år sedan byter jag. Jag vill vid bytet kunna sälja en så fräsch bil som möjligt både in och utvändigt. Att rostskyddsbehandlingar görs så sällan idag beror på att fabrikanternas rostskydd faktiskt har förbättrats genom åren. Sen kan man alltid diskutera verkan och orsak i olika specifika fall. Jag är fullständigt enig med att i vissa fall har även bmw problem med oliak saker som i slutändan gör att rost visar sig redan inom rostskyddsgarantins innefattning dvs 6 år. Exempel E38 baklucka, E39 baklucka och tanklock, E46, huv baklucka. Mm mm Vad ligger då bakom det hela? Flera faktorer påverkar.
1. Fabrikationsproblem, vars omfattning jag inte har exakt koll på.
2. Föregående skador inte korrekt reparerade. Här har jag desto mer erfarenhet som noga och intresserad bilägare. I tyskland fungerar försäkringssystemet så( i alla fall då jag sist kontrollerade) att när en krockskada inträffat värderar försäkringsbolaget skadan och ersätter ägaren kontant vad det skulle kosta att lämna in skadan på en bättre seriös verkstad. Många ägare väljer då att köpa ny bil då tyskar i grunden är noga och vill ha toppflege und pfutz:) Detta öppnar då en marknad för handel med skadade fordon. Denna har 2 aktörer.
2A De seriösa som reparerar skadan enligt gällande standard i högsta klass, skadereparationen knappt eller inte alls märkbar.
2B De oseriösa elementen. De köper in, ofta de svåra skadorna. Lagar bilen så det som räknas är ytfinishen. 98% av den svenska befolkningen inte kan se skillnaden mellan fordonet i exempel 2A och 2B. Denna reparation gör ju att tex rost får god grogrund då plåten under bara är snabbspacklad och taffligt målad( Jag har sett dussintals exempel på detta, du får lita på mitt ord där). Dessa bilar har en marknad i, export till till exempel diverse oseriösa svenska bilförmedlare och importörer som för att öka på profiten skurvar tillbaka mätarställnignen till något som låter aptitligt för 98% av den svenska befolkningen. Visst låter 9000mil bättre än 19000mil? En BMW är så välbyggd att den inte märks skillnad på direkt vid första anblick. För att kunan opererera så att det på pappret ser seriöst ut tar dessa bilförmedlare så kallade målvakter till hjälp och dels undkommer de diverse konsumentlagstiftningarar då de förmedlar privatbilsköp och dels kan målvakterna själva importera fordon för, på pappret "eget bruk". Upptäcker någon mot förmodan en eventuell mätarskruvning eller oseriös reparation så gäller föregående ägare som ansvarig dvs firman går i 99% av fallen fri.
Dessa 2 aktörer har sedan sina 3 typer av kunder
1. Den seriöse noggranne upplyste konsumenten som i princip använder import och begagnatguiden till vänster eller sina upptränade sinnen och eventuella bekanta med kunskaper. De köper som mest en bil inte bland de billigaste objekten utan de finaste som blir dem billigast att äga och dirva men kanske inte alltid i inköp.
2. Den stora "massan" som inte vet/ orkar eller kan finna skillnad mellan skrotet och kornen. Godtrogna hör hit.
3. De som köper det billigaste biliga och därmed får vad de betalar för.
Vad grupp 2&3 har gemensamt är att efter kort eller lång tid så händer det saker. Dåligt reparerade eller lagade skador börjar kika fram. Dessa blir ju då förvånade. Den naturliga reaktionen är, "inte skall min 12000mila 528E39 98 redan behöva en ny torkarmotorn, nya bussningar i framvagnen och styrleder? Skräpkvalitet!" Det gäller ju även rost. Dåligt underarbete leder till rost efter ett par år. Jag har sett skräckexempel på dåliga lagningar. Bl a en 528i touring 97 som var skruvad och gått 17000 på mätaren och så taskigt omlackad att det skull jag kunna gjort bättre med roller. Denna bil hade fått rostangrepp på bakluckan och förardörren och ägaren klagade hos BMWverkstaden och får en ny baklucka och förardörr på garantin efter garantiförfrågan. Som var omlackat så taskigt. Detta visar ju då på att verkstaden ville ha omsättning snarare än ett seriöst skadebedömmande.
Utav kunderna finns de två typer i sin tur
1. De som minutsiöst sköter sin bil och det finns ingen grogrund för rostangrepp bland annat.
2. De som mer eller mindre inte sköter sin bil optimalt så att rost och liknande kan få grogrund.
En bil, oavsett BMW eller inte bör tvättas minst 2 gånger per månad gärna mer. Speciellt viktigt är det på vintern att seriöst handtvätta och använda petroleumbaserad avfettning för att lösa upp alla salt, asfalts och tjärfläckar. Löser man itne upp dessa och får bort de samt salt och annat som fastnar bakom falsar bildar de god grogrund för rostprickar och små partiella angrepp under nästkommande säsong. Tips på hur man tvättar sin bil finns i menyn under gör-det själv tilll vänster. Automattvättar är av ondo, de är betalda saltbad där tvättvattnet cirkulerar och kan vara lika skadligt som att doppa bilen i saltsyra på lång sikt.... Alltså hellre låta bli att tvätta bilen en vecka än att köra in den i automattvätten, speciellt med borstar.
Jag vill iskallt påstå att minst 40% av sveriges BMWflotta består av mer eller mindre seriöst iordningsatta eller skurvade bilar. Samt att 60% av Sveriges BMWägare inte sköter sina bilar optimalt. Sen är det fullt förståeligt i alla led varför saker och ting inträffar.

Slutsatser
* Alltså bilspekulanter, var medvetna om att ni har undersökningsplikten i mångt och mycket samt använd tid, gott om tid för med tiden kommer allt fram.
* JA BMW rostar, som alla andra fordon det argumenterar jag inte emot på något sätt, men inte alltid alla saker som ligger bakom det är kända för alla.

För att sen komma till dina frågor efter denna postning av läsa-så-länge-att-man-måste-ta-gå-på-toapaus:)
Jag rekommenderar lackskydd. Olika beroende på vad din framtid ser ut som och din ekonomi tål.
Jag utgår ifråna tt du har ett fräscht grundexemplar och du är mån om dina grejor.
Skall du behålla bilen säg max 12-15 månader.
Gör ett ettårslackskydd. Det stoppar mer än vad vaxet gör och det viktigaste, du får ett proffs underarbete så att lackytan är i optimalt skick innan den konsereras. Du kan avfetta av ytskicktet och efter ca ett år bör du minst vaxa om bilen.
Ska du behålla bilen +18 månader eller vill investera i ett mervärde då den skall säljas och har ekonomin för det.
Gör en Ditecbehandling. Bilen blir lättare att tvätta, lacken oxiderar inte alls. Du kan inte avfetta bort skyddet samt att den får samma fina ombehandling efter 18 månader till ungf 1/3 av nypris och samma skydd 18 månader till.
Är du noga och tvättar ordentligt då rostar inte din bil, om den är väl lackkonserverad på något sätt är min teori. Om den nu mot förmodan(högst osannolikt om du har ett friskt grundexemplar) skulle göra det är det en rostskyddsgaranti som täcker det fram tom 2005. För att göra det riktigt enkelt för dig, åk ned till Jörgen på Stockholms bilvård Valhallvägen 156 086650810och be honom kika på din bil och sedan diskutera det hela. Det är inte lätt att köpa tjänster men med just TID och lite nyfikenhet så lät du hitta något som passar just dig.
just tid och för den delen resultatet är en av dom anledningarna att jag lämanr min bil till Stockholms Bilvård. JAg är gammal rekondare själv och dessutom petig som få. Jag har inte och för den delen känenr itne för att ta mig tiden att vaxa bilen själv. Alltså lämnar jag in, får ett bättre jobb gjort än jag själv skulle gjort det. Tycker du det är roligt i sig att vaxa, gör det då själv men lämna först in den på ett ettårslackskydd med en seriös polering så att underlaget för vaxet blir det optimala.
Lycka till med din blivande ännu blankare bil!
Asken

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Rostskyddsbehandling utan tvekan, med tanke på att det kanske eliminerar några av de rostproblem som BMW lider av, som iofs oftast beror på galvsläpp på vissa modeller.
Med bara 6 års rostskyddsgaranti så är ju BMW långt från ledande i detta område.

///MVH Hasso
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svårt att jämföra!

Vaxa och polera kan man göra själv om man har tid/ork/intresse/lite kunskap och grundläggande utrustning.

Rostskyddsbehandling lär inte "betala sig" om man bara behåller bilen några år. Har man å andra sidan tänkt behålla bilen längre tid (flera år efter att rostskyddsgarantin har gått ut), skulle jag tveklöst lägga pengarna på en rostskyddsbehandling!

Som både Asken och Hasso har varit inne på, har bland annat BMW haft problem med galvsläpp på vissa plåtdetaljer (verkar som om motorhuvar och bakluckor har varit värst drabbade, men även dörrar har drabbats).

I en artikel i senaste nummret av Vi-bilägare visade det sig att även Mercedes har motsvarande rostproblem. En hypotes som fördes fram var att det antingen kunde bero på för skarpa kanter vid stansningen, vilket gjorde att galvningen inte fick fäste.
Den andra tesen (som jag personligen tror mer på) är att den vattenbaserade lacken blir för hård och spricker vid mekanisk nötning. Kanske en kombination av de båda!?

Om en rostskyddsbehandling hjälper mot grundläggande produktionsproblem, är dock lite osäkert!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Puh,

var tvungen att avbryta läsningen av Askens inlägg för att äta lunch :-)

Skämt åsido, jag håller med hans argumentation, så länge bilen är hyfsat ny. Och att vård är A och O i sammanhanget.

Dock - senast jag tvättade min dyrgrip upptäckte jag en liten - cirka 5 mm - brun fläck som verkar sitta ytligt i lacken på bagageluckan. Färgen påminner om rost och den går inte bort med det mycket milda våld som man använder vid tvätt.

Som forumets ohändigaste användare frågar jag expertisen: vad f-n gör man?

My Bimmer is my mistress
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tretretti: Man anmäler sig och kommer till Spånga den 22/10 och äter halbes qvadratenmeter wienerschnitzel för 155kr så tar jag med mig stora blaskhinken så ska jag gno lite:) Om inte annat så fixar garantin en ny baklucka:)
Mvh
Asken
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Låter som en god idé. I morgon vet jag hur min onsdag ser ut. Ny baklucka känns som övervåld, men man vet ju inte.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Rostskyddsbehandling!

När bilen är äldre är det ju försent med rostskydd...

Men en Ditec är väl bra om man ska sälja bilen snart...

MVH Robban
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Rostskydd - om du tänker ha bilen mer än något år (detta gäller din 99:a).

Kolla mitt inlägg gällande hur man gör själv OCH myten att alla nya bilar är mycket bättre vad gäller rostskydd (sanningen är att flera märken har blivit sämre de senaste åren, bla vissa Volvo och japanarna - detta bla då man vill spara vikt och pengar genom att snåla in på rostskyddsmedel):
Länk

Kolla hur bra skydd just er BMW har på: Länk
pu
24
putteprutt
523iA -99
Oj oj, man jag bad väl om det :-)

Det är alltid surt att välja, men just nu tycker jag att det lutar åt en rostskyddsbehandling. När rosten väl kommit så segrar den - det är bara en tidsfråga. Så genom att komplettera fabriksskyddet nu innan luckor har blottats i det så bör risken minska för att rosten får fäste - sen är det ju för sent. Jag är livrädd för klimatet och vägsaltet här i hufvudstaden!

Ja, frågan avser min -99a, som är en bruksbil, dvs den ska köras året om i både solsken som slask och rusk. Dessutom måste jag ha den ståendes på gatan året om - garage är en lyx för miljonärer på Danderyd och Lidingö, samt för vanligt folk i övriga landet. Stockholm har sina sidor. Planen är att behålla bilen i några år, kanske fem eller så. Då vill jag naturligtvis hålla den i så gott skick som möjligt, och få något för den när jag byter. Om jag får ha den i fred, vill säga.

Jag återkommer nog här i bilvårdsforumet vad det lider med frågor om bilskötsel vintertid! Tack för alla svar och speciallt tack för din utläggning Asken!

--/Peter

BMW -- Break My Window
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
putteprutt, din slutsats är logisk för mig.

För att nu hålla lacken fin så blir det till att fixa själv - förutom råden här finns många GDS-tips på Stackens Bilvård (nyligen omarbetad sajt): Länk

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.