AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.466

Extrasprut, spridare hur koppla?

Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
En kanske alldeles novis fråga, men jag undrar om hur man skall koppla extraspridarna vid extrasprut i en turbokonvertering?? Jag har nämligen 4 stycken extra från en Saab 9000 turbo, som jag tänkte använda till en m10 motor, kopplar man dessa via någon tryckgivare så att dessa går "hela tiden" över ett visst tryck, eller skall dessa funka som de övriga, dvs efter L-jetronikboxens intervall, det vill säga paralellkoppling? Eller skall man helt enkelt byta ut orginalarna till dessa och sedan mappa in dem? Såg att popeye hade 8 st spridare med hemmabyggt fuelrail, men fattade inte hur grabben kopplat ihop det. Länk <--den röda saaben
Tacksam för alla förslag på lösning, kör med t03ans agg samt orginal L-jetronik, tänkte framöver bygga ett megasquirt.
MVH / Peter
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
ersätt dina origspridare mot saabspridarna !
Kompisen kör så på sin 318 tic, men han har 2 st extraspridare med, och den laddar 1,2 bar men det gick upp till 1,7 bar, sen sa topplockspackningen upp sig !
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Okey har din polare progressiv bränsletrycksregulator åxå eller?
Funderar på att hämta igen tryckvakterna fråb samma saab........
/Peter
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
han kör med linjär bränsletrycksregulator , dom 2 extra spridarna är orig m10 spridare som styrs av en tryckvakt från saab 9000
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
kanske är enklast att göra nåt liknande, har åxå vart inne på den lösningen. Vet du om man kan koppla in en knacksensor, har nämligen en sådan men vet inte riktigt hur denna skall ge signall. Tänkte bara göra någon form av diod-historia inne i kupén så man vet om det går lite magert.
/Peter
bmwracing
Niklas G: Så det funkar att köra vanliga spridare med konstantström ändå? Jag har fått höra att dom ska bli överhettade om dom inte pulserar...att bara kallstartsventiler klarar konstantström. Men det vore ju perfa om det går alltså=)

Pete71: Hur högt laddar du med enbart L-jetronic? Hade du progressiv btr?=)

mvh
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
bmwracing:
Tyvärr är mitt projekt ännu inte klart för att kolla vart laddtrycket kommer att ligga, man kan säga att det är under uppbyggnad men fick höra av en annan snubbe på forumet som hette ole att han tog ut 240 Hk ur sin orginalkompa-motor på 1,8 liters m10:a.
Länk
/peter
bmwracing
Aha, okej=) Jag ska själv in med turbo i min M10:a i vinter. Jag kör med ett LE2- jetronic från en opel på min, men med 518i spridare och btr. Funderar oxå hur man bäst och billigast löser extrabränslet. Större spridare och progressiv btr kan ju räcka en bit, men antagligen inte så långt som jag vill=) En möjlig lösning jag lurar på nu är ett bränslemängdhuvud från ett K-jet med bränslekolven styrd av en actuator från tex en lättrycksturbo. Det borde ju gå att styra flödet med hjälp av actuatorn... ev med tryckvaktstyrda kallstartspridare istället för dom mekaniska k_jet spridarna. Alla dom delarna har jag redan, så jag kanske borde testa det?=)
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
bmwracing: det har då funkat hitills att köra på konstantström , och dom har hållt många mil !

Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Har snackat med nåra volvo-snubbar som uppgraderat sprutet med kallstartsventiler dessa styr de bara med en lägesgivare för över halvgas, låter som en lite bonnig lösning, men kanske funkar. Tror jag kommer att lösa mitt extrasprut med extra spridare ändå, sen får man se om de inte pallar för konstantström, men dem skall ju bara ge extra under kortare intervaller ändå så......även jag har en hel del gammalt rat från lite slaktade k-jetronikar som säkert kan användas till nåt.
/Peter
bmwracing
Pete: glömde ju bort en sak... Popeye kör tydligen med Prospark Tändning och bränsleberikning via 4 extra 380ml (9000 2.3 Aero -93) spridare. Alltså ett prospark med bränsleanrikningsfunktion (finns hos www.kgtrimning.com)

/Christer
bmwracing: jepp, det stämmer. har suttit o läst på den sidan ganska mkt om hans trimningar o hitten o datten. det var de sprutet som tidigare satt i "skogis" gula 900:a +en del andra delar som han plockat därifrån o sen sålt den vidare till nån i stockholm

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Okey tack grabbar då fattar jag, det blir kanske lättast att uppgradera till ett megasquirt sedan, men då hinner man ju preppa nya fästen för 4 extra spridare under tiden åxå. Blir nog en tryckvakts-grejj som temporär lösning med två extra spridare.
/peter
tn
Har i ett i hop pillat k-jet insug gjort för delortor och plenum ... om man vill..

Man kan köra med fuggar å spridare å..=)

tn
tn
Finns bild på URL sida ..profil.

Hur får man upp länk här på direkt.???

tn
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
kopiera bara genväg på sidan och klistra
/peter
tn
Länk

! ja tack.. fatta jag.

tn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.