|
|
|
|---|---|
|
tänkte slänga på lite större avgassystem och undrar hur man ska gå till väga. finns ju färdig halvsats från supersprint som det bara är att montera rakt av. men det kostar... undrar därför hur "ni" där ute har gjort? bockat rören själva eller köpt färdigt? vad rekomenderar ni och vad ska man hålla sig borta ifrån? har hört mycket skit om Simons, e dom så dåliga? | |
ormen |
har själv byggt 2,5" simons av "universaldelar" en gång, var nöjd med det... jag svetsade ihop allt med TIG svets + rostfri tillsatspinne, då rostar inte själva svetsarna i.a.f. Gott ljud blev det på m10 motorn... sen tycker jag denna Länk (PCPX201) är en av de bästa hantverk jag beskådat för det priset! blir nog en sådan nåsta gång jag orkar bygga.... |
|
Lösa rörbitar som kortades efter behov. Några färdiga 20 graders böjjar. Annan kat och apple dämpare. Med lite våld och svetsande så blev det kanon. |
|
|
Är de någe skillnad om man byter katt.? Nån som kör utan katt. altså som har de orginal på en 320i e30?? MVH /Johan ____ Länk |
|
|
I snitt kan man räkna med att katten stjäl ca: 10%.... En "race-cat" ger bättre genomflöde, men inte lika bra som utan. Har för mig att det blev säljförbud för bilar utan kat nån gång runt 88, men att man den bara behöver fungera på bilar från 90 och frammåt (d.v.s om man har en gammal bil så kan man rensa katten på innehåll utan att besiktningsgubbarna säger nåt, eftersom den bara behöver sitta där men inte behöver fungera) Men kolla upp det från nån säker källa först då jag inte är riktigt säker... /Niklas |
|
|
Vad menar du med stjäl 10%?!? Jag bytte till en kat med bra flöde, forfarande keramisk. Inte metallisk racekat. Skillnad mot en murken orginal kat och dämpare blev det helt klart iaf. |
|
|
Katten sitter som en stor strypning för motorn... ...men det där med avgaser är lite mer komplicerat än så tyvärr... ...eftersom motorn tycker olika bra om olika mottryck vid olika tillfällen o.s.v en standard motor skulle t.ex inte gå speciellt bra med bara ett rakt rör rätt ut, då motorn inte skulle få något mottryck alls nästan i avgasröret, det är som sagt invecklat det där... med termiska strömmar hit och dit o.s.v. Men normalfallet för en motor är att man får ut ca: 10% mindre med en standard kat än samma motor byggd utan kat, det är bara att titta på modellserier från tillverkare som börjat bygga med kat mitt i serien... (det finns givetvis undantag, men dessa beror nog mest på att tillverkaren optimerat motorn på andra sätt för att kompensera för katten...) /Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.