AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.152

HJÄLP, hur får man bort växel lådan ENKLAST...

Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Kom precis upp ura garaget...det vankas kopplingsbyte.

Kan ju inte va så svårt eller hur?? Jag har ju haynes vid min sida...
hmm...

För att byta koppling Enl haynes... Tag bort växel låda. Ta bort startmotor, ta bort insug för att komma åt startmotor. Ta bort grill och vindrutetorkar armatur för att enklare komma åt insug. Det kan väl inte vara så här eller hur???

Detta har gjorts ikväll hitills... kardanan är lossad, samt en hel del bultar till växellådan. Jag har varit på insuget och försökt loss men det vill sej inte. Torkar armaturen är helt loss...

Pratade med bmw idag och dom sa att lådan sitter med 10st bultar, varav EN behöver lossas från motor rummet, skall enl dom sitta på samma sida som grenröret.

Problemet är nu att jag har ingen aning hur jag ska komma vidare. Har lossat allt jag kan/ser. Vill defenitivt inte plocka ner grillen, eftersom bmw säger att det är helt fel att göra så.

Så om nån vill är det bara att ringa mej och förklara *s*

GRRR.... mycket lättare va det med volvo 740,....*snegla*

Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
och JA jag har använt mej av säkfuntionen i två dagar nu....
Det enda som står där i svaren är, "använd sökfunktionen"
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag har gjort kopplingsbyte på både 328-4d och 328-cab och insuget behövdes inte demonteras i ngt av fallen, jag kan inte tänka mig att det ska behövas på 325:an. Om du har demonterat avgassystemet samt kardanen så ska växelspakslänkaget sedan lossas (vid lådans bakkant). Växellådan sitter som sagt med flera torx-skruvar(i alla fall på 328), dessa har olika längd och gängdiametrar. 2 av skruvarna håller även fast startmotorn, dessa kan även ha muttrar påskruvade från motorsidan, eller så är startmotorns hål gängade, du lär märka vilket när du ska lossa dom. Jag lyfte med garagedomkraft och träkloss upp motorns framsida så att växellådans nederkant tiltades ned, det är nästan enda sättet att komma åt att lossa växellådsskruvarna på. Det finns även en liten M5(har jag för mig)-bult som ska lossas från motorsidan nära grenröret. Detta gäller som sagt för 328(E36) och det borde vara snarlikt på 325.

Mvh/ Micke t
ormen
insug behöver inte plockas bort... tänk på att startmotorn är lite bökig att komma åt, jag har kommit på att efter man plockar av hela avgassyst., kardan, växelför/stag, värmeplåt osv. kan man palla under motorn med en domkraft + gummibit, o lossa en aning på växellådsfästena för att tippa motor o låda en aning bakåt, då kommer startmotorn längre ifrån torpedvägg = lättare att komma åt dess innre skruv.... bara tips....

tänk på att NOGA märka upp kardanen om du delar den i mitten, jag hade ett helvete en gång efteråt när jag glömde det... vibrerar som fan om man inte sätter ihop det i samma läge...
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
tack för så snabba svar. satt faktiskt och väntade hehe...

Lossa avgassystemet är alltså verkligen nödvändigt?, finns ju en hake med allt som sagt... mitt system är helt utan skarvar... allt är ihoppsvetsat i ett stycke.. nått trim system, med två 2.5" rör...
men jag får väl göra så gott det går... det där med att trycka upp motorn i framkant låter ju smart... har iof slitit i dragit lite men det går väl enklare när man lossat växelföraren...

om nån kommer på nånting mer eller har fler detaljer så är det bara att skicka på eller ringa...väntar ett tag till på svar...

ormen
tillägg: motorns bakre del skall pallas upp, sedan skall man sänka domkraften en aning... tilta motor o låda lite liksom... du får nog samma effekt som "micke t", men akta så att du inte tippar för mycket o skadar motorfästen eller nåt annat...
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Att ta bort avgassystemet är nog bara för att nå bättre, testa först utan att lossa avgas.
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Nu så.. nu är den bytt. Lita inte på haynes säger jag bara. Man lossar helt enkelt alla bultar till v-låda, tar bort avgassystemet, och plockar bort kardan. Det finns två bultar på ovansidan som är svåra att få bort, men dessa tar man enkelt bort nu med en riktigt lång förlängare plus att man kan trycka upp motorn i framkant med tex domkraft om man är försiktig.

Ha d
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.