|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Igårkväll kollade jag kollade kylvätskte nivån och fick till min stora förvåning se att den var helt tom! Jag fyllde på med rent vatten (hade inte glykol till hands) tills max nivån i kylaren. Sedan åkte vi en sväng och åt, sen skulle en kompis demostrera sin fars nya leksak, en AMG E55 med 98 mil på mätarn, för skojs skull så tävlade vi lite. När vi stannade efter ca en timmes körning så ser jag at kylaren kokar över. Den läckte lite vatten men det var inga större problem. Idag så körde jag en 10 mil utan problem, MEN plötsligt när jag är på väg till min far för att se hans nya bimmer som han hämtade från tyskland idag så ser jag plötsligt hur temperaturen är nästan på det röda! Jag stannar direkt och öppnar kylarlocket och det bara bubblar ut (10-15 cm uppåt). Jag väntar ca 1½ timme, bilen blir något svalare och jag försöker köra de 700 meter det är hem till mig igen, motortemperaturen rasar uppåt i temperatur och jag stannar efter ca 3 minuters körning. Väntar 15 minuter och kör den återstående sträckan hem. Är det någon som har en aning om detta fel? Pappa tippar på att det är topplockspackningen eller en spricka i topplocket. E mekaniker, en bekant till mig sa att jag skulle lufta systemet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Bilen står bara där och ser fin ut. Men det går inte att köra den! Snälla, är det någon kunnig person som möjligvis kan ge mig bra förslag eller råd? Tack på förhand! | |
|
Tyvärr låter det som om topplockspackningen och/eller toppen har gått! Med tanke på hur mycket/långt/hårt du verkar ha kört med motorn i det skicket tror jag tyvärr att det är rätt liten chans att toppen har klarat sig.... :o/ Börja med kompressionstest och se vad det säger! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
jocker18@home.se |
förmodligen så har toppen blivit skev om det har gått varmt flertalet gånger :/ BmW - enjoy! |
svintoleffe |
det kan ju även vara vatten pumpen som har kastat in hansken då dom är otroligt dålig på e36. Dom har ett plasthjul som skovel. MVH Leffe |
|
Mycket möjligt att det var vattenpumpen som gav sig från början, men med tanke på berättelsen om hur bilen behandlats, tvivlar jag på att toppen har klarat sig! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Byt först vattenpumpen så får du se om toppen klara sig, men kör inget mer med den nu! | |
|
Hej! Jag tömde bilen på olja, den var helt svart, även så påstår sig förre ägaren att han bytte den inann jag köpte den, sen fyllde jag på kylaren med ännu mera vatten. Är det nån som har koll på hur mycket vatten som kylaren egentligen ska ha? Verkar gå åt enorma mängder. Sen så luftade jag systemet också, det roliga var att när bilen gick på tomgång i GDS hallen så var arbetstemperaturen i mitten (normal) sen när jag fyllde på med vatten sjönk den sakta sakta, och började efter ett tag stiga igen, alltså på det normala sättet. Sen så har jag kört bilen ca 25 mil ikväll, utan svårigheter, temperaturmätren rörde sig inte en enda millimeter över den normala arbetstemperaturen. Vad tror ni det kan vara? För jag fyllde på med vatten även igårkväll, ca 12 liter, och då sjönk tenperaturen också på liknande sätt, men imorse när jag var på väg att hämta upp en kompis 2 kilometer ifrån mig så gick temperaturen upp aldelles för snabbt och jag var tvungen att stanna. Sen så körde jag till GDS och gjorde det ovanstående. Är det nån som har nån idé om vad/var felet kan ligga? Toppen förfarande, ska inte oljan vara grå då? För det var den absolut inte, utan kolsvart.. Och väldigt mycket olja fanns det, om inte för mycket, upp emot 7-8 liter.... |
|
svintoleffe |
det är nog vatten pumpen som är slut, då kan du få liknade fel. För när vattenpumpen är slut så tryker den ut vatten igenom ett hål som är en säkerhetssak. MVH Leffe |
\\\M 325i ZENDER/// |
hände liknande med min e36 då va d kylaren som läckte.....kanske så i ditt fall.ang vattnet så går d enormt me vatten i kylaren så d e inte konstigt(glöm ej bort glykol nu under kylan). ps d går att mäta om kylaren e trasigt... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.