AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
499

Ojeservice selv eller på BMW? Beste oljan til E46 323 Ci?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Skal jeg bytte olje på BMW eller skal jeg gjøre det selv? Et stort minus om det inte står om oljebytte i serviceboken?

-Har anledning til å nullstille oljeservicelampen gratis.
-Lampen lyser inte, altså er det inte "nødvendig" enda.

Johan B: Hvilken olje skal jeg velge til min bil? :) Vil ha den mest optimale før vinteren, koste hva det koste vil!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Morten, välj en BMW longlife-klassad olja!
Finns många oljefabrikat att välja mellan (Shell, BP, Valvoline, Mobil, Castrol etc.)
Kolla här:Länk

Fabrikatet på oljan spelar mindre roll, det är klassningen som är viktigast!

Om du vill ha en "otimal" vinterolja bör du välja t ex en 0W30 eller en 0W40-olja. Din bil är så ny och anpassad till en 30-olja, att det inte är några problem (om motorn inte är extremt sliten av någon anledning).

Själv gör jag en extra oljeservice själv, mellan de ordinarie servicarna. (som jag låter verkstaden göra för stämplarnas skull.....än så länge i alla fall)
Om du sparar kvitton på olja och filter är det alltid en fördel. En oljeservice är ju inte mycket mer än bara ett olje och filterbyte!

Inspectionsservicarna å andra sidan är lite mer omfattande och då bör man nog antingen låta en verkstad serva bilen, eller att veta att man har bra mekarvana och tillgång till viss specialutrustning...!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pu
24
putteprutt
523iA -99
Jag skulle normalt sett byta olja själv, eller lämna bort bilen till rimligt billig verkstad (polare?) som gör jobbet till rätt pris. I ditt fall tvekar jag iom att du fortfarande har rostskyddsgaranti kvar på bilen, BMW kräver så vitt jag förstått det att bilen ska vara servad på aukoriserad verkstad för att den ska gälla. Din servicelampa indikerar inte ett oljebyte, utan en "oljeservice" vilken innehåller en del andra kontrollpukter också. Det kan bli bråk, man vet aldrig. "NEJ, bilen är inte korrekt servad av oss" - hur brukar man se på detta från BMW?

Oavsett bilens ålder, extra oljebyten mellan serviceintervallen gör jag i egen regi. Se bara till att välja bra olja och spara kvitton för andrahandsvärdets skull! I händelse av att någon garanti behöver utnyttjas har ju inte BMW med detta att göra, bilen är ju servad OK enligt specifikation ändå.

--/Peter

--/Peter

BMW -- Break My Window
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.