|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Ragtime |
Jag har en M3 -02 m. SMG 3000mil som har från början funkat kanon men vid 16-1700 mil börja komma en hel del fel... Och jag älskar bilen otroligt mycket därav mina frågor till övriga M3 ägare 1. Batteriet tvärdog första vintern en aningen underligt med tanke på att jag kör iallafall en 10 mil om dan. Men 1 gång e ingen gång. 2. Lossna elhiss med tillbehör i passagerardörren. 3. CD-Spelaren dog. 4. Bilen återkallad för byte av vevstakslager, oljepumpar o vevstakskoppar. 5. Börjar klonka om transmissionen BMW konstaterar att man ska byta bakaxel klumpen. Klumpen byts men klonkandet består men dock inte så påtagligt. BMW pratar om att byta låda oxå. 6. De nya förbättrade vevlagerna ger upp hoppet med ett ljudligt rasslande och knackande. BMW byter stakar vevaxel och lager + div andra saker i bottendelen. Våren 2004 går min garanti ut med tanke på detta så känns det lite olustigt att ha kvar bilen efter detta, för på 3000 mil betala dessa verkstadskostnader o.s.v är ohållbart. Så därför undrar jag om det finns fler som har samma problem eller liknande. Jag vet att det finns en sajt i USA med liknande motoras o.s.v men jag undrar om det finns fler i sverige som har haft samma typ av problem eller ev. ngt annat. |
|
Ragtime: Välkomme till denna enimenta site:)) 1.? 2.Elhissar på E46 där har flera blivet drabbade 3.inte vad jag har hört 4.I Sverige ska 63-64st ha blivet återkallade(enligt Tv) 5.Har varit ett fåtal men vad jag har hört enbart på 01 6.? |
|
| Min bil har varit på verkstan säkert 10ggr sedan jag hämtade ut den i mitten av maj i år. Inga allvarliga saker, men ändå fruktansvärt irriterande. | |
|
4 Teknikens Värld är ute och cyklar igen... De tror att det är alla 2001 modeller som har haft problem men så är det inte!! De som har återkallats är 2002 modeller (oktober 2001 t o m februari 2002). Så det är inte alls frågan om så många (kanske 15-20 totalt i Sverige). 5 Transmissionen klonkar mer eller mindre på alla M3or utan att det är något fel. Enligt BMW så är hela transmissionen mycket kraftigare konstruerad och därför låter det också mera. Samma sak med bakaxeln som också låter ibland utan att det är något fel. 6 Om de utbytta vevstakslagren går sönder igen ewfter att de bytts ut av BMW skulle jag starkt ifrågasätta om verkstaden verkligen gjorde detta på rätt sätt. Jag skulle dessutom kräva en ny helt ny motor vilket andra här på forumet har fått! /RS2 |
|
| Verkar som om du har haft ovanligt mycket otur med bilen?! Hanterar du den på rätt sätt? | |
| Bilen är till för att köras... | |
Espen |
Imola: Bra sagt! Man lägger väl inte ut så många tusenlappar för att sedan vara orolig om man "kör på rätt sätt"?! Detta borde BMW räkna med i sin marginal, alltså att folk drar på trots kall motor osv... Dålig ursäkt för söndriga motorer! Mvh -Eppe- Born2XLR8 |
Espen |
Förresten Imola: Trevlig vinterbil! ;) -Eppe- Born2XLR8 |
|
Espen, Vaddå dålig ursäkt? Det säger väl sig självt att man inte ska varva till 8000 varv förrän olje temperaturen är uppe på arbets temperatur eller!? BMW har nu bl a tvingats införa en varvtalsspärr så det inte går att varva fullt med bilen stillastående pga att många saknar all känsla och förnuft för hur man ska hantera högprestanda motorer. Ragtime, Efter att du hade bytt vevstakslagren första gången körde du på nytt in bilen eller? /RS2 |
|
|
Espen: Inte varvar man sin motor när den är kall det är lika som att svära i kyrkan fy fy fy dig:)))) |
|
|
3. Råkade ut för samma fel, de bytte den dock. Efter detta inga problem de efterkommande 6200 milen. 4, 6. Hände mig med efter 1500 mil, de bytte motorn. Efter detta inga problem. 5. BMW byter oljan. Det låter mer än vad det är. I synnerhet då man svänger vänster. Låter riktigt illa i McDriven :) Efter mitt oljebyte lät det inget alls. Ligg på BMW bara, säljer de en bil för en halvmille så ska de f-n funka. Jag fick stå på mig emellanåt i synnerhet med motorbytet. Men så fort de får klart för sig kundvärden mm så brukar de lätta. Man får ligga i för att sköta om sin "käresta". Vi hade 7000 lyckliga mil tillsammans. Nu är hon såld. //Anders |
|
Ragtime |
För att svara på en del av era frågor. så jag körde in bilen efter konstens alla regler båda gångerna. Min bil är dessutom inte tillverkad under de månader som ngn pratade om och nej, jag misshandlar inte bilen men däremot så kör jag den på exakt samma sätt som mina föregående M-Bilar som aldrig varit ngra problem med. |
Ragtime |
För att svara på en del av era frågor. så jag körde in bilen efter konstens alla regler båda gångerna. Min bil är dessutom inte tillverkad under de månader som ngn pratade om och nej, jag misshandlar inte bilen men däremot så kör jag den på exakt samma sätt som mina föregående M-Bilar som aldrig varit ngra problem med. |
Ragtime |
|
1, 2 och 3: Har inte hänt mig 4: Har inte haft/märkt några motorproblem alls på min tidigare 01:a samt den nuvarande 02:an.Min nuvarande bil är tillverkad under Feb -02 vilket betydde en re-call för byte av de delar som nämnts. Jag var dock envis och krävde en ny motor istället enligt senaste spec. BMW (Schweiz) gick till slut med på detta. 5:Precis som RS2 skriver så existerar problemet med "klonkljud" i mer eller mindre omfattining på alla E46 M3:or, även med SMG. Jag kunde till och med höra det när jag provade CSL:en. Men detta är alltså inte samma "fel" som ev. missljud från M-diffen vid kraftiga svängar i låg fart (t.ex en u-sväng). Det felet är mer vanligt på tidiga bilar, dock har jag själv inte råkat ut för detta på min tidigare 01:a samt den nuvarande 02:an. Men visst är det en skönhetsfläck som inte borde existera tycker man. 6: Jag skulle def. kräva en ny motor. Stå på dig! mvh |
|
| Hade inga problem med min gamla 01:a, förutom det "klassiska" klonkadet i bakvagnen. ( 5 ) Vilket är normalt precis som RS2 skriver. | |
| har en 01 funkar perfekt | |
| tycker bara att bak-axeln bromar mycet | |
|
Funderade tidigare på att köpa en M3 E46, men efter allt jag läst här, på andra ställen och hört av folk blir det ingen. En bil ska ju köras, inte stå på verkstaden. Nu blir det förmodligen en Boxster S nästa sommar. De verkar nästan helt problemfria, är billigare att äga och så är det ju en "riktig sportbil". Ni som tycker den ser tam ut, ta en provtur på favoritvägen. Har jag gjort mig ovän med alla BMW-älskare nu? Tänkte bara ge er ett alternativ. Anders |
|
|
curand, Finns inga som helst problem med att köpa en E46 M3. Du läser bara om problemen här, hur många är det som skriver hur bra sin bil är bara helt apropå. Folk tycker om att klaga. Och en Boxter S mot en E46 M3 är ju inte ens i samma klass... |
|
Ragtime |
Jag håller på nu och ska dsikutera med BMW om förlängd garanti på bilen på liknande sätt som BMW USA har erbjudit sina kunder. För att lägga ett inlägg som respons på curand´s kommentarer så kan jag bara säga att Porschen inte kommer ens nära M3:ans prestanda och körglädje.... Jag har en del polare som har Porschar och det finns faktiskt egentligen ingen av de bilarna förutom GTbilarna och turbo som hänger med... Delvis har det ju å göra en del med SMG lådan, vilken hjälper en hel del till för oss wannabe racerförare personligen kan jag säga att jag åker grymt mycket fortare med SMG lådan än vad jag gör med den manuella. Och för att ytterligare lägga in ett ord i den ovanämda debatten så är det så att orsaken till att jag frågar är för att jag vill behålla bilen. Trots alla fel jag har haft så finns det ytterst få bilar som jag skulle byta ut den emot, jag har hittills inte kört ngt under 1,3 mille som är roligare. Så köp en M3:a istället för en Boxter roligare kan du absolut inte ha för dessa pengar dessutom så e ju M3:an grymt mycket snyggare....I mitt tycke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.