AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.266

Min E38 skramlar undertill.

pe
25
pedda19
730 IA 95
Det skramlar undertill i närheten av kardan. Låter som lös plåt. Nån som känner igen det?

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
värme plåten i någon av kattarna är lös
Tror som WAN.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
På min så var det en skruv/bult (?) som håller växellådan på plats som hade lossnat och låg och skrammlade
Kan vara kattarna som skramlar...

// Lazze
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hade sådant skrammel på min E39 528 och det visade sig vara katten som skramlade, men det påverkade inte kattens funktion

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hade sådant skrammel på min E39 528 och det visade sig vara katten som skramlade, men det påverkade inte kattens funktion

pe
25
pedda19
730 IA 95
Hej igen. Det kommer även ut ngt slags keramikkross ur ena avgasröret. Den "stryps" på höga varv. Katalysatorerna kanske är slut då? Har ngn tips på alternativ, typ 3" fullflödeskattar,el alternativ till nya på Bmw? mvh pedda19

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ja, det låter om om någon av kattarnas innehåll kommer ut bakvägen...

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nya kattar med andra ord, kolla på www.katalysatorteknik.com!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Som du beskriver det med att den går dåligt på högre varv så tycker jag att du skall ställa undan bilen tills det att nya kattar sitter på plats. Finns de som har råkat ut för riktiga haverier pga. täpta kattar. Om inte så håll varvet nere ivf.

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
pe
25
pedda19
730 IA 95
Jag tackar för utlåtandena. Vi kanske kan slå fast att kattarna är slut, eller kan det möjligen vara ngt annat problem? Den ena verkar vara i värre skick. Byta båda ändå kanske?

You are what you drive,,,,
pedda19: Byta båda två, ja det är lika bra. Eller renovera kattarna går också.
Ska du köpa nya så köp med metallkärna, typ Ferrita racekattar.
Gamla kattar går tydligen att hitta på skroten, men hur bra är dom :-|

// Lazze
Länk
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
17000 kr vill Bmw ha för båda kattarna.
Visa användare
45
uk
330e Touring (G21)
Jag hade samma problem med skrammelljud. Det var dock inte ngn katalysator utan den innre tuben i grenröret som satt löst. Den låg då och skrammlade mot det yttre röret. Det var relaitvt lätt att ordna genom att svetsa fast det innre röret.

För att kolla varifrån ljudet kommer kan du hissa upp bilen och hålla en skruvmejsel eller metallstång mot de misstänkta ställena och hålla mejselskaftet mot örat. Då bör du kunna utröna om det kommer från katen/arna eller grenrören.

UK
pe
25
pedda19
730 IA 95
Lazze: Det stämmer det där om skroten. Har bra kontakt med Bildemo och dom rekommenderade nya kattar. Har nu best. 3" fullflödes sport/race-kattar. 7500kr monterat o klart. Dom sa att effekten blir bättre. Nån som har erfarenhet av detta?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Pedda19:
Jag har mkt svårt att tänka mig att effekten skulle öka pga större kat. Däremot om man monterar kompressor eller dyl då krävs det större luftgenomflöde (som racekattar just gör.)

M V H
Stephan

pe
25
pedda19
730 IA 95
Min E38 känns ibland som ett cosmossvart hål i universum där alla pengar försvinner. Den kommer dock aldrig upp i sitt rätta värde.......

pe
25
pedda19
730 IA 95
Nya sportkattar monterade. Möjligt att den går lite bättre nu, men det är väl marginellt isåfall. Den har ett mera morrande ljud nu och det låter helt OK. Har 3" fullflödessystem på den innan så den mullrar skapligt. mvh Peter

;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.