AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.082

Är jag sjuk eller(80-talsdesign)?

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
När det gäller bilar och motorcyclar och bilar så gillar jag bara designen på dem från 80-talet(då jag är född).
Visst, jag gillar även de nyare men diggar ändå de äldre mera!

Är jag lite sjuk eller vad?

ett exempel:
Länk

andra exempel: BMW E30 och E28...

häftig BMW-sida:
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
VAd gäller MC har jag ingen åsikt, men när det kommer till BMW så förlorade de sin själ när de övergav hajnosen...

*BAWORAK*
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
fel läk, konstigt nog... denna skulle det vara:

Länk

ett annat exempel:

Länk

häftig BMW-sida:
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Smaken är ju som baken, själv gillar jag "bulligheten och de mjuka linjer som finns på dagens hojjar. De från 80-talet känns gamla och lite stela i linjerna. Men visst är bmw bilarna mer "speciella" från den tiden. E46 kan man ju knappt skilja från en opel vectra vid en snabb anblick.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hubbe,

skaffa nya glasögon om du inte kan skilja en E46 och en Opel.
;-)

My Bimmer is my mistress
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Setter en strek under svaret til Tretretti. :)
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
jasså...

är det så illa?

häftig BMW-sida:
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Snabb anblick stod det ju...
Seriöst så är bakdelen otroligt lika, titta på ett par stycken vectror och du ser klart och tydligt likheten.
Den uppenbarade sig för mig när jag såg de två modellerna stå bredvid varandra på en parkering.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hubbe325: Om man skal tenke sånn, så er jo de fleste biler i hver sin klasse ganske like egentlig, er de inte det da?.
De är snygga ändå fast på olika sätt som ni vet. Mer karaktär i de äldre bilarna, ju nyare destu snobbigare ;)

"Big Mighty Wision"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vad jag menar är att aktern på e46 sedan och vectra av senare snitt är såpass lika att man tror de använt samma pressverktyg till plåtarna, liknande dadie på välvningen på bakluckan, ungefär samma proportioner, liknande vinklar m.m. Det är tydligt att Opels design avdelning spanat åt bmws håll vid konstruktionen.
På samma sätt så försökte mitsubishi med sin galant stjäla linjerna från E36´s akterparti med "överhänget" och allt..
Visst är det så att många bilmärken liknar varandra, speciellt var det så under mitten och slutet på 90 talet, lite beroende på när märkena bytte karossform på modellerna. Primera perioden, alla nya bilar liknade Nissan Primera, få vågade sticka ut.

Personligen tycker jag E46 är snygg, men lite tam i utseendet, -02 bättrade de på designen med nya fronten, men innan dess så är designen lite för "mjuk" för min smak.
Jag håller med dig Snatto! En fin E28, t ex M5 eller B7, är bland de vackraste BMW-modellerna i mina ögon. För att inte tala om E24!

Även 70-talsmodellerna tycker jag är fina. Både 70- och 80-talsbilarna bär på en helt annan charm än dagens bilar. De är betydligt mer genuina och unika på något sätt. Tänk när E28 M5 kom, då fanns det inga andra bilar som kunde jämföra sig med den! Idag har var och varannat märke en supersportsedan och alla känner till beteckningar som ///M, RS och AMG. På 80-talet kunde man helt obemärkt glida omkring i en M5:a och överraska alla yuppisar i sina Porschar.

Jag är också uppväxt under 80-talet och det påverkar säkert smaken, vem faller inte för de bilmodeller man drömde om som barn!?

Jens
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
tycker också att Bmw har blivit mycket snällare i designen,allt det råa och arga försvann med de sista modellerna E36,E38,E34.Tycker inte alls om de nya specielt inte den nya 7 serien,tycker att japsarna började med den här "ovala" trenden och Bmw följde med som alla andra,har själv råd att äga vilken ny bmw som helst (nästan),men nej jag tror jag håller mig till det gammla goda...
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Tror jag är drabbad av samma sjukdom....
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Tycker bättre om äldre bilar. Alla nya bilar ser ju nästan lika danan ut fast det är olika märken *tråkigt*
Ja, designen är ju knappast unik längre, jag var på väg från jobbet på Smalvollveien en gång när det dök upp en bil snabbt efter mig och min första tanke var att: "Damn, den Octavian var stor, har dom gett den anabola eller?" men när jag tittade en andra gång så var det ju nya 7:an... Obs: detta är inget ironiskt inlägg, det var väl då jag hade bevisat för mig själv att (nästan) alla bilar ser likadana ut nu för tiden... *snyft*
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tacka vet jag karossformen på en E28:a...Hajnos...Klassisk BMW design när karaktären på vagnen var viktigare än Cw-värde ;)

Mvh Janne.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Janne T håller med, tyvärr så kommer nog den enda rätta bmw designen aldrig tillbaka.Det är därför som att jag vänder på en e38 tror jag.Kan väl oxå tilläga att min 2002a har själ vilket dom andra inte kommer i närheten av,ev finns det lite i e32 eller så är det inbillning.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.