AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.163

Vad är egentligen bottenstocken och det rasslande lagret?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag vet att jag inte är ensam när jag säger att jag har rassel från bottenstockslagret i min B10.

Jag hade detsamma i min BiTurbo, och har hört flera E34 535 ägare som också lidit av det. Vanligt verkar det även vara på M5:orna.

Vad är det egentligen för lager som börjat blivit dåligt? Är det ett lager i lådan, eller vid utgående axel? Det är ju inte stödlagret, då har man allvarliga problem, utan vad är det och vart sitter det? Jag skulel vilja byta det, den saken är klar. Är trött på rasslet, även om alla (tom. BMW själva) säger att det inte är något att bekymra sig över. Hur svårt är det att byta? Har någon gjort det?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bottenstocken är den axlen som ligger under ingående axlen...och lagerna är en typ av nållager.Typiskt känne täcken är rasslande när den ej ligger i växel samt när det börjar bli helt kasst rassel på alla växlar utom 4 an. Kräver en del kunnande samt jobb för att byta lager i lådan, enligt uppgift jag har fått av en mycket kunnig bmw mek i skåne så bör man byta till bättre (kraftigare lager när man ändå renoverar. bla ska låda schimsas innan hopsättning och jag vet att det kan vara problem att få fram dom uppgifterna (bmw har inga och getrag lämnar ej ut)
Dock har? MM uppgraderings delar till lådorna och då kan man annvända deras tolleranser istället.
Om det bara är det malande ljudet när lådan är i friläge...då är det inget att bekymra sig över...Men därimot när det låter som på min e23a...som en stenkross, då är det tid att kolla lver lådan. Min e23a väsnas snart som en e30 i cupen
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hehe... :) Nej, det är inga stenkrosstakter än, ljudet försvinner ex. helt när man har en växel i. Men på lite sikt kanske det är dags att göra något åt saken, eller byta låda? Förmodligen mindre krångel att göra ett helt lådbyte, eller?

Vilka är MM som du hänvisar till, är det MotorNord?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
MM = Länk
Ljudet blir värre med tiden...men som du säger så länge det är på tomgång är det lugnt. Man kan oxå testa med något av alla dom här undermedlen som finns på marknaden.

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Kolla, det var ju en kanonsida! :)

Länk

På ovanstående bild, vilket lager är det som för oväsen? Det i bak eller framkant (vid utgående axel) på lådan?

Man kan ju tycka att det ser ut som att det skulle vara ganska allvarligt när dessa lager blir slitna, dreven måste ju ta snett, eller?

Ber om ursäkt för frågorna, jag är självfallet mycket tacksam för hjälpen (och den intressanta länken :). Tack!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.