|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan vänner! Jag har letat runt lite på forumet efter tips på att få bättre ljud i min e39. Jag vill gärna behålla originalenheten fram men hur gör jag?? Jag är inget proffs på stereobyggen, men förstår att jag måste ta signalen nånstans ifrån? då det inte finns någon sådan i min original Buisness RDS? kan någon vara en klippa och komma med tips på hur jag gör för att få lite dunk då det inte existerar någon bas i nuläget. En låda i skuffen vore trevligt så länge jag kan lyfta ur den när det behövs... Vad gör jag? Tack på förhand! Nipply | |
|
Har nyligen uppgraderat ljudet i min E39-00. Har också Buisness-stereon med radio/bandare fram och växlare bak. Började med att byta ut de 6 orginalhögtalarna, kitssystem fram o koaxial bak. Bara detta var ett rejält lyft! Sedan monterade jag i en sluten baslåda på 30 liter bestyckad med en 12" Rockford Punch-bas som givetvisvis spelar bakåt. Den drivs med ett bryggat Jensen-steg på 300W med både hög- och lågnivåingång samt delningsfilter. Signalen får man då plocka från de bakre högtalarna. Kablarna hittar man uppe vid hatthyllan på vänster sida bakom ryggstödet. Där går en mindre kabelstock. Jag passade däremot på att löda på extra kablar vid de bakre elementen när jag bytte dessa. Steget monterade jag bakom cd-växlaren som sitter gömd bakom vänster hjulhus. Byggde en hållare i aluminium som fästes i orginalinfästningar. Strömkabeln är en baggis att skicka över från andra sidan genom bakre plastskyddet. Remoten till steget tog jag från kontakten som sitter mitt i utrymmet bakom vänster hjulhus. Den lila kabeln ger ström när man slår på tändningen. Det är alltså enkelt att komplettera med en baslåda och ljudet blev underbart... |
|
|
Tack "Fire Blade! Det var en ganska utförlig beskrivning. en fråga då...måste jag byta ut det främre systemet eller grejar dom högtalarna att spela mellanregister? Uppfattade inte om du bytte ut högtalarna i hatthyllan bak? Samt, har du en ungefärlig kostnad på detta kalas? Gjorde du jobbet själv? Nipply |
|
|
Hej Nipply! Vill man ha klockrent ljud ska man byta ut samtliga högtalare- ja, jag bytade ut de bakre. Saknar man bara basen gör baslådan underverk för visst fungerar orginalhögtalarna. Fram kitsystem: MDS Fanatic Power G5 Comp 899:- Bak koaxial: MDS Fanatic Power G213 699:- Bas: Rockford Punch Audiphile 12" 999:- Kampanj! Slutsteg: Jensen "någonting" 300W 899:- Kampanj! Lådan byggde jag själv för perfekt passform. Totalt kostade det cirka 4000:- och jobbet gjorde jag själv. Jag valde mellanklassprodukter som monterades noggrant... Har två kompisar som tävlar i billjud och de är mäkta imponerade, så ska man inte spela ut rutorna så varför betala mer. Hälsningar Fire_Blade |
|
|
Tjena igen! Låter rätt prisvärt? Som sagt är jag ingen "raketforskare" på området så jag kan inte installera själv. Är du möjligen intresserad av att hjälpa mig med detta, mot ersättning givetvis? Glömde en sak...har ingen skidsäck!! har det betydelse? Nipply |
|
|
Har heller ingen skidsäck - spelar ingen roll. Med rätt avstämda och inställda produkter får du in ljudet i kupén ändå. Bilar (o motorcyklar för mig) är för oss alla här ett stort intresse och tar all min fritid så tyvärr! Kontakta en bilradiofirma. De har oftast färdiga paket och en sån här hyfsat enkel installation ska inte behöva kosta skjortan. Fire_Blade |
|
|
Har full resekt för det! Kollar med Gumperts i Sthlm. Tack för all hjälp! Nipply |
|
|
Fire_Blade; Även jag är ute efter bra ljud och undrar om det är nödvändigt att byta ut de bakre koaxialerna då man har en 12:a i skuffen? Räcker det inte att filtrera bort basen i de, som sedan i sin väg ersätts av baslådan? /Manray/ |
|
|
Till Manray! I min orginal Buisness Hifi installation satt det inga koaxialer bak utan rena bas/mellan 5,25 element. Heller inga diskanter i bakdörrarna. Det kan ju bli lite tråkigt för dom där bak att bara ha ett jäklens dunk och minimalt med diskant. Fire_Blade |
|
|
Hej Fire_Blade! Var monterade du de medfjöljande delningsfilterna till framsystemet? (MDS Fanatic Power G5 Comp) /MN. |
|
|
Fire_Blade! Jaha, så det är så det är!? Självklart måste man ha koax bak då. Men du kör alltså med bas från de samt tolvan då? Blir det inte lite mycket eller är det lagom? :) /Manray/ |
|
|
Hej Knubbisen! Delningsfilterna får plats sidan om orginalen MEN - efter provmätning och provlyssning så beslutade jag att använda orginalfilterna. Jag är inte förvånad att BMW bygger seriösa högtalarlådor med volym och dämpull samt fina delningsfilter, men jag är förvånad att de sedan bara använder sig av dåliga 25 watts "noname" element i basutförandet HIFI. |
|
|
Hej igen Manray! Man kan bygga på så många olika sätt och med olika komponenter. Förhållandena blir olika och smaken är olika. Jag hade givetvis också denna tanken men i mitt fall och med mina inställningar på stereon kontra slutsteget så blev det perfekt. Jag lyssnar oftast bara på normal ljudnivå och låter subben enbart jobba på det lägsta registret. (<90Hz). Gillar man hög musik och låter subben jobba mycket, hade jag monterat i Subblockers till 5,25" bak (kostar 99:-/par hos MDS). Fire_Blade |
|
|
Ok, tackar Fire_Blade! /Manray/ |
|
|
Fire_Blade: Fundering, hade du HIFI eller standard tidigare (6 högt)? I min (business, 6 högt) är det iaf fullregister i hyllan. Hur får du in ljudet i kupén från skuffen (rätt avstämning, inställning?) Min och mångas erfarenhet är att BMW är osedvanligt täta, E39 inget undantag. FP |
|
|
Folke: Kollade varianterna *Stereosystem *Hifisystem *Top-Hifisystem *M-soundsystem Jag har/hade Buisness RDS + 6 skivors växlare och Stereosystem. Alltså 6 högtalare, men mina var inga fullregisters i hatthyllan!? Det har gått åt ett par lådbyggen från början, både i mina e36:or och mina kompisars, innan jag hittade en som funkade för mina behov. Min erfarenhet är att bygger man basreflex, utan att ta upp hål, så spelar man mer för omgivningen än för sig själv. För visst är bilarna täta. Bandpass har jag aldrig testat. Vi använder alla idag slutna lådor på ca 30 liter bestyckade med 12" basar (både i e36 & e39) Viktigt är nog att köpa bra basar och slutsteg med hög verklig effekt, för visst får de jobba. Slutna lådor är kända för att vara bra vid snabb musik, är alltså distinkta. Jag spelar idag inte med full effekt i basen men får in tillräckligt med subbas samt sekvenser med rungande bastoner. Måste finnas någon annan här som också har lyckats bra! Hade varit kul och veta vad de byggt med! Fire_Blade |
|
|
OK. Möjligt att basreflex funkar sämre i den "omöjliga" uppgiften att spela i ett slutet utrymme och ändå leverera skapligt med ljud in i kupén, och att slutna lådor funkar bättre. Mest måste det dock låta genom plåten och ut till omvärlden. Jag spelar med en basreflexlåda på runt 40 liter genom skidluckan (element OCH basport), och med ett gammalt Pioneer steg som jag inte har så mycket data på. Det är nästan helt tyst i skuffen, även om man öppnar luckan, vilket jag hade som grundkrav. Lådan är lite moddad och tätt monterad mot ryggstödet/luckan. Det spelar på bra tycker jag, man kan få dimmiga bilder i backspegeln... Jag är rätt nöjd faktiskt. FP |
|
|
Låter som det bästa alternativet när man har skidlucka! Skulle gärna ha det tystare i skuffen när luckan åker upp, men vad gör man. È inte så sugen på att såga... Liten kommentar om ljudet till omvärlden! Så länge man inte spelar vrålhögt är den faktiskt ganska tyst utvändigt. Basen fortplantar sig effektivare i bilen än utanför. Visst är skuffen tät mot kupén, men den är också tät till omvärlden. Fire_Blade |
|
|
Er det en god ide å drille noen hull i platen der hvor skiluken er? Eh, altså har jeg ingen skiluke. På min E46 ser det ut som at åpningen er sveiset igjen med en plate fra fabrikk. Antar at bilen er produsert -med- åpning. Kan vel inte bli så ille å fjerne den heller? |
|
| "Antar at bilen er laget -med- åpning, og siden sveiset igjen etterpå." | |
|
Nipply, på M5:or saknar väl delbart/fällbart baksäte för styvhetens skull. BMW har också för bra ljudisolering och det hörs inte så bra från skuffen om inte armstödet e nere och skisacken e öppen. Du får leda ljudet genom hyllan kanske? Min polare har en sån installation: har har en rätt så liten baslåda i skuffen faktiskt, och från den går det ett basrör rakt upp genom hatthyllan och in i kupén. Men iställer för en "tratt" mitt i hyllan har han ett högtalargaller över. Det ser rätt snyggt ut faktiskt, ser ut som en mitthögtalare och låter riktigt bra för en så liten baslåda. Det har hänt att när folk med långt hår satt där bak så reste håret upp sig av luftrycket...:) BMW 4ever Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.