|
|
|
|---|---|
|
Jag misstänker att min mätare visar fel. hur fort ska en 318-e30 gå på 5an vid 3000varv?? | |
| Ska kolla så fort jag fått ihop min. | |
|
Vad får dig att tro att varvräknaren visar rätt då? Det enda rätta är att kolla hastighetsmätaren med hjälp av "helikoptermarkeringarna" på vägen. |
|
| Hur gör man det då? =) | |
| eller rättaresagt vad e avståndet mellan dessa ?? | |
|
Låna eller skaffa en handhållen GPS-mottagare! Utmärkt när man ställer farthållaren på så nära "bötesgränsen" som möjligt :-) Övervisning på 10% + 3-4 km/h är normalt. I synnerhet som undervising inte är tillåtet. Med GPS kan man se att det kan bli ganska mycket "optimistvisning". Har man sen bytt däck eller hela hjulen och ej bibehållit orginalomkrets kan det ju bli alldeles väldans fel. Men det har ju inte så mycket med bilen i sig att göra... |
|
|
Kalibrering av hastighetsmätare med hjälp av "helikoptermärken" på vägen: Första markeringen är ett T upponed, andra ett - och sista ett T. Avstånden är 500 + 500 m, d.v.s. totalt 1 km mellan T:na. Det förekommer även mätsträckor på 500m, då saknas mittmarkeringen. Om man kör 120 km/t skall 1 km ta 30 sekunder, ett stoppur är allt som behövs för att kolla mätaren. Troligen lättare att fixa än en GPS-mottagare, som dessutom brukar funka dåligt inne i bilen. |
|
|
Tänk även på att om du monterar dit hjul med andra dimensioner så kan det ändras rejält också ! Dvs om du har 195/65-14 normalt och monterar på 205/65-15 så kommer bilen gå fortare än vad mätaren visar, då hjulets rullomkrets har ökats ! |
|
|
Hej ! Förr om åren(vet inte hur det är nu)så gjorde motormännen "hastighetsmätartest",man körde upp hjulen på en rullbana och fick på så vis fram exakt hastighet att jämföra med bilens hastighetsmätare.Gjorde själv det för 20 år sen på en bil jag hade då...resultat:vid 83km/h...visade min 110km/h...små hjul och annan slutväxel... MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.