|
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som vet om det finns någon form av adapter till stationära datorer som man kan köra den på 12V i bilen eller måste man bygga om datorn och skippa nätagregatet? Tacksam för svar =) //JSR | |
|
Jo, det finns. Dock brukar dessa spänningsomvandlare vara rätt dyra. Jag har för mig att Clasohlson hade en variant. Jag föreslår dock att du läser specen noga innan du köper en, en PC drar ganska mycket ström just i startögonblicket och jag skulle inte bli förvånad om du kommer stöta på problem med just starterna. Lycka till! -- fjalar |
|
|
tack ska fundera vidaer på detta kanske byter till annat moderkort som möjligt vis drivs på 12v från början har förstårt att sånna ska finnas... åter kommer när beslutet har fattats =) //JSR |
|
|
Nätdelen omvandlar ju till just 12V. Dock så krävs även -12V, +/-5V och +3.3V... Det finns fina guider hur man bygger lämpliga omvandlare för att kunna köra ATX på 12V. Titta på: Länk //Magnus |
|
|
Du KAN ta en 12-230V omvandlare men totala verkningsgraden för systemet blir dålig och risk för störningar finns. PC:n i sig drar inte så mycket extra i starten men CRT-monitor gör, men du skall förmodligen inte ha nån sån. Hela moderkortet skall du inte behöva byta tycker jag, de skall i vilket fall som helst ha de olika spänningarna som nämns ovan. Det finns ATX-nätdelar som körs på 12V, har funnits iaf. Skall se om jag kan hitta leverantören. FP |
|
|
Det kan ju vara intressant... Jag skojade mest när jag skrev att han skulle bygga en själv. Vad jag tror är bäst all-in-all är nog att "slakta" en begagnad bärbar med liten skärm, sätta datorn för sig och skärmen monterad i handskfacket eller nåt. Till dessa finns ju mängder med adapters för bil. Det trista med special-delar till datorer (som tex en 12V ATX-nätdel) är att de oftast är svindyra. //Magnus |
|
|
tack för svaren satt och mätte lite moderkortet igår hittade +12V/-12V +5V/-5V men ingen +3.3V kräver alla moderkort det eller kan det vara olika? //JSR |
|
| Här kan du hitta info om ATX-standarden vad avser power supply: Länk | |
|
kom precis på att det finns väl två olika sorters näragregat för gamla datorer och nyare? AT och ATX. ATX är väl dom med bara en sladd in på moderkortet och som stänger av sig själva och AT har två sladdar och stänger inte av sig själva, om jag inte mins fel? Eftersom det är en gammal dator som jag har som försökts djur så minnstänker att det är ett AT, gör det det hela svårare kanske? //JSR |
|
|
ATX har en 3,3V spänning och en fjärrstart från moderkortet som inte AT hade. I princip kan du använda en ATX även till AT moderbord genom att byta kontakt. Vanliga 230V nätdelar finns ju gott om till lågt pris men problemet var ju att driva det hela från 12V i bilen, det finns nätdelar men de är betydligt dyrare tyvärr. Varianten med laptop är möjlig, de flesta drivs med 18-20V men det finns 12V-aggregat att tillgå till dessa. Men att separera skärmen är svårt om inte omöjligt, många känsliga trådar, signaler med snabba flanker genererar lätt mycket störningar osv. Blir enklare att ta ut VGA.signalen till en separat liten skärm. FP |
|
|
så e det ja.. inte så konsitgt att jag inte hittade nån 3.3V =) detta gör det hela lite lättare då, problemt blir nog att få både +12V och -12V //JSR |
|
|
det går att beställa speciella 12V agg för att ha dator i bil. Såg det i ett annat forum om en kille som byggt in dator i bilen som han körde film och mp3 på. |
|
|
han hade beställt från USA, vet dock inte vart tyvärr.. |
|
|
Man behöver inte gå längre än till www.elfa.se för att fixa strömförsörjning till PC från t.ex 12V. Men det innebär lite pill och kostnader. FP |
|
|
Fann en beskrivning under en annan länk med kretskortsdesign, kompenentlista och hela rubbet men det är bara att inse att det var åtskilliga år sedan jag pillade med lödkolv etc. Vad skall Du ha för besväret Folke, av Din text förefaller Du ju veta hur man skall göra? Alt, någon som vet var de finns att köpa? |
|
|
Jag behöver se länken osv. FP |
|
|
Det går tydligen att köra med en 12V-230V omvandlare, se: Länk De har dock gjort ett groteskt fult jobb och kör med väldigt strömsnåla komponenter (moderkortet, liten skärm, långsam processor). Man får se till att ha en bra generator och extra billaddare bara... //Magnus |
|
|
Här finns en riktig PC-nätdel för 12V Länk FP |
|
|
zevvs för att spela Mp3 och film så behövs inte mer kraft än ett VIA 1000Mhz moderkort. Fördelen är även att dessa inte har fläktar som kan gå sönder samt att de är mycket små. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.