AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
834

Vilka däck skall man ha?

Jag kör 16tummare med 225 bredd på min E46 320i idag. Tycker att det kan vara lite spårkänsligt ibland, men gillar däcken annars. Jag skall byta upp mig till en 325Ci (E46) och funderar på sommardäcken. Jag får ett bra pris på ett par 17 tummare med 205 bredd (standardfälgen på 330). Nån som har några kommentarer? Ser det lite klent ut med 205or på 17 tum? Blir det mer eller mindre stötigt? Vad skulle ni göra? Jag gillar fälgens utseende i övrigt.
17-tummare blir klart stötigare i låg hastighet samt på ojämna svenska vägar jämfört med 16-tummare. Du har ju mindre gummi och mer fälg på dessa. Jag tror nog det ser lite klent ut med 205, så jag tycker du skall köra med original dimensionen för 17-tum som rekomenderas i instruktionsboken för.
Tjena, i och med att 17 tummaren är standardfälg på alla 3 seriebilar med 3 liters motorn så funkar de ju garanterat till en 325a. Alternativet skulle vara 17 tummare med 225 bredd. Skulle jag märka någon skillnad på ett par 17 tummare 205 bredd och ett par 17 tummare 225 bredd?
Problemet är inte om fälgen passar en 325:a (för de gör de), utan det är bredden på fälgen som kan vara det svåra. Jag vet inte om 205:or blir för smalt för 17'' fälg, detta beror som sagt på fälgbredden.

Men om det skulle funka med 205:or så skulle dessa vara mindre spårkänsliga än 225:or. Dessutom skulle däckljud och bensinförbrukningen minska något (mindre däckfriktion) med 205:or.
Med viss avkall på väghållningen vid torrt underlag, dock.

Tjena igen, 17 tummarna har som standard 205 däck. Kolla gärna in på BMW.SE.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
330Ci har 7x17"s fälg och 205/50-17" så det ska
väl vara OK
330i (sedan) har 8"s fälg så på sådana blir
205or smalt och sladdrigt eftersom 8" är 203 mm .

skillnaden med 205/55-16 -> 205/50-17 blir
ungefär +1% på omkretsen vilket väl oxo är OK.

/göran,
gubbe/
CFH

Som sagt det beror på om fälgen är 8 eller 7-tum. Men om det stämmer som Göran säger att det är 8-tum skulle jag nog satsa på 225:or istället
Tjena, tack! Jag vet faktiskt inte vad det är för bredd på dem, men absolut självklart ska jag se till att det blir korrekt. Lustigt förresten att sedanen har bredare däck än cupen!
CFH: Det tycker jag med. Därför undrar jag om de uppgifterna verkligen stämmer. Ett tips är att ringa BMW, de vet vad som är standard.

Ringde och kollade med BMW, säljaren jag talade med säger att det är olika dimension mellan olika 330. Han nämnde att touringen och cupen hade bredare än sedanen. Men det stämmer ju inte överens med bmw.se. Hur som helst är det uppenbarligen olika dimensioner lustigt nog!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.