AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
949

Däcken försvann ;)

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Ok...

Jag är ju inte hundra ännu innan jag låtit mer kunnigt folk kolla på bilen, men jag tror ju (som jag sagt här tidigare) att mina silentblock är slut. Kollade på mina däck idag inför en långresa... BÅDA bakhjulen var helt PLANSLITNA ;)
Märkte vid närmare inspektion att de liksom lutar innåt (hjulen alltså). Är det ett tecken på silentblocken, eller kan det vara några andra bustningar?

Vad kostar blocken? Och vad tar en verkstad för jobbet (ungefär)?

Ha det...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
De kostar 110:- St hos BMW i Kalmar iallafall Bytte på min gamla 320 samt 325an jag har nu. Vanligt fel... Vad menar du med att de lutar innåt??? Iallafall så när de blir dåliga brukar bilen kännas spårig och inte riktigt lika vass i kurvorna.. tillslut dunkar det vid gaspådrag och då är det verkligen dax att byta dem. Ratten brukar blir lite sne med om te x den ena är MYCKET sämre än den andra. Men då är det ju oftast bara en tidsfråga innan den andra ger sig med.
Men Toe In/Out har ju lite med den bussningen att göra. du ställer ju hjulen efter den plattan där bussningen sitter i. Mina däck på min gamla 320 gav med sig ganska så lätt på grund av detta.

Ste
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Precis... När jag säger lutar så snackar jag on TOE... ;)
Ja, ratten är lite sne (har för mig jag har papper på att förra ägaren nytte ena silentblocket.. (hallå? Borde kansske bytt båda?... lol) och det händer ibland att den, som du säger, drunknar vid gaspådrag... Men bara ibland och bara om man står typ still och trycker plattan i botten. Men frågan kvarstår dock. Vad tar verkstäderna för att byta blocken?

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Bytte precis mina... du får räkna på 3500 inkl. nya hjulinställningar... Åtminstånde på BMW Solna...
Fick dock hjälp av en bekant, men de blev nästan samma pris pga att det är rätt mycke grejjor att riva...

mvh Sahlin
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
...om vi pratar om samma bussningar alltså... De som sitter precis framför bakdäcken... men på beskrivningen av problemet låter det som så :-)

mvh Sahlin
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Har du verktyg till att så byt dem själv, sen kör in den för en hjulinställning. Underlätta en del om du har tvåpelarlyft eller kan låna. Men ibland får man tyvär bita i det sura äpplet.

Ska du göra att själv så finns det goda råd hur du gör här på forumet. Ha själv skrivit en länk hära

Ste
Dark Rider
Gör de själv helt klart värt,lite småjobbigt kan de va att byta men du sparar pengar! Silentblock på bmw 100spänn!
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Rätt knepig historia dock... MYCKE jobb...
I mitt fall fick man riva allt i bromssbackar, bakaxel, armar, rubbet... satt som berget för att den kört sönder bultarna.. :-(

mvh Sahlin
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Du Märker upp de tre bultarna som håller plattan släpper ned armen. samt bulten som håller stötdämparn. sen är det bara att släppa ned. sen får du borra och dona tills du får loss bussningen, låter dumt men så får du göra. Men det bästa är om du kan låna en tryckluftshammare. då går det på en minut att får ut bussningen.

För att sedan får dit bussningen gjorde jag ett eget verktyg av M10 gängstav sedan 2 St plattor som jag hade, samt 4 Muttrar. får lägga belägg (Småbrickor) imellan när du pressar in den sista biten Men det ser du själv sen vad jag menar.
De nya Bussningarna skiljer sig lite från de gamla också.

Sen är det bara till att pressa in den nya. Se bara till att du pressa in den rakt första biten, sen styr den sig själv till rätta. Sen skruvar du tillbaka allt efter vart du satt markeringarna. Anledningen till varför du skulle göra detta efter dessa markeringar. är bara för att du kanske inte lämna in bilen direkt för en hjulinställning, för det bör du dock göra.´
Men då är det ganska så någolunda iallafall.
Har du så att du kan låna en 2 pelarlyft och en trycklufthammare samt ett liknande hemmagjort verktyg så gör du detta på 2 timmar(Båda bussningarna) vill säga att pelarlyften hjälper en hel del. då det finns få bra ställen att lyfta upp bilen bak annars.

Sahlin: Jag tror du pratar om helt andra bussningar. Jag tror killen pratar om de som sitter framtill bakHjulet upp under trösgeln. Vanligaste felet

Ste
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Isåfall varför skall han riva allt detta?? såg att du skrivit innan i detta forumet?? Bakaxel?? Låter väldigt jobbigt

Ste
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Finns ingen i gbg som kan detta och skulle kunna hjälpa till?

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Vet inte riktigt om det är samma vi pratar om, men 2 helkvällars jobb var det i alla fall. Nånting hade gått allvarligt fel pga bussningarnas katastrofala skick... :-(

mvh Sahlin
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Ok då förstår jag,, du måste haft väldans otur,

Ste
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.