|
|
|
|---|---|
Leibel |
Gjorde ett motor byte på min e30 318 -84 och när ja skulle montera tillbaka kardanen igen så fattades det 5 cm. har andvänt samma låda och den sitter på samma ställe som förut. Även stödlagret sitter 5cm längre bak än vanligt. har brytt och bänt lite. vad göra? |
|
Vafan har du gjort nu då Leibel.... Varför lyckas alltid du med sånt här.. =) Ne, skojar bara med dig, du får nog till det snart.... VI synes väl i helgen antar jag! Ha de --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
ormen |
tryck dit en extra hardyskiva! Bara skämtar, låter lustigt, men det går att justera kardanen en aning i splines-en vid delningen som är mellan stödlager och diff, men det vet du säkert redan... |
|
Finns två faktorer som spelar in: antingen har du missat hardyskivan (låter otroligt) eller så har du tryck ihop kardanen (mest troligt) den är ställbar i splinesen så de är "bara" att dra ut den. Något annat har jag svårt att se att det skulle kunna vara. |
|
Leibel |
AddeK >> Givetvis har ja inte missat hardyskivan och skulle ag gjort det så skulle ändå stödlagret passa på sin plats. ormen >> Vet att den sitter emd splines men attar inte hur den skulle kunna ha krympt, verkar vara skruvad runt spinesen och den är ta mig f*n omöjlig att rubba den skruven. dra ut den igen verkar halvt omöjligt för den sitter berget verkligen! Får testa grovt våld nu i kväll. hammare och slägga |
|
Jag hade samma probelm som dig med min kardan. Jag tog en hammare och en don och nöp till alldeles hårt. Distansen till stödlagret gav sig och jag fick byta den. Men det var en kostnad på 14 kronor om jag inte missminner mig. /Anton |
|
Aldric |
Av nån anledning kan jag inte sluta garva åt denna topic *S* :)))))))))))) Sorry ... no offense, men det var jävligt lustigt formulerat! Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
Leibel |
garvar ochså åt det vet att kardanen är delbar med splines bakom stödlagret men kan aldrig i helvete fatta att den skulle ha gått in och sen fastnat så hårt som den nu har. har slått och bankat och dratt som aldrig förr! =) |
| Håller med AddeKs förklaring no2. | |
ormen |
jag använder en lååååånnnng rörtång till den skruven, o låser kardanen genom knuten mot karossen. Har aldrig haft större problem att skruva isär... lustigt i ditt fall... |
Leibel |
ultra våld med slägga på kardanen hjälpte inte ultra våld med jättelik rörtång hjälpte inte heller först när pappa gassvets kom fram så släppte den som inget. bara gled isär efter att ha värmt lite lätt fattar inte att den kunna åka ihop så mycke utan att man tryckt in den och sen fastna så hårt |
|
Troligen så är splines lite ytrostade, den ytan som den låg mot innan den trycktes ihop var ju säkert fin då den låg skyddad därför gled den lättare där, sen gled den in på de rostiga området och satte sig fast där. Ganz einfach. Bra att de löste sig iaf. |
|
svintoleffe |
Som jag brukar säga man ska inte köra vad som helst i tvättmaskinen, i för hög värme, brukar kunna krympa då. Det låter som om karadan har sjutit ihop, det är nog därför den inte passar. MVH Leffe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.