AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.210

Batteribyte, vad händer då?

Torde vara dags och byta batteriet. 8 år gammalt.
Kan nån berätta om proceduren efter ett byte?
Klockan i bilen har jag snappat upp i instr. boken.

BMW i danderyd ville jag skulle hosta upp 1400:-
för et batteri. Nån som har nåt annat tips?

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det brukar inte uppstå några större bekymmer:
nollställning av trippmätaren, klocka, datum och år samt ev. återgång till tyskt språk i färddatorn.
Stol, ratt och spegelminne brukar "överleva" (om bilen är utrustad med det).

Två saker som kan orsaka "skrämselhicka" bör man känna till:
Motorn kan gå ordentligt illa på tomgång direkt efter ett batteribyte eftersom motorstyrningen tappar minnet och behöver kalibrera om sig. Detta gör systemet av sig själv genom att man varmkör bilen.(Har bilen automatlåda bör man undvika att varmköra den i stadstrafik då man lätt får tjuvstopp)

Har bilen el-taklucka går luckan bara att vika upp i bakkant efter strömavbrottet. Initiering av luckan görs genom att köra upp luckans bakkant maximalt och hålla inne strömbrytaren i detta läge någon sekund. (det brukar höras ett svagt reläklick när det är OK)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Bytte själv batteri i somras på min E38 och känner inte igen mig på taklucke beskrivningen. Om du vill göra det smidigt för dig så kopplar du ett par startkablar från det nya batteriet till kabelskorna på det gamla innan bytet, så kommer bilen aldrig bli strömlös. ;)
Jag har ett 110A i min och för det gav jag 1461:- med 5% BMWCS-rabatt hos BMW Solna.

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
Tackar för tipsen. Det där med tyska i färddatorn? Kan man meka
till det så det blir svenska? Telefonen är på svenska, så...
I så fall, vet ni proceduren för att erhålla svensk text i F-datorn?
Ras.mus
Ett tips annars kan vara att ha ett batteri som är laddat till 12 volt som du kopplar på med en tunn kabel innan du kopplar loss det gamla, sen byter du snyggt och fint batteri (ser till att det nya är laddat) och när det nya är inkopplat kopplar du loss det extra.

Det extra kan till och med vara några 1,5-volts batterier seriekopplade till 12-14 volt. Bara du inte startar bilen på dem så räcker de väl till.

På så vis slipper du bry dig om vad som KAN hända...
Ras.mus
Jaha, där var tydligen ett liknande tips innan...
Scheckheft
Hej, angående språk i färddatorn måste du lämna in till BMW verkstad
Länk
Har du TV/Navi är detta inget problem däremot.
Angående taklucka: hade precis det problem som Powertoy beskriver.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.