AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.004

735i (E38) Manuell eller Automat?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vad tycker ni? Har hittat en fräsch E-38 dessutom Manuell. Frågan är nu, skall man verkligen våga och satsa på en E-88 ,em manuell-låda? Vad tycker ni, fördelar? Nackdelar?
Åker själv en E38 735-97, manuell och tycker det funkar bra...det är nog mest en vanesak...
Hade egentligen tänkt mig en 740 med automat men råkade hitta den här och kunde inte skippa den...
Varför skulle du inte "våga" köpa en??? Är du orolig atta den ska bli svårsåld sen, eller vad???
Fördelar: Den lär väl dra lite mindre soppa.. Kanske blir lite lättare att köra på vintern, då du slipper en automatlådas "kickdown" effekt..

Nackdelar: Det är en tung bil, risken är ju att du får växla en del om du kör mycket köer i stadstrafik osv.. Automat är ju faktiskt ganska bekvämt, även om det inte är lika kul!

Tror inte den skall vara varken svårare eller enklare att sälja vidare sedan, det gäller nog som vanligt att helt enkelt hitta rätt köpare till en sådan bil!

// Björn Eriksson
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Harley:

Självklart så föredrar jag också manell, men har för mig att tunga bilar gör sig bäst med automatlåda. sen så vet jag inte om det är lättare och sälja en manuell eller automat E38, har aldrig haft en E38.
V12 LeMans
Jag hade inte tvekat , om jag hade hittat en fin 735-e38 med manuell låda .

Jag tror inte att man behöver växla så mycket i stan , tillräckligt vrid i motorn för att "köra på en växel .

Med automatlåda , kan man ju låsa vxln( t ex *-läget på min 540) , så slipper man kickdown-effekten .

(kör helst manuell Alpina , not yet )
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Syrran har en 735-97:a med manuell låda, jag tycker den är ruskigt skön att köra och kul med manuell låda, men jag föredrar automat låda ändå, tycker sju serien ska vara automat så man kan glida i lung och ro och slippa att tänka på växling och sånt.

Kort och gott är det nog smak sak!

Mvh Abbe
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tack för alla svaren. Några fler funderinga, ägaren har bytt Servo och Kardan på bilen! Vad är de vanligaste felen på dessa modeller?
Scheckheft
Hej
Gör en sökning på "e38" eller 740 735 750. Massvis med läsning.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
OK, bilen är ju ingen raket men man sliter inte direkt ut växelspaken om man säjer...den klarar att puttra rätt lågvarvigt utan att protestera....
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ingen 735 under modellguiden? Var kan man få info om denna bil?
men om man tänker på prestandan så skulle jag föredra automat
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Hej,

Det där snacket om att en manuell bil skulle vara lättare att köra på vintern är mest snicksnack. Automatlådan och antispinnet klarar biffen och du kan koncentrera dig på att styra..

Har för mig att 735:an är en strypt 740 för att klara vissa länders skatteklasser (tror att det är bla Italien och Portugal).

Gå på vad du själv känner. Det är ju ändå du som ska köra bilen...
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Stor och stark motor med mycket vrid = Automat.
Motorsvag och allmänt svensson = Manuell
Turbo bilar t.ex Porsche och M bilar = Manuell

Min personliga åsikt!

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pininfarina*
väldigt bra klassat på vilka bilar som ska ha vad tompa kunde inte sagt det bättre själv.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Smaken är som baken manuell låda tack eftersom bmwn är en bil som man kör.MB däremot åker man i helt ok med automat.När jag ev byter så går automat bort.Min åsikt.

mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Har man en stark bil med mycket vrid, så spelar det inte så stor roll att man losar lite effekt i % på toppfarten mot en manuell bil. Medan om man har typ en 240 automat så tar det en h-vetes tid att komma igång. Så jag håller på det jag sa om motorsvag bil = Manuell. Stor stark bil med mycket muskler och vrid = Automat.
Sedan så är det klart är man inget racing frik, så spelar det väll ingen roll om det är en manuell eller automat växlad bil. Men som sagt smaken är alltid som baken (delad;-)

Beemer-Tompa

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Max_F kul med någon som tycker ungefär likadant som en själv.

Beemer-Tompa

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.