AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
598

Erfarenheter 635 CSi och 3,0 CS

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Tokrycken efter coupe sätter in igen.
Är det någon som har erfarenhet av 635 CSi 86:a eller 3,0 CS 73:a.
Ska inte köpa för att ha som vardagsbilar utan det är leksaker för dagar med fint väder.
Har en kamrat som för ett år sedan hade en 635csi -85 12000mil i väldigt fint skick, ingen rost. Vanligt med elproblem på dessa bilar med så mycket elektronik för sin tid och det är även sällan att ac:n fungerar. De är dock inga bilar för fler än två personer, trots sin storlek är baksätet lika stort som på en ford ka:)Charmen är det dock inget fel på.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Ska du ha bilen för att ta ut på söndagar etc. är det i mitt tycke en 3,0 du ska ha. 635 är på de flesta sätt en bättre bil, men den saknar fortfarande den riktiga entusiaststämpeln. Det finns tyvärr fortfarande exemplar av 635 som rullar som vanliga bruksbilar och det tycker jag förtar lite av det roliga med en entusiastbil (vanligheten).
En 3,0:a coupe däremot har blivit mer o mer ovanlig vilket innebär att mer folk vänder sig om och tittar, vilket jag tycker är lite av tjusningen med en gammal vacker bil.

Är kanske lite partisk, då jag tycker att 3,0 är en av de snyggaste, bekvämaste och mest körvänliga av alla bilar jag haft. Jag är dock fullt medveten om förträffligheten i nyare bilar, men tycker att de saknar den charm jag vill ha i mitt bilägande.

Vad gäller problem etc. kan man bara säga att det är gamla bilar och de går sönder. Lägg hellre mycket pengar i inköp av en fräsch orenoverad eller topprenoverad bil än att tro att man kan spara in lite genom att laga själv. Det blir ALDRIG ekonomiskt.

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag har själv ingen erfarenhet av några särskilda elproblem i min 635:a, det som normalt är slut är fläktkopplingen och silentblocken, men så är det ju (alltid??) på lite äldre BMW's. Jag kan nog till viss del hålla med Pompe om 3.0:an, det är helt klart en ovanligare bil (skulle själv vilja ha en) men å andra sidan är det inte ofta man ser en riktigt fin 6-serie heller (man blir ju förbannad när man ser hur solkiga, småkrockade och allmänt förjävliga en del bilar ser ut, snyft, snyft!). Jag själv lyfter nog mer på ögonbrynen när en superfin 6-serie rullar förbi än när en E9:a i samma skick dyker upp, man förväntar sig likosm mer av en E9:a.... :)

En läät sänkt, fräsch och 80-tals fet 6-serie har dessutom förmågan att dra till sig både uppmärksamhet från ALLA (allt från gamla tanter till snubbar och kalaspinglor, jag lovar! :), medans E9:an främst registreras av entusiasterna.

Men, men, jag tycker 6-serien håller ihop bra! Mekanik och allt övrigt är ju standardprylar som går himla lätt at får tag på (det mesta i alla fall).

Besök Länk
Lägg till några kronor för en M635 så blir det bättre prestanda också.
Varning för rost men det gäller i ännu högre grad för 3,0CS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.