|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 518i Touring -93 och glasrutan på bakluckan kan man öppna separat från bakluckan. Det är ju bra ibland men jag har råkat ut för att den öppnar sig själv i tid och otid. Jag märker det i backspegeln när jag kör då kupé ljuset i bagageutrymmet tänds. Är detta för att låsmekanismen är sliten eller att det är ett elektriskt fel. Den verkar öppna sig lättare när jag kör med vindrutetorkaren där bak, vilket skulle kunna tolkas som ett mekaniskt slitage. Jag märker att elsystemet inte är helt stabilt i bilen. Ibland kan instrumentpanelen blinka till och jag kan se att ljusen fram råkar ut för spänningsfall då och då utan att jag har ändrat på varvtalet, vilket skulle kunna tolkas som att elektroniken kan spela ett spratt. Någon som känner igen detta och har åtgärdat det? | |
|
Det sitter en kabel stam längst upp till vänster i bakluckan dra fram stammen ta bort yttre höljet så bör du se att ngn är av eller skavd. Detta är ett troligt fel mkt vanligt.. |
|
|
Det sitter en kabelstam på båda sidor,och det är den högra som har med glasluckan att göra,,den vänstra till stora luckan..då måste åtgärda kabelstammarna innan du får fel som du inte trodde fanns..det kan hända en hel del konstiga saker..kablarna ligger i en mycket kraftig böj vid efter gångjärnet dom går av där..antingen lyckas man skarva och laga men då måste du hitta mycket mjuka sladdar det är 9 i den ena 16 i den andra..eller så finns kompletta härvor 1300 kr st Länk |
|
|
Jag kan ju berätta hur det fungerar på min! Jag kan inte öppna glasrutan med knappen bak, MEN om jag sätter på dimljuset både fram och bak så öppna glasrutan! Jag behöver väl inte säga att dimljuset inte fungerar? =) Skall också byta kabelstam bak, har dock hört att många säger att original kabelstammen är för klen... |
|
| Orginalstammen är inte för klen..felet är att ingen sladd klarar att ligga och skava i en sådan kraftig böj i många år..orginalhärvorna är dock något annorlunda nu än det gamla ,jag köpte det till min dyrt men snabbt och enkelt att byta | |
|
På min 525 i Touring-92 är det brytarna som man påverkar när man trycker in "handtaget" till lucköppningen som har krånglat. Skruva bort insidan på luckan och kolla, speciellt som kontakten till rutan sitter precis bredvid torkarmekanismen. Att det skulle vara ett kabelfel tycker jag verkar otroligt eftersom kontakterna är av slutande funktion. men man vet ju aldrig.... |
|
|
Det sitter en liten pigg (låsmekanismen) den går att justera in eller ut om man lossar på låsmuttern, justera den utåt så spänner luckan inte lika hårt. Hade samma problem med min,höll på att bli galen innan jag kom på detta. |
|
|
Tack alla för tipsen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.