|
|
|
|---|---|
|
Står inför valet av bil till ett banracing-bygge. Har för tillfället en Alfa GTV V6 Turbo -96 men det är lite mycket "pengar" att leka med, så nu har jag gått igenom lite olika bilar för att se vad som är lämpligast. Har fått ett tips om en påbörjad 325:a -88(?) som är rensad med racingstolar och fin motor/drivlina osv. Har någon erfarenhet av 325 som banbil? MVH / Phoof | |
|
Här finns några som har byggt och bygger på e30 som ska gå/går i bmwcupen... Hur avancerat ska bygget vara...fullracing eller köra för skojs skull? |
|
|
På skoj med så låga tider som möjligt. Det som jag atagligen börjar med isf är: port/trimkam, avgas, dämp/fjädrar, bromsar, bur och lite annat.. / Phoof |
|
|
x-modellen??? Såldes den i sverige? Håller den bra? Svår att få tag i? / Phoof |
|
|
tycker du ska leta på en 320is.. där finns ju riktig låda + bakaxel redan |
|
| mad: säger du inte bara det för att din 320is e till salu? :) | |
|
Skulle det sitta klenare grejjer på 325?? Behöver minst 200 kusar. 320is?? vad är det för speciellt med s-modellen? / Phoof |
|
|
Det är samma grejjor i bakvagen i en 325:a som i en 320is och M3. Skilnaden är att det satt 25% lamelldiff som standard M3 320is vet jag inte.... 320is är den spanska modellen an M3. Man kan väl i korthet säga så här. Man har stoppat ner en 2 liters variant av den 4 sylindriga M3 motorn i en vanlig E30 kaross. Om Mad har en 320is, då kanske han kan berätta mer. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Nja, Bonje, det var väl inte riktigt hela sanningen. Att diffen, bakaxeln och drivningen är samma sak (annan utväxling och ev. diffbroms dock) det må så vara, men hela chassiet är ju annat på 320is/M3 än resten av E30. Sedan att man kan byta ut 325:ans prylar och få bättre än 320is/M3 är ju en annan sak, men klart är väl ändå att man gör enklast i att skaffa sig en 320is/M3 från början och moddar lite istället för att bygga om hela bilen. Men vem har sagt att det ska vara enkelt... :) |
|
|
Ja okej! Jag syftade inte på fjädrar, dämpare, krängningshämmare... Utväxlingen skiljer också iofs. Men det jag menade är att, det är ingen ide att byta till M3 bakvagn då 325:ans är lika stark. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| 320is är väll den italienska m3an? no no spaniaco? :) | |
|
Det finns ett par enkla knep att komma runt en racebana snabbt. Knepen är lätta bilen, byt dämpare och fjärar, lätta bilener, se till att bromsarna klarar påfrestningen, lätta ännu mer, fixa hjulgenometrierna och inställningnarna, lätta mer och sist av allt trimma. Jag tror ni fattar poängen... :) |
|
|
Jorå, den är redan strippad till bara "mässingen". Självklart ska det snabbt på ordentliga bromsar med stålomspunnet osv. Men han jag köper den av gör portning och allt, ingår liksom i priset. (som inte är bestämt än) så varför inte? / Phoof |
|
|
Finns det nån här på forumet som håller på med en banbil? / Olof |
|
|
Jag bygger en bmw cup bil å en e28a.. Du tänker rätt iaf...325an är hyffsat potenet i orginal skick..men lider lite av sin "tunga" sexa. men eftersom du inte ska köra seriöst spelar det inte så stor roll. Bur...om du ska köra mycket på bana (och har en annan bil till vardags) sattsa på en fullbur...för din egen skull. Bromsar..man klarar sig längre än vad man kan tro på std grejorna...bättre belägg och bra vätska rekomenderas...byt upp dig när det går fortare. Dämpare&fjäder...sportsattser..jag är långt ifrån imponerad av dom. Jag vet inte hur mycket du tänkt lägga ut...men sattsa på vettiga saker från start, gärna lite justerbart. Samt att du kan få fjädrar i den hårdhet som passar din bil. Mycket av m3 grupp a ombyggnaderna kan överföras till övriga e30orna direkt..så luska vad sp, ändrades till dom. Om killen portar toppen så givetvis tacka å ta imot. trimning av motor...behövs helt klart :-) |
|
|
Hej Pelle! Är sexan FÖR tung? Tänker bakvagnen drifta ut i varenda kurva så vill jag ha en annan bil... Vad jag förstår såldes inte ix-modellen i Sverige?? Är den sämre för banbygge? / Phoof |
|
|
Om du vill ha bra grejer så kan jag rekomendera LEDA (www.leda.com). De är ganska vanliga i England men inte så vanliga här. Vi köpte till race porschen (en 944a) dämpare och fjädrar runt om för ungefär 12000kr. Då fick vi oljedämpare som är justerbara med kopplad bound och rebound, och coilovers som är justerbara i höjd. När vi beställde frågade de bara vad bilen vägde och vad vi skulle ha den till så valde de lämpliga fjädrar. De lyckades fantastiskt bra. Bilen är helt neutral och mycket välbalanserad. |
|
|
IX såldes även här i landet....men den väger ännu mer (den tunga 4hjulsdriften) Sexan väger några kg och den hedliga m10an är inte helt fel på en banbil..men det är mer ekonomi alt är att köra med en m20 b25. Men visst kan det gå undan med sexan oxå! Bakändan driftar oftast för något är fel...antingen är föraren för gasglad eller är där något alvarligt fel på bilen! Leda kör faktiskt väldigt många med, och dom har delar till e30an oxå....funderat på att bygga coilover dämpare där bak oxå? Sen rekomenderar jag att du bygger någon typ av justering av bakvagnen...så du har möjlighet att justera toe och cambern. |
|
|
Pelle! Har du några bilder på ditt bygge? Skulle va kul å se!! / Phoof |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.