|
|
|
|---|---|
|
Min växelspak går att röra ca.3-4cm i sidled när man har en växel i.(e-36) Vad kan man göra för att få bort det och få den stadigare? | |
|
Det ska finnas en liten bussning som sitter under damasken och vi växelspaken någon stans. Jag tror att den kan vara nått sånnt problem. Hör med dem på bmw-verkstaden, de vet bättre. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Okej ! tack för hjälpen. |
|
|
Jag hade samma 'problem' på min porsche... Ingen fara att ha det så, men Highspeed_M5 har helt rätt i att den blir normal om du byter bussning... billig historia så inget att oroa sig för :-) mvh Sahlin |
|
|
e de något liknande på e30 me eller ? Min bil: Länk |
|
|
Finns väl på alla manuella växellådor om jag inte är helt ute och cyklar... mvh Sahlin |
|
|
Oki doki! e de kanske den där "kulan" som man ska byta har läst nått om de ? Min bil: Länk |
|
|
Vet inte riktigt säkert hur den ser ut eller vad den kallas, men enl. min mekaniker är det bara en billig lättbytt bussning som man byter.. mvh Sahlin |
|
|
Så här är det! På växelspaken sitter en en "ledkula" (ta bort damasken så syns den) den kulan ligger in en vit plastkopp. Den plastkoppen brukar vara sliten. Den kan vara jävlig att få bort pga att det är ganska trångt. Gå in här så finns det bilder under mekartipps Länk Längst ner på spaken sitter en lagerbussning. Den kan vara glapp, då åker man på att byta spak om man inte är lite händig och har tillgång till en fräs och svarv.... Sen har vi staget som går från växelspaken till växelföraren på lådan. I vardera ende på den så sitter det en "tapp" som går genom bussningen i spaken, och i växelföraren vid lådan. Det här staget är med 110% säkerhet sliten på tapparna. = Köp nytt stag. Sedan har vi en sista del, som kan vara sliten. På växelföraraxeln som går in i lådan, sitter det en löstagbar grunka. Det är den som staget går igenom vid växellådan. Klarnade det upp någe?! Byter man allt det här då blir det nybilskänsla igen! Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Tack ska du ha! De klarna upp riktigt mycke =) nu till o hitta rätt saker bara. Min bil: Länk |
|
stefannorr |
Fixade samma på min BMW 320 i 97 på BMW kostade 300 kr tror ja! Var något som hette typ styrkulor eller något sånt,kostade 300 kr lådan vart som ny. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.