AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.023

Tungt dunk ur bas - problem?

Ne
19
NeoM4
328 IM Touring
Tjena..
jag har en liten undran över varför det kommer ETT tungt dunkt ur baslådan varje gång man startar motorn. i övrigt låter det perfekt, inga surrningar som kunde vara ett tecken på dålig jord. Likaså kommer samma dunk när cdspelaren slås igång, men varken knaster eller annat missljud hörs. nån som har haft samma fenomen och har en ev. lösning på detta, om det nu är ett problem?

Det verkar som att du har DC i någon signal.

Har du ett originalsystem?

När du startar motorn; startar stereon om då?

Hur har du kopplat in baslådan? via högtalar anslutningen i stereon?

Har du slutsteg i/till baslådan? mjukstartar den vid påslag, eller har du ljud direkt?

Mulle
Ne
19
NeoM4
328 IM Touring
Nej , jag har tagit bort orginalsystemet. Och cd är kopplad så att tändningen måste var på för att den ska funka. Baslåda är kopplad via lågnivå utgångarna på cd´n som går till ett steg som driver basen. Ljudet kommer direkt efter det att man slagit på. Jag tror att problemet sitter i omkopplaren jag var tvungen att köpa för att kunna koppla in cd till högtalarna, ström och jord. Orginal är ju blaupunkt som inte passar till cd jag köpte nu.
Tack för hjälpen!

Inte helt ovanligt problem, tyvärr. När spänningen slås till/bryts skall en massa kondingar laddas upp/ur osv. Ett bra steg skall ju hålla utgången mutad tills alla spänningar har stabiliserats. Hörs det även ett dunk när lågnivåkablarna är urkopplade från slutsteget så är det steget i sig själv som spökar.
Isf kanske det är fel på mutingkretsen. I många steg sitter skyddskretsar med ett relä på högtalarutgången som slår till en stund efter spänningstillslag, ev. tillsammans med indikering med lysdiod "protect" eller liknande.

FP
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Om du har en Blaupunkt huvudenhet kan felet ligga där.
Äldre Blaupunkt har ingen AMP-delay. Detta medför att basen slår när du sätter på resp. stänger av stereon.
Så var det på min gamla iaf. Går tyvärr ej att fixa.
muppen
Ring Backes Ljudbyggeri på Ekerö. Han har många prylar för att fixa såna här problem med ploppar och störningar.
Jag hade en del problem med min BMW business och DLS A5. Det första kan vara av intresse.

1) Vid avslag så stängde slutsteget av mjukt, vilket innebar att det kom ljud ur steget sisådär 2s efter att stereon slagits av.
Efter kontakt med DLS gjorde jag en modifiering i steget som kortade tiden till en tjugondel. Det var tillräckligt snabbt för att inte business enhetens plopp skulle komma ut i högtaleriet.
Enligt erfaren montör är detta inte ett helt ovanligt problem när man använder original enheter. Mer ovanligt med efter tjöpt huvudenhet. Problemet är ju ett kombinationsproblem, plopp i huvudenheten som inte muteas i slutsteget.
Detta gäller alla DLS A steg.
Kan också lösas genom att man stänger av slutsteget en god stund innan radion slås av. Jag har tillverkat en del kort som funkar så att slutsteget stängs av av tändningsnyckeln, och radion med delay. Funkar bra sålänge man inte stänger av radion, utan låter den alltid vara på.

2) remote signalen (motorantenn utgången) var inte tillräckligt styv vilket gjorde att jag fick dist ibland, nästan oavsett volym. Slutsteget var helt enkelt inte helt på. Åtgärdas med relä eller elektronik så att man får ordentlig nivå på remote signalen.

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.