AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.853

Typgodkännande - Däckdimension

Sida 2 av 2
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
M+S kan även betyda Mud and Sand!
och sitter som hasso säger på pickisar och vans av olika slag! Polisen däremot är enligt hörsägen nöjda om det står M+S på däcket. Om det sedan står för Mud and Snow eller Mud and Sand verkar inte spela så stor roll!

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är listor över vilka däck som är godkända som "vinterdäck":
Länk
Länk
Länk
Länk (klicka på "svenska" och sedan "vinterdäck")

Vissa renodlade sommardäck är märkta M+S, bland annat var de Pirelli P600 som satt fabriksmonterade på min förra BMW (compact) märkta så!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns undantag för reglerna i helfordonsgodkännandet när det gäller vinterdäck, precis som det står på Vägverkets hemsida.

I lagtexten står det att däcken för att vara godkända som vinterdäck ska vara speciellt framtagna för vinterbruk, och ha ett mönsterdjup på minst 3mm. Märkningen M+S garanterar alltså inte att det är däck framtagna för vinterbruk. Många terrängdäck, främst amerikanska är märkta M+S, i detta fallet betyder detta som sagt Mud+Sand, inte Mud+Snow. Dessa är alltså inte tillåtna i vinterväglag.

Det är skillnad på vad som krävs enligt lagen och vad som kontrolleras vid en kontrollbesiktning.
När det gäller däck kontrolleras att man inte blandat dubbade och odubbade däck, att det inte finns skador, och att mönsterdjupet är minst 1,6mm. Naturligtvis finns det reservationer för om någon idiot monterar tre 15" däck och ett 13" däck eller liknande, då går detta också att anmärka på.

Vilka dimensioner som är tillåtna på en helfordonsgodkänd bil, om det är sommar eller vinterväglag mm. kontrolleras alltså inte vid en kontrollbesiktning, däremot finns det lagkrav uppsatta...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
Hej!
Visst är det krångligt så det förslår!!!

Burna får man dock med alla nummer och bokstäver på alla underlag...he ...he!
MVH /// Paap R
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Paap R: Får, det är ulliga djur som säger bääääää!! :-D

// Erik

----
Paap Reeder
Hej!
Oj oj ...
Tänkte bara lätta upp en tung juridisk tråd med litet skämt.
MVH /// Paap R
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Paap R >> Jag hoppas verkligen att du såg den oerhörda mängd med ironi i mitt inlägg!? Jag var själv flitig besökare hos däckverkstäderna för att leta i däckhögen! :-D

// Erik

----
Paap Reeder
Hej!
Dé é lugnt Erik... nu är det taget!

MVH /// Paap R
andha45
Nu gäller detta iofs min Volvo S60, men ändå: vid nybilsleverans valde jag 2,4T-fälgar eftersom jag tyckte dessa var snyggare än T5-fälgarna. Följden blev att bilen levererades med 205-55-16 istf 215-55-16. Detta trodde jag var i sin ordning, eftersom 205 är ok för vinterdäcken. Nu har det emellertid visat sig (eller snarare jag har kollat upp det) att 205 ej är godkänt för sommardäck. Bilen är bara helbilsgodkänd med 215 (alt 17 el 18"), alltså kan jag inte åka med mina 205:or och Volvo borde byta ut dem mot 215????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.