|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Har kollat runt lite med olika däckförsäljare angående mitt inköp av nya dubbdäck. Min 528 iAT -00 är typgodkänd med 225/55/16. På BMW säger man att 205/65/15 också går bra. Men för övriga dimensioner säger man nej! Den nya 5-serien är ex. vis godkänd med 205/60/16 vilket jag tycker skulle vara ett ypperligt alternativ till mina lättmetallfälgar jag har liggande hemma. Försäkringsbolaget bryr sig inte om vilken dimension jag har. Min garanti har gått ut på BMW. Det enda problem skulle vara om polisen stoppar mig och säger att jag kör på fel dimension. Är det någon som har fått detta påpekande av polisen med en böteslapp bifogad? Är det någon som har någon bra synpunkt på detta? Vad göra? | |
|
Eftersom 205/60/16 hamnar mitt emellan de andra godkända dimensionerna rullomkretsmässigt, borde det fungera utan problem! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla reglerna här: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan, enligt vägverket verkar det ju som om det inte är något problem. Om det inte blir spårviddsförändingar?? Vad är detta ?? Eller att däcket klarar max axelbelastning. |
|
|
Spårvidden mäts mellan däckens centrumlinje på samma axel. Dvs avståndet mellan däckens mittlinje. Den kan du bara ändra med annorlunda inpressning på fälgarna (hur långt in fälgen sitter) eller eventuellt med hjulvinklarna. Ett bredare eller smalare däck har ju fortfarande centrumlinjen (mitten) på samma ställe.... ;o) Load index finns angivet i regbeviset, det värdet får inte var lägre på de nya däcken. Det anger maximal belastning som däcket klarar (hur mycket vikt det kan bära). Att gå upp i högre load index är inga problem, tvärtom brukar det medföra att däcket håller längre (slits långsammare pga mindre värmeutveckling). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Strålande Johan! Du har löst mitt problem (tror jag). Nu känns det som om jag kan beställa mina 205/60/16 utan några betänkligheter! | |
|
Nja... Detta kräver att BMW godkänner användande av just denna dimensionen, vilket de tydligen inte har...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado, enligt vägverket är bilen heltypsgodkänd med 205/60/16 som jag ser det efter att ha läst Johan B s länk. BMW kan ju alltid rekommendera olika saker men efter att bilen är registreringsbesiktigad är det vägverket och regbesiktningen som ger heltypsgodkännandet. Där har, så som jag har förstått det hela, inte BMW något mer att säga till om. ?? Tycker detta är något förvirrandse. | |
|
Antingen ska däcksdimensionen vara införd i registreringsbeviset, eller stå med i tillverkarens/generalagentens specifikation över godkända dimensioner. Bilen var registrerad med 225/55-16, och BMW godkände även 205/65-15. Alltså är 205/60-16 inte en godkänd dimension... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag citerar vägverkets pressmeddelande: "Vinterdäck på personbilar! För helfordonsgodkända personbilar gäller speciella regler när man ska byta däck eller fälg. Hur vet man om bilen är helfordonsgodkänd? Om det i registreringsbeviset står koden, T14A plus ett godkännandenummer är fordonet helfordonsgodkänt. Vilka krav ställs vid byte av däck eller fälg? Grundprincipen skall vara att fordonet även efter förändringen skall uppfylla alla EU-krav som gäller för fordonet. Detta kontrolleras normalt vid registreringsbesiktning. Får man byta däck eller fälg utan krav på registreringsbesiktning? Ja, om däck-/fälgkombinationen överensstämmer med de olika däck- och fälgkombinationer som fordonstillverkaren tagit ansvar för och som finns angivna i helfordonsgodkännandet. Dessutom får byte ske om följande villkor uppfylls: Däcken skall vara dimensionerade minst för bilens största tillåtna axelbelastning och konstruktiva maxhastighet. Vinterdäck behöver inte klara mer än 160 km/tim. Däcken skall ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/maxgränser som fordonstillverkaren garanterar att de ger fordonet godkända egenskaper. Gränserna kan utläsas i helfordonsgodkännandet. Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet. Fälgar får ha annan diameter och vinterdäck mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullningsomkrets inom de tillåtna gränserna. Däck eller fälg får inte komma i kontakt med någon del av fordonet. Observera att registreringsbeviset inte alltid innehåller samtliga däck- och fälgkombinationer som är tillåtna enligt godkännandet. Bilägaren måste därför vända sig till sin märkesrepresentant som kan ge en korrekt information! För ytterligare upplysningar kontakta: Lars Carlhäll, Vägverket Fordonsavdelningen, Borlänge, 0243-750 50 alt. 070-632 73 63, eller Kjell Bäckman, Vägverket, avdelningschef, Fordonsavdelningen, Borlänge, 0243-750 04 alt. 070-632 73 58 PRESS- OCH MEDIAENHETEN Thomas Andersson, pressekreterare Tel 0243-751 38, 070-693 68 70 Fax 0243-755 38, E-post:thomas.andersson@vv.se " Källa: Länk Kanske bäst att ringa eller maila vägverket!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Citat ur Johan B:s citat: "Bilägaren måste därför vända sig till sin märkesrepresentant som kan ge en korrekt information!" Citat ur Brandes inlägg: "På BMW säger man att 205/65/15 också går bra. Men för övriga dimensioner säger man nej!" Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado, under tiden har jag haft ytterligare kontakt med BMW och där säger man att BMW rekommenderar dimensionen 225/55/16 men när jag nämnde Johans tips om vägverkets pressmeddelande då sa han att det verkar vara ok. Men eftersom han inte hade läst det själv utan bara lyssnat på min sammanfattning ville han skapa sig en egen uppfattning. Dock sa min subjektiva uppfattning utifrån hans svar att det borde inte vara något problem. Som vanligt i ett sånt här läge så vagade inte han lova något. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är ju rörigt detta verkar ju vara olika på individ av bil men helbilsgodkännande eller icke. Min svensksålda 528 har 3 dimensioner angivet på Regbeviset. 225/60/15 225/55/16 235/45/17- Men bilen levererades med 205/65/15 vinterdäck på originalfälg från BMW. I verkstadshandboken står det 205/65/15 rekomenderat som vinterdäck. I min instruktionsbok står det godkända däck och fälgar för respektive BMWmodell, för 528 vinterdäck 205/65/15 . ///MVH Hasso |
|
Brandes, hur slutade detta? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan, jag bestämde mig för att välja 205/60/16. Denna dimension tyckte både jag och flera däckfirmor som jag pratade med vara den bästa. Vad det gällde principdiskussionen med BMW så beslutade jag mig för att han gav mig något av en tyst bekräftelse där han inte kunde göra så mycket mer. Han höll med mig att dimensionen var bra (den är ju rekommenderad på nya 5-serien) och han kunde inte annat än att hålla med vad gällde vägverkets rekommendation. Jag följer ju alla punkterna där. Däremot var han osäker på reglerna och vågade inte säga mer. Man kan tycka att det slutar i ett jasså men problemet är ju inte att jag sätter på ett för brett däck eller gör något annat knepigt. Jag sätter ju på ett bättre vinterdäck. I varje fall om jag skall tro de 5 -6 olika däckfirmorna jag talat med. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Funkar säkert helt ok att åka på, med akta dig för en nitisk besiktingsman då dimensionen inte är testad godkänd av tillverkaren BMW AG och då inte godkänd för besiktningen heller vad jag förstog på Jeppes inlägg. Men har du bara rätt slutsiffra så lär det väl inte var nått bekymmer och att bes-killen skulle bry sig är väl knappast troligt, ///MVH Hasso Länk |
Paap Reeder |
Hej! Fick mig just till livs att det finns däck som är märkta med M+S ...OCH SOM ÄÄNNDDÅÅ INTE RÄKNAS som vinterdäck. Hur kul är det om man står där vid den flygande inspektionen med mössan i handen för att slippa betala 4x800:- samt dessutom inom en vecka visa upp 4 st andra godkända???? Helt otroligt att sådant får förekomma. Snacka om juridisk blixt vid vägkanten!! MVH /// Paap R |
|
Om Jesperado har rätt, så betyder det alltså att vägverket går ut med felaktig information.... "Fälgar får ha annan diameter och vinterdäck får ha mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet, om däcken har en rullningsomkrets inom de tillåtna gränserna." |
|
|
Paap R, På vilket sätt tycker lagen att man ska veta om ett däck är godkänt eller inte, om det inte kan tydas på bokstavskombinationen då? |
|
Citerar. Hjul/däckstorlekar som inte näms i godkännande listan och som finns i den vanliga tillbehörshandeln, är inte godkände från fabrik och inte heller finns det därtill erfoderliga chassieavstämningar. Därför avråder vi bestämt att montera sådana. Detta måste man tydligen informera medarbetarna om, som säljer fordon till kunderna.. Det är ALLTID den verkstad som utför monteringen som ENSAM bär ansvaret för följderna om man på BMW fordon använt hjul och däckstorlekar som inte är godkända av fabriken. Paap reader. Jo just så är det, M+S betyder inta alltid vinterdäcksgodkännande. Däcken kan vara mera Mudd än Snow:)) brukar framförallt gälla amerikanska normer och däck, så många Van och pickisägare av amerikans härkomst har blivit varse detta. Hade amerikanska Sommardäck Jetszon på min Mercury." All season,M+S) men nått vintedäck var det absolut inte. Anders S. Min vinterdäcks dimension står inte i regbeviset på min helbilsgodkända 528 men är ändå godkänd för att den finns med i BMWs lista på godkända dimensioner, de satt dessutom på bilen när jag hämtade den på BMW: ///MVH Hasso Länk |
|
Trassligt, undrar just hur det skulle bära sig rent juridiskt? Det ena säger ju emot det andra helt och hållet om man säger så. Om man tittar enbart från besiktningens synvinkel, alltså vad som skall godkännas och ej så måste det väl vara vägverkets regler som gäller då dom själva utför kontrollen. Från bmw:s håll, skulle dom förmodligen kunna hävda att en vagnskadeförsäkring inte skulle gälla (om man körde av vägen) om andra hjul än dom godkänt har suttit på bilen?? Ja ja, själv har jag ju ingen vagnskada kvar direkt! Så länge jag håller mig till vägverkets regler så borde jag åtminstone få bilen genom besiktningen... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.