|
|
|
|---|---|
|
I dag körde jag med största sannoliket av kamremmen. Jag hade just tankat och startade bilen. Minusgrader och motorn var kall. Efter en 1/2 sekund efter att startmotorn drog igång så uppstod ett annat ljud, mer högvarvigt. Normalt skulle den ha den startat genast men efter några sekunder slog det mig att detta kunde vara orsakat av att kanremmen gått av. Kompressionen har minskat pga av att ventilerna står öppna, alltså ,kamremmen är av. Dessutom vet jag att bilen ligger över de 8000 mil dom är serviceintervallet för rem. Detta är min 10-öres analys. Verkar detta troligt? Om inte, vad kan det annars vara? Går alltid ventiler sönder vid kamremshaveri eller kan man komma undan med rembyte enbart? Vad skulle detta kunna kosta hos en varkstad? 5, 10, 15kkr eller mer!?!?!? Jag kör en 518i Touring 93. | |
-BeeMWe- |
Du hittar nog en motor billigare? |
|
Nu vet ja inte hur lätt/svårt det är att ta bort kamremskåpan på fyrcylindriga BMW men på M20 e de busenkelt...Börja med att konstatera att remmen e av först....Har man maxflyt så kan det räcka me o byta rem o de kostar ca 1500 på verkstad...Att renovera toppen på verkstad kostar nog närmare ytterligare än "nolla" till.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Öppna oljepåfyllningslocket å titta om kamaxeln snurrar. Det höga varvet beror nog mest isåfall på att kamaxeln är jävligt tung att dra runt. |
|
|
ehssoad: jag är ledsen att behöva säga det men BMW har sänkt rembytes intervallen på m40 till 4000mil... hur många min hade du kört med denna remmen? |
|
|
För att se om remmen är av så får du skruva av några kåpor i framkant på toppen. Har ingen aning om vad det kan kosta att renovera en topp men ett litet tips har jag till nästa rembyte. Bytesintervallet på M40 motorn är 4000 mil inte 8000 som du skriver. På min förra bil så saknades flera tänder på remmen när jag gjorde bytet efter ca 4000 mil. |
|
|
det höga varvet kanske beror på att drevet i startmotorn pajat? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Ok, jag kör ca 4000 mil om året och det skulle alltså innebära ett byte per år. Finns det något konverteringskit, från rem till kedja att köpa så att man skulle kunna slippa det här? /Sören |
|
|
Holm:Man kanske ska på påpeka att om man ska göra som du säger så bör man EJ köra den på starten utan bara snurra motorn lite grann för hand,utifall att kamremmen e av o ventilerna trots allt klarat sig... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Precis som nämnts ovan, ta av oljepåfyllningslocket och titta om kamaxeln snurrar. Men vrid inte igång startmotorn! Vrid runt motorn försiktigt för hand. Du kan ju kolla fläktremen? Nej tyvärr är det nog omöjligt att konvertera om till kamkedja... Det bästa är nog att titta efter en 525i Touring från 91 eller senare, dessa har kamkedja och är nästan lika ekonomiska som 518. | |
|
Hej! Vill man slippa tänka på kamremsbyte titt som tätt och fortfarande vill ha en E34 518i så har 518i fr.o.m 95- kamkedja...Ett litet tips i bedrövelsen kanske och en bättre motorkonstruktion helt enkelt.. Mvh Janne. |
|
cede |
Otur med kamremmen, körde av en rem på en 518 -90, då klarade sig ventiler och toppen. Enligt verkstaden klrar sig ung. hälften så håll tummarna. Den remmen som brast hade gått ca 6000 mil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.