|
|
|
|---|---|
|
Mitt vinterprojekt blir troligtvis bågar från Alumex. Bågar : www.alumex.com Min Z3 idag : Länk Jag är i behov av BMW origiginalmontering-kit exkl bågar. Har någon info om en krashad Z3 eller annat objekt som skulle kunna avvara monterings-bitarna för en tusenlapp ???? Jag har annonserat utan resultat, vilket inte är så konstigt..... För er med liknande planer, se nedanstående info från Alumex : ----------------------------------------------------------------------- best you check with your local dealer for the BMW parts. otherwise I have to buy them here and ship them to you. The price here for that BMW parts is around 350 Euro. Some BMW dealers say that the upgrade kit is only available with the BMW hoops, thats not true. my 2 piece bars cost 500 Euros+ shipping ( will check for the shipping price later) the other option is you use our 1piece modell, less safe, unusable storage box, but fits perfect without BMW parts. price 500Euros + shipping. so far Falk Thiele ALUMEX overrollsystems Wiesenpfad 14 34346 Hann. Münden Germany Tel: +49 5541 989910 Fax: +49 5541 989912 -----Ursprüngliche Nachricht----- Von: Mattias Backlund (Roxen) [mailto:mattias.backlund@roxen.com] Gesendet: Donnerstag, 3. Juli 2003 18:00 An: info@alumex.de Betreff: Roll bars for Z3 1999 Hi I would like to have a proposal for the Z3 2.8 1999 Roll Bars including all necesary mounting parts and shipping to Stockholm, Sweden. Optional compatible windshield. My car does not have any bars today. Regards, Mattias Backlund | |
|
Det blir nog svårt att hitta orginalbågar för en tusenlapp, men det finns ju bågar utan skyddsfunktion. De ligger på allt mellan 5000 (MHW) till 10000 (Hamann). Själv har jag ett par MHW bågar som jag är nöjd med. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Fredrik, det är inte bågarna, utan monteringssatsen jag är ute efter. Men jag får nog gå till BMW och inhandla det kitet... Såg på din bil förresten att du dina hjul sticker ut en del som på min. Inga problem med besiktning ? Har du valsat hjulhusen ? |
|
|
Jag skrev bågar för att jag misstänker att det blir extremt svårt att få tag i bara de delarna som inte syns. Vad jag förstått fortsätter bågarna ända ned till golvet. Tror det kostar runt 10.000 att få eftermonterat. Men det är jag långifrån säker på. Där fram är hjulhusen valsade väldigt lite, ca. 0.5 cm per sida, innerskärmen är kapad en bra bit. jag har inte vågat besiktiga med 18" hjulen på, har lånat 4st 15" från en E36 323. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Fredrik, relaterad fråga om dina hjul. Jag har oxå 18" bak med 255 och den sticker lite ut. Det funkar för det mesta utan problem. Men nyligen körde på en grop i hög fart och skärmkanten skar i däcken när bilen nigade till. det blev en smal slice av däckens vägg som blev avskuren som om det var gjort med ett rakblad. Det tog mig mycket tid att lista ut varför det hängde 10cm slice (1mm tjock och 3mm bredd) från mina däck innan jag kopplade ihop detta. Har du råkat ut för sånt du med? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Njae, inte riktigt, jag passerade ett gupp i lite för hög fart, fjädringen bottnade och jag fick röda streck på framdäcken. Det är allt. En arbetskamrat upplevde samma sak på sin passat, den skavde ordentligt på bakdäcken när han hade lite last i kofferten. Blev som du skriver långa remsor med gummi. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Undrar om det kan i långa loppet vara farligt för däckens kvalitte? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Var på returbilen i malmö häromdagen där stod det en Z3M med bågar kollade inte dom med förstoringsglas men de såg hela och fina ut! MVH Kjelle |
|
|
Glömde nämna att de är billiga får du ge mer än 3-400 blir iallafall jag väldigt förvånad. kolla returbilen.se MVH Kjelle |
|
|
Direktlänk till bilen kjelle23 tipsade om: Länk ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
| TACK för tipsen, Kjelle och M | |
|
Hej ! Om jag kommer ihåg rätt så har alla bilar efter -97 dessa monteringsanordningar redan monterade. Kolla på mz3.net, där ser du vilket chassinummer du måste ha minimum för att kunna eftermontera dessa bågar. Min Z3 har icke dessa, och för att få dit dem måste tanken ut, svetsning skall ske etc. På din bil finns de troligen redan där ! //Peter mvh Peter |
|
|
PGG, det stämmer delvis. Feb 97 och senare är förberedda för bågar, men trots det krävs förutom bågarna en monteringsats. BMW vill inte avslöja att det faktiskt går att köpa endast monteringsatsen, för då uppmuntrar de ju oss att köpa snyggare piratbågar. Satsen består av bultar och ett gäng plastbitar för facket/subban mellan bågarna. Komplett info : Länk |
|
|
Ni verkar ha koll på det här med störtbågar... Har just köpt en Z3 1,9 årsmodell 1997 som jag befarar är byggd 1996 vilket gör att det förmodligen inte går att köpa bågar i orginal och montera. Har ni nåt tips på hur man gör? Har en händig man som jobbar mycket med rostfritt och är bra på att svetsa. Skulle vara trevligt om någon som gjort ett "hemmabygge" hörde av sej och berättade hur det gick till... Mitt chassinummer slutar på LA277... och på MZ3.net står det att deras "upgrade kit" passar på modeller med chassinummer LB83105 och senare.. Om jag inte är helt ologisk så borde denna information innebära att min bli är för gammal...? Stina |
|
|
Har inte gjort något hemmabygge. Men de fuskbågar jag har sitter fast i två rör som finns i din bil oxå. Ovanpå knutan där säkerhetsbältet kommer ut finns ett lock, eller i vissa fall ett runt spår i plasten. Under detta sitter ett ca. 5 cm grovt rör, som utgör fäste till t.ex. vindavvisare. Din händige man kan säkert svetsa ihop något som passar i dessa rör. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
min är också byggd 1996 (tror jag) jag har bilder på hur mina ser ut, de är hemmagjorda, men kan inte e-posta bilder... Masten tror jag har fått bilder på dem, så han kanske kan länka upp dem??? //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Svebba: Jag har inte kvar de bilderna, har du lust att maila dem till mig? Ta mailadressen jag har i profilen. /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
| ironman. vilken fantaskisk bild på din Z3.Har du tagit den själv.Jag har arbetat med foto i många år.Hur har du tagit denna bild, eller är den databehandlad.I alla fall mycket bra!!.Erik | |
|
Tack Erik. Finns inget foto-forum här men ändå....Jag har plåtat en del med systemkamera, men bara digitalt sedan ett år tillbaks. Bilderna är tagna med en 3,2 Mpix Fujifilm pocketkamera utanför mitt hem. Reflexer från solen var faktiskt inte planerade, det bara råkade bli en kanonvinkel. Jag har sedan gjort följande i Photoshop, tot knapp timmas jobb : - Fixat svart bakgrund (mkt handarbete för att inte sabba konturerna...) - Justerat exponering en aning för att bilen skall bli svart, inte grå - Suddat nummerplåt genom att klona närliggande del av kofångaren - Fixat vita blinkers (totalt onödigt, men kul grej) Efter kommande vaxning skall jag lägga in nya bilder med störtbågar och vindskydd i akrylglas. / Mattias |
|
|
Här är bilder på Svebbas hemmagjorda bågar: Länk /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.