|
|
|
|---|---|
|
Någon som har siffror på 0-100, 0-402 m, 0-200 och hemskt gärna siffror som 100-200 eller liknande. Mip | |
| Tror faktiskt att SMG:n är svår att slå... | |
| 0-100 har jag inte sett siffror under 5.5 på SMG medans det snabbaste jag läst är 4,8 med den manuella. Tror det finns en hel del diskussioner om du söker lite. | |
|
Är egentligen inte intresserad av 0-100 vet att SMG är lite långsammare där utan vill veta om SMG:n är SNABBARE ÄN MANUELL FRÅN RULLANDE OCH UPPÅT. Mip |
|
|
Hej! I tidningen Sportbilen nr4 2002 gjordes ett litet test Ekblom vs Smg.. Växlingstider, Ekblom(manuell): 0.40sek-0.59sek SMG snabb: 0.39sek-0.50sek not: Kortaste och längsta tid noterad,från att acc avtar till dess att den skjuter fart igen. 0-100km/h, Ekblom: 5.29sek SMG snabb: 5.94sek not: SMG-lådan måste växlas till trean före 100km/h,därav den stora skillnaden till 100km/h. Acc genom växlarna 0-160km/h, Ekblom: 11.89sek SMG snabb: 12.12sek övrigt: "SMG-lådans verkliga klo är istället nedväxlingarna,som görs som smör med automatisk mellangas och allt.Visst klarar Fredrik att möta med gasen lika snyggt,men kanske inte alla vi dödliga." |
|
changco |
För en normal person borde ju kära snabbare med SMG, alla är ju inte experter, sen att växla så jävla snabbt borde medföra ett grymmt slitage |
| Kom å tänka på en sak..angående växlingstiderna...borde inte SMG ha en konstant växlingstid,alltså ingen kortaste och längsta tid!?... | |
|
Petri: Växlingstiden är konstant men det är förmodligen de flestas i en växling från 3an till 4an tex. Växlingarna kan påverkas beroende på varv och vilket program man har i. Changco: Tycker det låter brutalare när man fullgasväxlar i läge 6 med SMG än när man växlar fullt själv med en manuell bil. |
|
| Varför skulle SMG-bilen behöva en växling till 3:an för att nå 100 km/h när den manuella inte behöver det? | |
|
Det fina med SMG är ju att du kan påverka växlingarna!! Från mjukt o fint till hårt o SNABBT! Det finns 6 lägen med varierande "snabbhet"! MVH Robban |
|
|
Tror nog att fördelarna med absolut säkra växlingar och kvicka nedväxlingar väger betydligt mer än 0,23 sek snabbare acc till hundra. Snälla någon, tror ni ens det märks? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tack för svaren. Det enda jag ville veta var att smg bilen är snabbare i acc än den manuella från rullande start då jag ändå aldrig kör 0-100 pga slitaget. Och enligt AMS är den ju det eftersom den tagit in mycket av den tid den förlorat 0-100 när man mätt 0-160. En annan fråga?? Kan man råka växla ner med SMG så att man övervarvar motorn eller är detta omöjligt pga mjukvaruskydd??? ///mip Mip |
|
|
Du kan inte växla ner för många steg, lådan växlar inte förrän varvet är tillräckligt lågt, den kommer alltså "ihåg" vilken växel den ska ner till och väntar in varvet. Är helt inte 100% säker men jag tror att den funkar åt andra hållet också, dvs du kan inte växla till en för låg växel. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.