AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.117

Fråga om oljetemp

Hej!

Vad brukar er oljetemp ligga på vid aningen inspirerad körning?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Vid normal drift ca en nålsbredd under 100 Grader.

/PG
När motorn är varm ligger den klistrad nånstans vid 92-93 grader. Vid väldigt inspirerad körning kan den stiga till 95-96 grader men inte mer.

Jens
Vid en längre tids pressande på autobahn i somras ca 110, men då var det å andra sidan 35 grader ute....
magmo
Hej!

Någon som vet när man måste ha oljekylare (vilken tempgräns?)

Magmo Maniac is in the house!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

På min ligger den normalt på ca 95grader och vid inspirerande körning runt 100. Efter ett par varv på Mantorp hamnade den dock på ca 110 grader.
Har för övrigt ingen aning om vid vilken temp man behöver olje kylare, men oljan bör väl klara en bit över 100 grader!?

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
"Max. oljetempgräns" borde vara ganska olika för oljor med olika viskositet, har svårt att tänka mig att en 0W-30 olja (t.ex. Castrol SLX) tål lika hög temp som en 5W-50 (t.ex. BP Visco 7000).

Egentligen är detta en fråga för vår egen oljeguru Johan B!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För det första tål nog alla oljor betydligt mer än 100 grader. Generellt tål alla syntetiska oljor mycket högre temperatur än mineraloljor innan de börjar koksa (brytas ner av värmen och bilda restprodukter).

För det andra sidan finns det delar i motorn som gör att oljan temporärt blir mycket varmare än så, särskillt i turbomotorer.

För det tredje blir tjocka oljor faktiskt varmare än tunna (beror på högre inbördes friktion i oljan).

Att ge någon exakt temperaturgräns är nog svårt!
Men en oljetemperatur vid vanlig körning bör nog ligga mellan 80-90 grader. Om man kommer upp mot dryga 100 grader vid hårdkörning är det nog inget alarmerande.

Sedan kan dåligt/igensatt oljefilter och/eller dålig oljepump göra att oljecirkulationen minskar, med ökad oljetemperatur som följd!

Utöver det är givetvis motorns allmänskick samt kylsystemets kondition avgörande.....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Jag har bytt från SLX till TWS i år efter BMWs rekommendationer. Min erfarenhet efter detta är att »inspirerande köring» påverkar oljetempen mindre. Dvs. vid normal köring är temperaturen som vanligt, men jag får ta i mer för att komma upp mot 120° markeringen.

Om jag nu tänker rätt(?) understryker det Johans kunskap kring »tunna» och »tjocka» oljor.

Ha de/Lasse
magmo
Hej!

Någon som provat motorolja från Omega 631 10w-40
pris 238 kr/liter. Vet att flertalet stall i WRC kör med dem. De slipper byta olja vid varje service (mellan SS). Skall tydligen vara rejält slitstark och vidhäftig mot kammar etc. Priset är ganska högt men det ä en rejäl long life-olja.

Har nämligen haft säljare från Specialoljor på jobbet. Skaffat olja till styrservon och bakklumpen genom dem. Vet inte om det tillkommer moms på prylarna? Återkommer!

Växellåda manuell Omega 690 75w-90 358 kr/liter
Växellåda manuell Omega 699ATF 242 kr/liter
Motor-sköljmedel Omega 907 80 kr/flaska
Spridarrengörare Omega 992 292 kr/flaska

Magmo Maniac is in the house!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.