AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.009

Fläkt eller termostat?

changco
Nu har min bil fått väldiga problem att gå upp i värme. När man står på tomgång går värmen upp till mittsträcket, dock väldigt sakta. Låter självklart som termostaten, men nu är det så att fläkten går hela tiden även när man startar bilen när det är 0gradigt ute. Eller det kanske hör ihop med att termostaten gett upp? Fläkt problemet hur löser man det?
Byter fläkt koppling?

Låter lite som att fläktkopplingen har skurit.
För det är väl inte elfläkt på E36 heller?
changco
Kan det inte vara så om termostaten är öppen jämt, då snurrar fläkten också? Hur byter man fläktkoppling?
Fläktkopplingen är en mekanisk historia, den skall snurra när den blir varm. Och är inte styrd av någonting annat.

När den skär så blir fläkten direktdriven av remmen.

På E30 iaf så sitter det en stor mutter på baksidan av fläkten som är "fel"(vänster blir det väl) gängad. I/vid remhjulet.

Om det är så att du har elfläkt så är det ju klart troligt att det är termostaten som är trasig.
changco
Någon där ute som vet om det är elfläkt på e36 -91?
changco
Har nu letat efter lite info, e36 utan AC har inte elfläkt. Har alltså en vanlig och den snurrar väldigt lätt utan motstånd, så tycker inte det borde vara fläktkoppling, dock snurrar den med samma hastighet jämt. Vad får man för symtom när fläktkopplingen är trasig? Någon som har en bild på termostathuset?
oktanoholic
termostaten styr fläkten (om jag inte har fel)
gl
52
glader
bmw525ia msport touring -03
Värmen styr fläkten går bilen varm så startar fläkten. Fläkten är en magnet fläkt som känner av när det blir för varmt precis som på en volvo det låter som det garanterat är fläktkopplingen som är trasig. FÖrsök hitta en på skroten annars kostar dom inte så mycket förhållandevis till att byta blockpacning
Fan vad ni yrar...:)
Antingen har killen el-fläkt och då är den termostatstyrd eller så har han visco-koppling till fläkten.
Är det elfläkt så är det ju bara att börja mäta, är det visco-koppling är det bara att testa att snurra på fläkten för hand med motorn avslagen, är kopplingen skuren (men det måste vara ovanligt att en visco-koppling skär) så kan du inte snurra på den.
Är kopplingen OK så ska den gå att snurra (det går kanske lite trögt) grejen är att med kall motor så snurrar fläkten långsamt (kopplingen slirar) och ju varmare visco-kopplingen blir desto mer styvar oljan upp kopplingen och det slirar mindre och mindre=fläkten snurrar snabbare...

Tacka vet jag E38
Hej Hopp
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Håller med Harley, mycket yrande här...

Det låter som om åtminstone din termostat är kass, ta loss och kolla den. Lägg den i en kastrull med vatten och värm, kolla så att den öppnar.

Fläkten skall snurra mer eller mindre hela tiden. När fläktkopplingen värms upp så blir den seg och då ökar fläktens varvtal -> ökad kylning. Begagnade flätkopplingar ska man kolla noggrant innan man köper, de brukar bli dåliga med tiden.

Bilar med AC har dessutom en elfläkt framför kondensorn.

Använd sökfunktionen, fläkt, termostater och luftning av kylsystemet finns det massor att läsa om.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Termostater är förbrukningsmaterial och kostar en hundring kanske. Byt den och kolla om du löst problemet. Det är iaf vad jag hade gjort. :)

Länk Länk
changco
Erikw: Har använt sök funktionen, men hittade inget om symptom för fläktkoppling och så. Tack för alla svaren, ska åka och köpa mig en termostat och byta termostaten, Ska bara slänga i en rengöringssats och rengöra allt sen byta vatten, glykol.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.