|
|
|
|---|---|
|
Sedan igår har min bil, BMW 520 Touring -93, börjat med ett lite "pling" när jag startar bilen. Bilen går utan några som helst problem och jag märker ingen skillnad utöver det där plinget. Plinget kom enbart på morgonen igår och på morgonen idag, dvs. inte på eftermiddagen igår. Min display för servicen är lite trasig så alla siffror syns inte men det borde snart vara dags för service. Kan det vara för att bilen skall på service som den plingar eller kanske för att det är minus grader? Tacksam för svar! | |
|
Det sistnämda (kallare än -3 tror jag det skall vara för att den skall plinga till) |
|
Cabrio |
Plinget du hör är en indikation på att yttertemperaturen är under 3+ och att det kan vara risk för halt väglag ====== Mvh Tobbe 328 Ci 00 |
| Tack! Bemödade mig med att söka och fann svaret där också! =) | |
|
Tjenare alla entusiaster! Har en något snarlik fråga, i stort sett varje gång jag har använt min M&K-värmare så plingar det när jag startar bilen, detta oavsett om värmaren har slutat gå eller om jag själv stoppar den när jag sitter i bilen innan start. Det är endast plinget som kommer, det står inget i displayen. Någon som vet? Tacksam för svar!!!! BMW Forewer. |
|
Scheckheft |
Hej, plinget indikerar att yttertemparaturen är +3 eller lägre. Det plingar oavsett om du har motor- och kupévärmare på. Plinget varnar alltså för ev. halka i samband med att temparaturen närmar sig nollpunkten. Mvh Scheckheft ___ Länk |
|
Jomen, att det plingar vid +3 eller lägre vet jag. Grejjen är den att det plingar när jag haft M&K-värmaren på. Man kan ju faktiskt använda den även vid +4 till +16. Dessutom kan man ju kyla kupén vid +16 och uppåt. Men nu gällde det värmning över +4. BMW Forewer. |
|
|
Tue V8 ????? vad har mok värmaren med saken att göra.det är ju inte kupé tempen som plinget varnar för utan yttertempen. (Fråga först och du får många svar.) _______ Länk |
|
|
Som sagt.. Yttertempen som varnar för "risk för halka" ungefär.. Det har ingenting med motortempen eller kupétemperaturen alls att göra :) // Björn Eriksson |
|
|
Ursäkta språket bayern munnchen men vem fan har snackat om kupé temperatur, man kan väl för h-te använda M&K-värmaren utan att UTE-TEMPEN är under +3 grader. Tex. vid +10grader. Tillbaka till frågan, hade värmaren ställd till i morse då jag slutade jobbet, UTE-TEMPEN var då +7 grader. Värmaren hade slutat och jag startade bilen, då kommer som vanligt detta pling, det var ett tag sen jag använde densamma och jag skulle vilja säga att det mer låter som två st pip som kommer i följd, det är alltså inte alls samma pling som vid kall ute-temp. Om det finns någon som har en original M%K-värmare så vore jag tacksam om ni kunde prova detta och höra om även ni får två st. pip(eller vad man nu skall kalla det). Tydligen sällsynt med original M&K-värmare så jag vore tacksam för svar från någon som verkligen vet. BMW Forewer. |
|
| Tue V8: Kan det vara så att du har har memo-funktionen påslagen? Se här: Länk | |
| Eller här: Länk | |
|
Tack för svaret Ericw men det är tyvärr inte dom tre pipen i memo funktionen, den är avstängd, dessutom så kommer det bara 2st pip och dom kommer enbart om jag har haft värmaren på. Fick en liten fundering idag: kan det vara så att det varnar för att batteriet börjar bli dåligt, det står ju att man inte skall köra värmaren två gånger i sträck utan att ha kört bilen imellan de två gångerna eftersom att värmaren tar väldigt mycket ström. Jag har iofs inte märkt att batteriet skulle vara dåligt men det kanske är på gång å bli. Någon som vet om det skulle kunna vara så??? BMW Forewer. |
|
|
En annan tanke är ju om värmaren inte funkar som den skall (den kanske inte ger full effekt typ), men det verkar lite långsökt i mina ögon att det skulle finnas en varnings-signal för det. Ingen som vet, tror eller har en teori??? BMW Forewer. |
|
|
Låter inte orimligt att det skulle kunna vara varning för låg batterispänning, men faktum är att värmarna inte tar så farligt mycket ström, runt 40W brukar de flesta ligga på, förutom under glödningen i starten. Inte mycket mer än vad många bilar tar med parkeringljusen tända. FP |
|
|
Tackar för alla svar så här långt, men det lutar snart åt att jag får åka in till BMW- verkstad och höra om det finns någon där som vet vad "pipen" beror på, även om det tar imot lite att be dom om hjälp i det här fallet. BMW Forewer. |
|
| Jeg hadde samme problemet i fjor vinter. To pling rett etter start, ingen annen varsel. (ikke samme pling som temperatur varslet). Det jeg la merke til var at el. rattet ikke gikk tilbake til posisjon når jeg startet bilen (lagret i memory). Det gikk heller ikke an å trykke på memory knappen(e) for å få det i posisjon. Jeg måtte bruke justeringsknappene på rattstammen for å få det rett posisjon og så lagre innstillingen på nytt. I min bil skjedde det bare av og til. Etter noen uker fungerte alt som det skulle igjen. Jeg har ikke fått noe fornuftig svar på hva det kan være. | |
|
Det kan inte ha med att göra att ratten inte går ner tillräckligt. min gör så ibland också men det beror på att man är för snabb med att starta (dock bara ibland). Det händer aldrig om man väntar lite i tändningsläge 2 tills dess att ratten har ställt in sig, och därefter vrider till startläget så att bilen starta. Dock så piper min bil ändå även om jag väntar lite i tändningsläge 2 när jag har använt värmaren. BMW Forewer. |
|
|
HEJ IGEN ALLA GLADA ENTUSIASTER. Tänkte bara meddela att mitt problem med plinget är löst. Det var batteriet som var på väg att ge upp. Har nu fått byta batteri och mina pling är som bort blåsta, dom har inte kommit en enda gång trotts att jag har använt m&k-värmaren flitigt, dessutom så går alltid ratten till rätt läge Geir även om jag startar bilen snabbt, du behöver nog kolla även ditt batteri, min höll på lika dant hela förra vintern så det är ganska så fantastiskt att det höll ett helt år innan det gav upp. BMW Forewer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.