AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.357

Driftskostnader M3 vs M5

Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Tjena har en fråga här till er som vet.

Jag har lite funderingar på driftskostnader mellan M3 3.0 E36, och M5 3.8 E34.

T.e.x bränsleförbrukning, landsväg ca 110 km. Reservdelspriser på slitdetaljer, t.e.x bromsar, bromsbelägg, även andra slitdetaljer.

Försäkringar har jag redan kollat upp på mej, för det skiljer ju ganska mycket från peson till person.

Tack på förhand

PB
Ja kan i vart fall svara på din bränsleförbrukningsfråga....Kör du stadigt i ca 110-120 så drar min M5 ca 0,93...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag åkte till västerås nyss...25 mil..låg i 150km/h i minst 15 mil i allafall..då drack min 0.9l/mil.

Kör jag i 90km ca så drar den ca 0.75l/mil..

Och statskörning 1.2l/mil ca.

M5:an drar nog minst 1.5l/mil statskörning..

Reservdelar då.

Bromsar är ungefär lika, orginal.

Kopplingen är ca 1300:- dyrare till M5:an.

Drivaxlar är lite dyrare till M5:an.

Hjullagerssatsen i BAK är dyrare på M3:an..900 vs 1400 ca.

Fram vet jag ej.

Jämförde priserna på mekonomen nu..kanske är helt andra priser nån annanstans det vet jag inte.

Men du får ju en lite inblick..

Generelt sett skiljer det nog inte så mycket.

///M3
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Okej, då kan man säga att dom är hyfsat lika att äga i kostnader. Sen så sliter väl kanske en M5: lite fortare på vissa delar på grund av att den är tyngre, antar jag!

En liten fråga till, vilken bil får man mest körglädje av? Jag antar att man har lite mer körglädje i en M3:a om man tycker om att åka fort på krokiga vägar eftersom M5:an är en aning tyngre, men det vet ju ni som kört båda delar.

PB
Oavsett vilken bil du väljer så blir de DYRT om något i motor/drivlina går sönder....M5 3.8 har dessutom de snuskigt dyra EDC-dämparna,dessa kan dock ersättas med andra billigare...
Du får säkerligen mer körglädje av en M3....
De billigaste M3:orna börjar i pris på ca 90-95, för dessa pengar hittar du en fin/fräsch M5....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Nja, sen är cylinderväggarna i 3.8:an jävligt tunna..så den tål inte att trimmas och varvas för jäävla mycket..

Och dämparna som Dawwe säger.

Körglädjen:
Ja, M3:an om du gillar att köra fort..och snyggt..
M5:an om du gillar att köra fort OCH glida och åka med bra komfort...för M3:ans komfort e inte i närheten..

Vill du köra bana..då vet du svaret..

som sagt..fanns en fin M5:a på börsen nu..hade gått 14000 "bara"..låter lite men..den kosta runt 100000 tror ja.

Ska du ha en jävligt fräsh M3:a..då får du nog rikta in dig på minst 120"kr....MINST....

///M3
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Jag har ju siktet inställt på en M3:a men man vet aldrig. Men det är alltid kul att höra vad folk tycker om dessa bilar.

Tack för svaren, vi får se om det kommer några fler synpunkter på dessa bilar, vilket inte gör något.

PB
changco
Ni som har dessa bilar, vad ligger eran årsbudget på till bilen?
changco:Årsbudget???Om du menar försäkringskostnad/bensin så e den rätt hög,ja betalar ca 23"/år i helförsäkring:-(,dock ställer ja av vintertid...Har ingen direkt budget för bilen utan de får kosta så mycket/lite det kostar så att säg...Ska göra en "halv" insp 2(mekar själv) på bilen nu innan avställning o bara delarna till detta ligger på ca 3500-4000....(olja till motor,låda o diff,luftfilter,bränslefilter,oljefilter,t-stift...).

changco
Dawwe: Nej inte försäkringkostnader och bensin utan för att bibehålla bilens skick som den är värd.
Changco:Ja räknar de mesta som service såsom däck,bromsbelägg mm...Man bör räkna med att få byta koppling oxå på dessa bilar,det har jag kalkylerat med iaf(kostar ca 7" hos BMW inkl material o jobb),även om jag inte har problem med koppling så kan det komma som ett brev på posten...Det jag inte räknar till service är reparationer utöver detta.På min förra M behövde jag ej reparera något alls...På min nuvarande så är det nåt strul med EDC:n eftersom den ej är aktiv,förmodligen bara nån givare(o de är många!!!) eftersom dämparna till synes är hela(läcker ej) men de kan likförbannat bli DYRT...Detta skall fixas till våren o först då veta jag vad de kostat mig att hålla bilen i det skick den förjänar.Räknar dock att klara mig under 5" för att laga detta fel....Men men....Kör man en M får man räkna med att det kostar att hålla bilen i toppskick,o detta gäller för övrigt alla bilar oavsett modell,det e bara det att delarna e dyrare till M...

chango:
Jadu, har inte kalkylerat på någon årsbudget (vågar inte).. men utan försäkring och bränslekostnader behöver man nog vara beredd på minst 10.000:- om året i slitage. Vissa år kan bli mycket billigare, vissa mycket dyrare. Är bättre att lägga ribban högt så blir man inte så chockad sen.

Åker man på bromsbyte runt om, nya däck osv så är 10.000:- snabbt uppätna... För en M3/M5 sliter otroligt mycket däck och bromsar. jag själv har kört slut på sprillans nya Falken under denna sommaren. Och då har jag åkt gansak lite ändå i sommar.

Så jag räknar med minst en omgång däckbyte per år iallafall.

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
changco
Tackar för infon, blev ändå posetivt överraskad, då jag hade lagt upp en budjet på ca 30k för service utöver bensin, fösärkring.
Mm, är bara bra, för det kostar nästan alltid mer än vad man räknar med. Detta har jag på listan för slitagegrejer/service varje år minst:

I uppsättning däck
Oljebyte var 500:e mil
Bromsslitage

Detta brukar landa på över 10.000:- iallafall

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
Min M5, enligt datorn....

100km/h landsväg ca 10l/100km
120km/h -"- 12l/100km
Stad 18l/100km

Så väldigt trevlig bil att blåsa på med inne i stan:)
Slitsdelar är ju dyra, men knappast dyrare än M3.

Kör båda och jämför, tror båda är jävligt kul, men en M5 passar vissa M3 andra.

Smaken e som baken.
Årsbudget.....

Suck, måste du laga mig att gråta?
Näe, skämt åsido.

Är inte värst bra på att mecka så det blir oftast BMW-service.
Oljebyten brukar jag göra på ESSO, dock har jag alltid med mig egen olja+filter.
Oljebyte av M5 går på ca 220e på BMW-verkstad i Finland...Helt sjukt. Bli väl ca 2000kr.
Så varför inte köpa olja+filter själv, hyra en mek på Esso vilket resulterar i ca 80euro.

Hittils sedan jag köpte denna M5 jag nu har i Maj i år har jag lagt ut ca 1.000euro på service. Hade en airbag lampa som inte ville ge sig så där har vi typ hälften...

Har kört M5 i 3år nu, Vissa år dyyyyra andra billiga, men tror det stämmer rätt bra med tidigare talare, ca 1000euro för mig i året.

Drar mig för den dagen då edc dämparna ger upp. 1000e/st i Finland. De är väl billigare i Sverige? Kanske man måste åka över "diket" och söka nya.
mk
105
mkall
530dA Touring-01
Vad billigt era går, undrar vad det är för fel på min som absolut inte går att köra under 1,2/mil? Nån som har nån idé? Annars så är det väl ungefär vad specarna säger eller?
Har inte heller kommit under 1.2 men och andra sidan så är det i ca 140 på motorväg blandat med vanlig landsväg 120 så det går säkert att komma ner till litern om man är försiktig.
FD
48
FD. M5
523i -97
Har åkt M5 i två år.......världens bästa bil..
Det sitter andra kammar,chip,sportavgas,och sportluftfilter.
drar i stan ca 1,5l/mil. på landsvägen endast 0,85 i 90-130km/h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.