|
|
|
|---|---|
|
Jaha... Då var det dags för tickandet igen då, jag bytte min 318 -92 för jag var så trött på tickandet och ville ha mera kraft. Det höll sig bra i ca 1 månad, så länge jag haft denna bilen, men nu på senaste dagar har ett klart och relativt högt tickande ljud uppståt då man varvat ur den friskt, dock aldrig till rödmärkeringen. Jag har ett rakt 3½ system, utan katt, med en fullflödesdämpare, och om när man lyssnar från avgasröret så hör man ljudet tydligare än från motorrummet, verkar eka och ursprunga från motorn. Detta "fenomen" uppstår endast man gasat mycket med bilen, är det nån som tror sig veta var felet kan ligga?? Tacksam för alla svar!! | |
|
näe men de e ett jävla tickande!! /TZ |
|
|
Troligen en gammal blaskig olja (dags för byte!), eller en olja med för lågt varmviskositetsvärde. Vilken olja använder du nu? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör på en "rekomenderad" Helix delsyntetiskt olja 10 - 40W. Olja och filter är bytta för 200 mil sen ungefär. Tror du det kan vara oljan? Det ska vara helsyntetiskt eller hur? Castrol eller Mobile 1? Vilken är att rekomenderas? |
|
|
Helix 10W40 låter som en delsyntetisk olja. Fabrikatet är inte så viktigt. Shell, Castrol, OK/Q8, Mobil, Valvoline etc... gör alla bra oljor! Ganska liten kvalitetsskillnad mellan märkesoljor med samma klassningar! Kolla klassningarna, för det är de som talar om oljans egenskaper. Köp den som är billigast om du har flera olika oljor med samma klassning att välja mellan! Om du har problem med att motorn tickar när du har kört hårt (oljan blir varmare), bör du prova en olja med högre varmviskositetsklassning. T ex 5W50 eller 10W60. Du bör inte gå över 10W i kallviskositet nu när vintern närmar sig! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
....glömde: Du bör satsa på en helsyntetisk olja! API SJ (helst SL) och ACEA A3. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okey, jovisst, jag håller med dig helt.. Ska göra det, ska köpa nån "värsting" olja, men det är lite knapert i ekomomin för tillfället. Men snart så, sen ska jag skämma bort bilen med en genomgående servis vid jul, om det är nån som får en julklapp så kommer det bli bilen.. Du tror på oljan va? Att den blir för "tunn" då motorn blir så pass het eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.