AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.441

Polering, vax, lackförsegling å lite till?

Tjo!

Ligger till såhär..

Jag skaffade mig en 535'a för nån vecka sedan. Tycker inte det är lika blank som förra 320'n jag hade. Visserligen är ju denna omlackad, och antagligen inte med samma "toppresultat" som fabriken fixar, men nog tycker jag man ska kunna göra lite granna åt resultatet iaf..

Till saken då!

En lackerar som fixade några saker på förra bilen är sedan den tiden skyldig mig en tjänst.. Funderar på om jag skall ta ut den i form av en maskinpolering..
Grejen är då att han (som många andra) i vanliga fall polerar med vanligt vax, och inte med polermedel. Skall jag i så fall be honom köra en lite mer grundlig polering med ett riktigt polermedel, eller skall man bara göra det då lacken är allvarligt sliten?

Som det är nu så är bilen så gott som repfri, men den har inget djup i glansen...

Nästa fundering är vax kontra lackförsegling.. Om jag skall utföra dessa operationer, vad ska jag börja med?

Ska lackförseglingen på före vaxet, eller är det tvärt om? Har en lackförsgling några negativa effekter på lacken i sig?
Något speciellt märke som är bra?

Många frågor och mycket text, men det vore snällt om någon orkade läsa igenom det :)

// Björn Eriksson
Cleaner, Vax & sen kan man lägga på lackförsegling. Fast det där med lackförsegling kan man diskutera. En del tycker att man kan lägga det i stället för vax. Det där bestämmer du.
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Jag la på Turtles Top Coat sealer ett par timmar efter jag vaxat med Sonax flytande hårdevax. Resultatet blev väldigt bra. Väldigt lätt att hålla ren. Regnet fungerar nästan som en biltvätt. *L*
Var några vackor sedan jag la på det så man får se hur länge det sitter kvar.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej alien!

Vi som jobbat/jobbar med detta har en mängd bra tips att ge till dig.
Men för att vi inte skall behöva "skriva i hjäl oss" med att repetera dessa ständigt återkommande frågor så rekommenderar jag att du använder funktionen "Sök inlägg" Där kommer du att hitta mycket smått och gott :)

Mvh

Skalman (Lack och Recond)
Jajamen, skalman! Har sökt här på forumet en väldans massa gånger, och hittat otroligt mycket matnyttigt som verkligen får bilen att bli.. bättre :)

Grejen är bara det att ibland hittar man inte riktigt det svar man är ute efter, som nu t.ex... Då brukar jag tillåta mig själv att fråga lite istället!

Fast iofs, det kan ju tänkas att jag sökt lite snett och vint bara, 100% kan man ju aldrig va :)

// Björn Eriksson
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Tjena Alien,

Dina frågor är bra - men jag tycker att de besvaras av Askens och Hassso reportage om polering och vaxning. Om "polering" med ett vaxpolish skall räcka så måste skicket på lacken vara bra från början. i flertalet fall behövs ev rubbing först och sedan cleaner. Efter detta:

Jag anser att man främst skall välja mellan vax ELLER lackskydd. Vill du fixa lackskydd själv så finns det främst Turtles Coat sealer eller Lahegas Brightgard (rekommenderas).

Vill du ha ytterligare detaljer om arbetsmomenten så besök den delvis omarbetade sajten Stackens Bilvård: Länk
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Resultatet. *L*

www.autopower.se/galleri/bilder/1316_3.jpg
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Länk

Så kanske det skall vara!
Thanx alla! Tror jag har fått mina frågor besvarade nu! Asken och Hassos reportage är kanon, men det var just det där om lackförseglingen jag funderade över, som du nu besvarade PTR. Tack igen som sagt :)

// Björn Eriksson
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen Alien..

Ta en titt på Meguiars produkter... har provat det mesta, men deras system är outstanding.

Mvh

Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.