AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.290

"lifetime oil" byta eller inte? 328 E46-99

Det är ju lifetime oil i vxllåda och bakaxel på min bil men jag tycker att det borde vara bättre att byta dessa, Är det nån som gjord det och har BMW oljorna som krävs och eller kan man hitta dom i castrols sortiment..
Det ÄR bättre att byta oljorna. BMW har oljorna, och de finns med störtsa sannolikhet i Castrols sortiment.

Ett oljebyte skadar aldrig, om det är i motor, växellåda, bakaxel eller annorstädes kvittar. Viktigast är dock så klart motoroljan.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljan i växellådan är en "specialolja" som heter MTL-LT 1 på BMW-språk. Det är egentligen en Esso-olja som ursprungligen heter LT 71 141.
Det är fler biltillverkare som använder den oljan, bland annat Mercedes och Citroen (jag tror även att VAG använder den!).
Om de kallar den något annat vet jag ej.
I vilket fall kostar oljan ca 180kr/litern hos BMW, men den finns bara på femlitersdunkar. (om man har tur kan man köpa på lösvikt!)

Bakaxeloljan heter Castrol SAF-XO, den kan köpas hos BMW på lösvikt (åtminstone kunde jag det!). Då blir den billigare än hos t ex Mekonomen, samt att du kan köpa 1,5 liter i stället för två hela litrar (du behöver strax över en liter till bakaxeln).

Det är aldrig fel att byta olja!
Även om oljan i sig kanske klarar "livstidsintervallet", så saknar både växellåda och bakaxel filtersystem som tar hand om de små metallflisor som alltid lösgörs i oljan vid slitaget och inkörningen....

Om du skall byta oljan i bakaxeln, föreslår jag att du använder kopparpackningar i stället för de i Aluminium som BMW använder.
De i koppar användes till äldre BMW och korroderar inte sönder av saltslasket (som de i alu kan göra).

Artikelnummer hos BMW för kopparbrickor till bakaxelpluggarna:
07 1 199 63 354 (kostar ca 1,50kr/st, du behöver två)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Byt åtminstone vart tredje år!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Johan B: Du som har bra namn och kan olja.. Vad tros om Motuls oljor som går att köpa relativt billigt via BMW SC.. jag tänker nu nämligen byta alla oljor i min bil för att fvara på den säkra sidan så den håller nu när jag ska bo ute i skogen! Eller är det som alltid.. klassningen som gäller? Motul har en speciall olja bara för BMW:s bakaxlar med.. verkar bra iaf... Du kan maila mig om du vill med!

MVh
Johan Björk

__
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Johan, som du själv är inne på är det i första hand klassningen som du skall kolla på!

Transmissionsolja kan innehålla aggressiva additiv som angriper t ex synkringar i växellådorna. Samtidigt är det viktigt att man inte använder en olja som inte klarar av de stora skjuvpåfrestningarna som kan uppstå i transmissioner och bakaxlar. Så det är viktigt att man väljer rätt API-GL klass!

Motul är en känd tillverkare av kvalitetsolja så där är det inga problem!

Mvh

ha
98
hazard
320i touring -98
Intressanta svar på frågor.
Jag var inne på andra inspektion II på min 320 touring -98 nyss. Vi beslutade att inte byta växellådsoljan och bakaxeloljan eftersom BMW inte föreskriver att man skall göra det (lifetime oljor). Såsmåningom blir det nog ett byte ändå.
Var inne på Valvolines europeiska website för en tid sen, om man slår in sin bilmodell samt årsmodell så får man rekommendationer på vilka oljor (ur Valvolines sortiment) man skall använda både i växellåda och bakaxel. Kan man inte lita på dessa rekommendationer ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hazard, du kan säkert lita på rekommendationerna!

Om växellådans synkringar är anpassade för de agressiva additiven är det inga problem. Men om de inte är det, blir det problem efter ett tag.

Enkelt uttryckt:
Högre API-GL-klass = bättre skydd för kuggarna, MEN samtidigt mer aggressivt mot vissa metaller (läs synkringar).

Esso-oljan tillverkar bara esso! Så det är svårt att hitta någon direkt motsvarighet hos andra fabrikanter. Om man byter till någon annan olja "faller" livstidsfyllningen och man måste då byta med jämna mellanrum. Personligen tycker jag att det är ett bättre system i en växellåda som saknar filter!
Jag har personligen bytt till Red-line MTL i min växellåda. Den oljan är dock inte testad och godkänd av BMW! (oljan har gott rykte och jag tycker att växellådan har blivit lite smidigare)

När det gäller bakaxeloljan finns det motsvarande produkter hos flera av de större oljetillverkarna. Kolla att det är samma viskositet, API-klassning, samt att den är helsyntetisk (annars måste man byta oftare).

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hazard:

Byt olja snart på växellådan, bakaxelns olja brukar inte slitas så fort! Antagligen beror det på att man "sliter" mer på växellådan - många delar och kanske även något "skrap" nån gång...
Ska inhandla oljor och byta innan vintern kommer här i Luleå, jag bävar inför -35c brrr...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.