AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.211

Fflygande besiktning!

tjmike
Hej.
Jag har tagit av min sista ljuddämpare o satt dit en simons istället 2.5 tum. Problemet är att jag blev tagen av farbror blå innan idag. Den låter väl lite väl mycket sa han. Jag sa att det beror på hur mycket man gasar*ler*. Så det blev att visa den på stationen innan en månad. Det läcker inget alls. Den bara låter skönt tycker jag. Är inte simons dämpare lagliga?
Mvh Micke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja det finns regler för bullernivåer...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kravet på bullernivån på personbil både vid en kontrollbesiktning och en flygande inspektion är att "bilen får inte bullra mer än vad som är normalt för fordonstypen". På Bilprovningen krävs normlat sett ganska rejält buller innan åtgärder vidtas, medan polisen ofta är "hårdare" i sina bedömningar. Men i sak är det rätt, den låter ju mer med sportavgassystemet än den normalt gör med originalsystem...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jeppe, hur är det med skadade avgassystem? (Gissa om jag själv har en läcka... ;)

Det jag funderar över är om ett skadat system klarar besiktningen, med något tillägg typ "åtgärdas utan krav på ombes", eller måste bilen i så fall besiktigas om?

Tycker mitt system är inne på sista ölen i sexpacket så att säga.. Har väl på gång att skaffa ett nytt från katten och bakåt, men pengarna sprutar inte just nu tyvärr =/

// Björn Eriksson
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett mycket litet avgasläckage som inte bedöms påverka utsläppsmätningen kan accepteras och noteras då under "bra att veta" på protokollet. Är läckaget större än mycket litet renderar det i en skarp tvåa, alltså krav på efterkontroll...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Själv blev jag stoppad av de blåklädda clownerna utanför Örebro för några år sedan i min 240, de var fyra(!?) stycken som kollade igenom bilen i en halvtimme (!?) före en av dem nästan skrek halleluja då han kunde vicka lite på mitt batteri. Det var bara att åka in till bilprovningen i Mariestad inom en månad efter att ha spännt fast det med en liten stropp. Kontrollanter bara suckade när han såg polisens papper och utbrast något om att det tydligen inte fanns några gränser för vad "idioterna" kunde hitta på. Kan inte göra annat än att hålla med honom...
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Farsan gav mig ett tips på hur man kan minska risken att bilprovningen anmärker på att bilen väsnas för mycket, det är att besiktiga bilen straxt innan stängning kring 17:00 - 17:30. Det gjorde jag sist jag besigtigade bilen, besiktningsmannen sa bara jaså du har bytt systemet ja sa jag, sen så var det över. Har även varit med om en besiktningsman som hade tänkt plocka mina fälgar, det han sa om systemet var att om ljuddämparen är för liten och sitter för långt bak så gör den inte så mycket nytta.

Anledningen till att man skall besiktiga bilen sent är att besiktningsmannen, precis som alla andra arbetare börjar bli trötta straxt innan arbetsdagen är slut.

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pininfarina*
Finns trevliga poliser också. Blev stoppad för en vecka sedan i en rutinkontroll. Helvete tänkte jag nu blir man 1200 fattigare då, hade inget körkort med mej och framdäcken är slut. Va inte ens något snack om böter för körkortet. Jag förklarade att jag precis köpt bilen och att det kändes lite onödigt att köpa nya sommardäck nu när vinterdäcken skulle på och lovade att köpa nya till våren så tyckte han att jag skulle ta dom 800kr som jag skulle fått i böter och lägga på nya däck istället.

/Andreas
Mannen: Det finns säkert trevliga poliser också, det är bara synd att det (nästan) alltid är de otrevliga man träffar på...
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Dm flesta poliser tycker inte om Bmw har jag kommit fram till. jag hade då inga problem med mitt 2½ tumms till katten plus att det sitter en liten simons dämpare längsbak. ja inte skiljer det mycket i ljud på ett orginal system till en 325a. Bara att det låter lite dåvare en före. Fick där emot beröm att det lätt skönt av besiktingsgubben =))) hehe en gubbe med smak.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.