|
|
|
|---|---|
|
Även vad det kostar att få denna utbytt om så skulle behövas. Mvh/Mattias "Mattis" | |
| Farsan slängde ur sig att en oljepump håller hela motorns livslängd. Jag söker således en lite pålitligare erfarnare kommentar om oljepumpar som kan bekräfta eller dementera detta uttalande! =) | |
|
Oljepumpen är förmodligen den detalj som är bäst smord i hela motorn! Normalt sett håller jag med om att den håller motorns livslängd! Dock får man nog räkna med att även den slits och börjar ge något lägre oljetryck efter sådär 30.000-50.000 mil! I praktiken har det inte så stor betydelse. Jag har bytt 2 oljepumpar på mina BMW-bilar: - på en skar pumpdreven vid ca 45.000 mil. Kan möjligen vara mitt eget fel då jag några tusen mil innan körde utan kylarvatten i en mil. Eftersom det bara var oljan som kylde motorn då blev oljan milt sagt varm. Kanske blev det början på slutet för den pumpen. - på en slet övertrycksventilen in sig snett (efter ca 20.000 mil) så att den inte öppnade och släppte ut overtrycket ordentligt vid kall motor. Vid noll grader ute och kall motor hade jag ca 10-12 kg/cm2 oljetryck vid 2000 rpm och vid runt detta tryck läckte olja förbi oljefilterbehållarens O-ring. På en gammal och sliten motor kan man byta oljepump och få aningen högre oljetryck. Dom gamla oljepumparna saknade också (åtm på M30-motorerna) en stålbricka mellan pumpdreven och pumplocket. På dessa pumpar slets pumphuset mer i axiell ledd med lägre tryck som följd! Slutsats: Det är ovanligt att pumpar "ger upp" men dom kan ge lägre oljetryck när dom gått mycket. Sedan är det upp till var och en att avgöra om man vill byta pumpen då! Per L |
|
| man kan nog också säga att det beror på hur bilen servats tidigare också, slarv med oljeservicen drar med sig mycket..misstänker du att pumpen är dålig så byt, den är inte så hiskeligt dyr. | |
|
Håller med powerpak! Dessutom kan man oftast (som på min E24 och E3) byta den med motorn kvar i bilen så det är en relativt enkel operation! Per L |
|
|
Att byta oljepump är väl i princip bara nödvändigt om du får varning för lågt oljetryck vid varv högre än ~1100-1400 Blippar lampan bara på tomgång så går det att leva med... |
|
|
ok,tack för alla svar.NUär det som tur är så att lampan inte har lyst till en enda gång.Fick bara ett tips om lite orsaker till ventilticket(då kanske dåligt oljetryck). Mvh/mattias "Mattis" |
|
|
Kontrollera bara att oljetrycksgivaren funkar! MVH Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.