|
|
|
|---|---|
|
Det verkar som att BP tagit fel chassinummer från min Alpina när de reggad in bilen. De har använt sig av det gamla WBA nummret (BMW's egna) istället för Alpinas nya. Jag sitter inte till så att jag kan kolla Alpinanummret nu, vad är det deras chassinummer brukar börja på? Är det någon som vet om jag kan försäkra min bil med BMW chassinummret? ;) Det borde bli billigare. | |
|
Check mail angående chassinummer! Hur du skall/kan göra med felaktig registrering kanske Jesperado kan svara på!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar Johan! :) Den hade jag inte förut och lär få mycket glädje av framöver. Tack! |
|
|
Alpina har använt sig av olika chassinummerserier, men den vanligaste börjar på WAP. En bil ska aldrig kunna ha mer än ett chassinummer, detta medför att en Alpina antingen helt saknar BMW:s chassinummer eller har det överkryssat. Bilen är väl införd och registrerad som en Alpina i registret? Då drar du ju inga fördelar med t.ex. försäkring på det viset, därför tycker jag att du ska kontakta aktuell Bilprovningsstation och få det tillrättat för att undvika ev. trubbel i framtiden... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"En bil ska aldrig kunna ha mer än ett chassinummer, detta medför att en Alpina antingen helt saknar BMW:s chassinummer eller har det överkryssat." Nja, det stämmer inte riktigt. BMW chassinummret som står på stötdämpartornet är överkryssat, men inte det som är instannsat under rutan. Så har det varit på mina Alpinor iaf. |
|
|
Det hela var ett litet misstag av mig! :( BP har inte gjort fel, de har tagit rätt nummer, men det börjar för ovanlighetens skull också på WBA, inte WAP. Så allt är frid och fröjd, och man har lärt sig något nytt. Tack igen! |
|
|
B10Tobbe: Det intressanta är det primära chassinumret, det instansade. Chassinummer på plåt, klisterlapp eller liknande är endast sekundär märkning vilket får finnas kvar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Det är möjligt, men därigenom finns dock möjligheten för att det blir fel. Jag besiktade en av mina Alpinor inför en försäkring en gång, och han läste numret under rutan och började gorma om att det var fel nummer. Jag fick då visa han på numrena som stod på stötdämpartornet, både det överkryssade, och det nya. |
|
|
B10Tobbe: Vid identifiering av ett fordon ska man alltid använda sig av det primära chassinumret. Han gjorde alltså fel i sitt yrkesutövande... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Trod du att ni på bilprovningen skulle ana ugglor i mossen, om man kom in med en ALPINA B10 3,5/1 förklädd i en 535i av samma årsmodell..? Kan bara inte släppa tanken på att få susa runt i en ALPINA! Länk Mvh/Dennis |
|
|
Jesperado: Hur vet man vilket som är det primära numret då ? |
|
|
**Rauta_man**: Ska du ha hjälp med att fuska och begå olagligheter frågar du helt fel kille... B10Tobbe: Det är alltid instansat i chassit (undantaget väldigt gamla bilar), det står i fordonsdata var det sitter placerat... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Desperado: -Finns det något lagligt sätt att genomföra projektet på då..? ..tacksam för all ev. hjälp. mvh/Dennis |
|
| ..det vore ju synd att låta en så fin bil stå. (menar jag) | |
|
Vad går projektet ut på då? Vad är problemet? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Desperado: Projektet går ut på att få en skrotad ALPINA B10 3,5/1, att bli registrerad igen. Kan bara inte låta en sådan pärla stå och rosta bort. Mvh/Dennis |
|
| ...Problemet är den svenska byrokratin. | |
| byråkratin... (menade jag) | |
|
Är bilen skrotad med intyg krävs en nyregistrering för att få den i trafik igen. Då kommer den att registreras som en 03:a, vilket ställer stora krav den aldrig kan leva upp till. Det finns alltså i stort sett ingen möjlighet att få bilen i trafik igen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har BMWs originalnr under vindrutan överkryssat och Alpinas inslaget på hö fjäderbenstorn. Börjar på WAP och slutar på 354 vilket också är bilens serienr, nr 354 av 507 tillverkade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.