AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.017

Stolsvärme sönder

PE
46
PEOL
530i 2004
Min vänstra stolsvärme har gått sönder, tror jag.
Eller kan det vara den lilla lampan i av-och påknappen som är sönder bara? Jag har inte testat om värmen funkar än. Om det bara är den lilla gröna lampan, kan man byta den själva?
Om det är värmen som är paj, vad kostar det att fixa?

PeterO
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har samma fel på min, lampan tänds men slocknar med en gång, passagerarsidan funkar bra, också tacksam för svar.

CHS
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Kolla säkringen, är den hel kan du kolla om det kommer fram ström till stolen, genom kontakten på undersidan. Finns det ström är det med största sannolikhet värmesitsen i stolen som behöver bytas. Lite pilligt men det går.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag har för mig att värmeelementen i stolen(2st) går på runt 1000kr/st, det är en slinga i ryggen och en i sitsen.

Mvh Micke t/
328-96
B6 3,5-89
stefannorr
Är det 1 säkring till varje stol,eller är det en till ryggen o en till sitsen,märkte när ja slog på att ja bara hade värme under häcken,men ej i ryggen och va kostar byte av värmeslinga om det är felet,har skinn om de nu blir dyrare svårare då?
We
192
Wengen
528iA-98
stefannorr: Jag har exakt samma problem som du, alltså bara värme i sittdynan och ej i ryggstödet. På passargerar sidan så funker det som det ska.
Om du får till ditt säte så kan du väl förklara hur du bar dig åt.

/Wengen
stefannorr
Får väl maila eller ringa BMW o höra vad dom ska ha för de,viktigast är ju värmen i sitsen om man får prioritera.
Hör av mig när ja fått prisuppgifr.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Jag saknar stolsvärme oerhört i min bil. Hade det i den förra. Har sett att det finns en smäcker sits på Clas Ohlson för 300 kr med termostat som är avsedd att monteras under original- eller överdragsklädseln. Hur jobbigt är det egentligen att kränga av originalklädseln? Nån som gjort det?

__
Mvh /Pewe
Ha
39
Hansson
540 Touring -97
520 -94
Jag får bara värme i ryggstödet men inte i sitsen, önskar det vore tvärt om. Undrar åxå om det är jobbigt att kränga av originalklädseln? Jag har skinn om det spelar någon roll.

///Henke
stefannorr
O ja får i sitsen men inte ryggen..ingen som bytt o vet pris cirka?
vet att i nya e -46 enligt rykten så är de inbrännt i skinnet= byte av klädsel=svindyrt,men i våra e 39 så känner man ju nästan värmesitsen så de kan ju inte va så dyrt eller svårt om man vet knepet?
Hur har det gått med era stolsvärmeproblem? Nu har även jag fått detta problem, bara värme i ryggstödet. Är det någon som vet vad det kostar att byta värmeaggregatet i sittdynan?
Nu börjar det bli aktuellt med stolsvärme igen och jag har inte hittat en lösning på problemet än. Jag har gjort ett försök att laga värmen men det verkar som man inte kan få av skinnet helt och hållet eftersom det är fastsytt i stolen i skarvarna.

Så nu undrar jag igen om någon har fixat sin stolsvärme på E32/34, hur och till vilken kostnad?

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det här kanske hjälper dig: Länk
Tyvärr täcker den bara tyg- och konstläder-stolar, men principen bör vara lika.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Det var den länken jag använde när jag monterade isär stolen. Det fungerade utmärkt ända tills jag kom till steget att ta bort skinnet. Det gick fint att lossa skinnet runt hela stolen men i mitten på ovansidan av sittdynan är det skarvar/nedsänkningar där skinnet är fastsytt i stolen. Jag kände mig inte tillräckligt kompetent för att börja sprätta upp sömmarna och sen sy igen det igen. Kanske får man leta upp en sadelmakare som kan göra jobbet.

Mvh Johan
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Pewe> Har du kollat upp Clas Ohlson paketet? Jag satt just och läste om det själv, måste fixa till min 520 annars blir det kallt om baken.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Länk
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Hej
Jag har köpt 2st Clas Olson dynor och 2st original brytare för stolsvärmen.
Jag har ett extra NTC motstånd som givare för att kunna justera värmen i dynan och det funkar.
Men.. det känns jobbigt att montera dom under skinnet så det har inte blivit gjort ännu.

Summa för 2st stolar 600 (dynor) + 600 (brytare från skroten) + 20 (NTC) + pillande (fixat nu) + svett (inte än).

Göran.
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Det var enklare än jag trodde att montera värmedynorna.

Tog ur bägge stolarna -lossade piggarna i bakkant på sitsen och och i nederkant på ryggen, sen var det bara att trycka/dra in dynorna under sätet.

Sen drog jag 3 kablar till varje stol (jord, sensor, manöverspänning) och kopplade ihop med värmesitsbrytaren.

Sensor tejpade jag fast på undersidan av värmedynan ett NTC motstånd 6,8K ohm vid 25 grader C ena kabel till jord och den andra till sensorstiftet på värmesitsbrytaren.

Jag hoppas att jag skriver begripligt.
Det blir inte värme på hela sitsen men "pjäsen" blir i alla fall varm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.