|
|
|
|---|---|
|
jag vill mäta min lamda (4 kablar) och har sett att värdet ska variera mellan 0.1-0.9 V, men jag trodde man skulle mäta motstånd för att kolla om lamdan va hel (?). vad ska ohm'en ligga på? å vilka kablar ska jag mäta på? (dom på bmw ignorera mig typ å sa att dom inte visste utan att dom bara använde sin fina lilla dator för att se om den va hel eller ej) kan man även SE på den att den är paj? är det något som kan brännas av eller sotas igen? sen undrar jag vad som ska hända om man kopplar ut den och startar bilen. jag har läst/hört att det inte ska hända nånting - att den bara ska dra mer soppa - och jag har hört folk som haft mycket svajande tomgång, ryckig körning, etc. anledningen till att jag frågar är att jag inom kort antagligen får läggas in på psyke efter att ha försökt lista ut felet på min 318i. det började med att jag trodde det var fukt i fördelarlocket för den bara ryckte när det var fuktigt ute och inte alls efter man stannat för att låta den ånga bort fukten (eller det var många +grader ute). men nu! nu är den Satan i vinröd kaross! skulle köra till skolan och den hoppade och studsade som f-n så jag lät den stå å värma sig några minuter men ingen förbättring, sen kom jag ut på motorvägen och låg i vägrenen i 50 km/h :'(. jag stannade på en mack och tankade och försökte sedan ta mig därifrån. den startar hur fint som helst men lever bara i 1 sekund. sen dör varvet och motorn stannar. ger man gas reagerar den oftast efter kanske en halv sekund och varavar upp till önskat varv men pendlar i 2 sekunder för att sedan dyka och stanna. pumpar man i detta tillfälle (bort me foten, dit me foten) så reagerar den igen på gasen och lever vidare i några sekunder. det gick att ta sig hem om man fick upp den i över 70 och höll sig där. jag har inte velat starta den mer än ett par gånger sedan dess. jag tror den får för mycke soppa för det luktade lite om den tyckte jag. kan det vara lamdan? jag tror i sånna fall att jag har den ryckaste gången nånsin pga av en pajad lamda för den rycker så man får brännsår i arslet av å glida i stolen! SNÄLLA HJÄLP MIG!!! | |
|
Prova att montera/demontera (säg 10 ggr) ALLA kontakter till diverse prylar som kommunicerar med styrenheten, exvis diverse tempgivare och luftmängdsmätaren, börja med luftmängdsmätarens kontakt. Har haft samma symptom som dig på en tidigare bil. Kan ju även vara något annat men ovanstående är ju lätt att kolla mvh MW-Guru |
|
|
ok ska testa när d blir ljust imorn. jag undrar även om bilen kan må mindre bra av att bli strömlös och sedan strömsatt utan att lamdan är inkopplad. jag tänkte testa allt jag kan komma på innan jag lämnar in den på felsökning. blir den sur på mig om den strömsätts utan att lamdan är inkopplad? om jag sedan kopplar in lamdan igen måste jag koppla av batteriet igen för att den ska läsa in rätt värden igen va? jag testade starta den idag (5 dagar efter jag parkerat den) och den är näst intill omöjlig att hålla vid liv nu. den startar som den ska direkt, varvar för högt (2000 varv) och dyker sedan omedelbart för att stanna, OM man inte ger gas för då kan man få den att hålla sig vid liv ett tag till men det är en kamp med gaspedalen :p. bilen är även servad för ca 300 mil sen (~2 månader sen) så allt som åtgärdas på en service är nytt. han som sålde den till mig var åkare och tog mycket väl hand om den så den är i väldigt bra skick (0 rost) och motorn har bara gått dryga 2000 mil (fabriksrenoverad). har aldrig hört talas om eller läst någonstans om ett liknande fel! blir toki... |
|
| det är inte toppen som gått? | |
| hur ser man d? | |
|
hmmm.. börjar misstänka klantfel! det kan vara så dumt att någon någon gång har förväxlat soppaslangarna in/ut från soppafiltret och därmed gjort så att motorn suger i sig "orensad" bensin. det skulle förklara varför jag nu kan köra med den igen! helt otroligt! jag å en kompis skulle kolla om det var soppapumpen som va paj å lossa slangarna å då lossade vi först den vi trodde var FRÅN filtret men då strömma soppan ur motorn "aha vi lossa väl fel då" så vi lossa den andra å då strömma d ur slangen. när vi satt tillbaka den tänkte min vän på hur lika dom såg ut och insåg att nån kan ha satt dom fel. för nu funkar bilen igen! råkade haka fast gasen (pilla i motorummet å drog vajern så den fastna) på 3k varv och sen gasa jag den ganska bra i nån minut och när jag släppte gasen för att låta den dö så levde den vidare på sina vanliga 800 rpm! sen körde jag några mil helt utan minsta antydan till ryck! jag blir så sne... ska kolla med meck imorn om slangarna sitter som dom ska å gör dom inte det ska jag införskaffa nytt filter å koppla rätt :p. OM det är så att detta är felet, var hamnar "skiten" som inte filtrerats utan går direkt för förbränning? kan det ha hamnat skräp i nån slang/munstycke eller något sånt som borde tas bort? puh! hoppas nån orkar läsa allt :). |
|
|
skiten hamnar i spridarna om den inte tar sig igenom dem,borde nästan finnas ett "grovfilter" längre bak också, typ i tanken. hört fler som kopplart det fel.kolla med flödespilen på filtret-mot motorn. |
|
| Tja! Förra vintern hade jag exakt samma symptom som du på min dåvarande pärla, en 320i från 89. Det var hårfint nära psykakuten för mig med kan jag säga. Började precis som du med fördelarlock och allt det där... Jag byggde till slut en liten anordning för att läsa ut felkoderna från styrenheten och fick fel- meddelandet om Lambdans värmare. I mitt fall var det fukt i kontakten till Lambdan. Testa att koppla bort sonden helt, då gick min okej, men inte bra. Om du inte har fukt i kontakten så kolla relät för lambda-värmaren (sitter bredvid bränslepumpsrelät och brukar vara orange). | |
|
powerpak: jag har inte sett nån flödespil (vet inte riktigt var jag ska kolla heller) utan jag gick bara på det faktum att det stog "out" på toppen av filtret och när vi drog den slangen kom det soppa ur motorn.. jag tyckte ju då att d borde vara så att soppan skulle komma ur filtret. kan ju vara så att dom menar "out" ur motorn å in i filtret men jag tycker d e lite dumt å skriva så... står d "out" nånstans så förväntar jag mig iaf att d ska komma ut nånting därifrån :). ska kika snart å se om jag ser nån flödespil. var mörkt när jag pilla där så jag kan ha missat den pga det. fartoflakt: det låter mycket troligt! så fort jag fick veta att folk haft problem med lamdan å jag fått reda på vad den egentligen gör så tyckte jag att "d där e ju inte alls lika allvarligt som mitt fel" åså har jag börja tycka att om lamdan ger helt fel signaler pga av fukt, smuts eller glapp så borde det ju bete sig på något som liknar mitt problem. jag körde den igår morse å d ryckte illa å jag ville inte köra den mer än 5 km, hoppade på en buss, åkte till skolan, kom tillbaka till bilen vid 13:00, satte mig å tänkte "om den skuttar nu så tar jag den direkt till mecken som ligger 200m bort så han får känna på den!". åså bar det iväg å den ryckte - dock inte lika farligt som på morgonen - å jag tänkte "yes! nu får han känna hur det är så han kan gissa vad det är". jag stannar, låter mecken sätta sig åså kör vi en bit, å tror du inte bilen går som en dröm?! då hade antagligen fukten dunstat bort helt och den funka som den skulle. sen körde jag några mil å den gick perfekt under hela färden. idag gick jag upp 7:30 för å se om den då fuktiga bilen gick som den skulle. innan jag startade så plocka jag bort fördelarlocket för att se att där verkligen inte var nån fukt (var det inte). startade å bilen gick som den skulle i ungefär 10 minuter sen börja den rycka, jag körde några kilometer med ryckandet för att se att det inte bara slutade av sig självt. jag stannade och lät motorn gå medan jag pillade som en galning i motorummet å sprayade me en massa startspray för å hitta tjuvluft. efter 10 minuter utan resultat satte jag mig å körde igen å då gick den perfekt! testade koppla bort lamdan också för att se om det vart nån skillnad (nu när bilen gick som den skulle) men d blidde det inte vad jag märkte = lamdan är inte orsaken pga av den är helt paj utan att den ger felsignaler (om det är den som är felet alltså) så morgonfukt är boven å det har med bränsle att göra, så d måste va vara som du säger fartoflakt! är det d ska ja f-n skicka en fet kyss me posten! ska kolla relät direkt å kontakten imorn för å c om d är nån fukt. men eftersom felet ibland kan uppstå efter några minuters körning så känns det som att det skulle tränga in fukt medans jag kör vilket är märkligt tycker jag.. kan det vara typ smält is/vatten (vindruteskrap) som på nått sätt kommer åt elektroniken? har även tänkt på om fukten kan lyckas komma åt själva sonden, att fukten dimper ner bland kablarna på toppen av lamdan å ställer till det där.. men där blir det varmt så fort så det borde kanske inte gå. aja ut å kolla relä! å imorn blir det körning utan lamdan inkopplad för å se om den låter bli å rycka då! tjoho! hoppas det är d som är felet! |
|
|
buäääää!!!! asså jag får krupp! bilen rycker fortfarande lika mycke så jag kollade kontakten till lamdan å där va ingen fukt vad jag kunde se, men koppla isär den ändå å d var ingen märkbar skillnad.. den fortsatte hoppa å sluta svara på gas! jag förstår inte.. VAR kan fukt ställa till det?! det måste vara nånstans en bit bort från motorn eftersom det tar ganska lång tid innan det försvinner (ju närmare motorn fukten är desto snabbare dunstar den ju när den blir varm). eller att det blir vatten i nån soppaslang under natten men då måste d va nånstans mellan tank å motorrum för annars hade den ju reagerat på startgasen tycker jag. kan det bli undertryck i nån slang pga temp-skillnader så den suger in (fuktig) luft? har även kollat lite extra nu exakt hur den slutar reagera på gas: om jag håller jämn gas så den går upp på t.ex. 3000 varv så står den å pendlar +/- 300 varv för att sedan hosta till och lägga sig å pendla på kanske 2500 varv. jag har alltså samma gas som innan men den tror att jag släppt upp. ibland gör den jättedyk å slutar helt svara på gasen = 700 rpm +/- 300 vilket leder till att den stannar eller nästan stannar. om den nästan stannar gör den ibland ett ryck uppåt så den skuttar upp till 1500 varv för att sedan dirket gå ner igen å stanna/nästan stanna. blir inte klok på detta :p |
|
|
nu är skönheten frisk! d va den förba-de lamdan! 5% co-halt. d ni! verkstan hade aldrig sett felet förrut. lamdan gav inget felutslag så dom bytte styrbox å d hjälpte inte heller. då skulle dom testa byta lamda å den satt så hårt att dom drog ner avgassystem och såga bort den. sen plutta dom i en ny och vips så går den! 2800:-!!! blir så lack när d va ett sånt skitfel iaf :(. dom satt i en begagnad dessutom så jag skulle kunnat gjort d själv för den totala kostnaden av 320:- :p. aja nu går den som den ska iaf å jag blir glad varje gång den brummar igång :). slutet gott allting gott förrutom för alla som väntade sig julklappar av mig, no pengar kvar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.