|
|
|
|---|---|
| Jeg har i det siste hatt problem med at bensinmåleren viser for lite. Har hatt bilen på verksted og skiftet giver for både høyere og venstre side. Dette har hjulpet litt men fremdeles viser den noen liter for lite. Har en 528iAT E39. Tanken skal ta 70 liter. Ved full tank har jeg vært inne og sjekket OBC i test 6. Der viser venstre giver 34,0l, høyre 29,7l og totalt 63,7 l. Vet noen hva disse giverne skal vise ved full tank. Den analoge viseren i intrumentpanelet viser da full tank men etter noen mil begynner den å vise for lite. | |
| Noen som vet hva test 6 i OBC skal vise ved full tank? | |
|
Hej! Kollade för ett tag sedan min 530d-00 vid ABSOLUT FULL tank (ända upp i röret) den visade 31 liter i ena (minns inte vilken) och 34 liter i den andra = 65 liter. Jag var också lite förvånad, men inte haft tid att undersöka närmare. Bränslemätaren visar hur som helst "rätt". Mvh Saij |
|
|
Hej igen! Kom att tänka på följande: är det inte så att "datorn" inte "räknar" med reserven? Nå'n som kan/vet besked kanske? Mvh/Saij |
|
| Takker for svar. Det kan nok være noe i det du sier med reservetanken ca. 8 liter (tror jeg). Etter noe tids kjøring er det bedre samsvar mellom analog tankmåler i instrumentpanelet og Test 6. Lettest å kontrollere ved 50 liter. På min bil ser det ut til å stemme sånn ca. ved 55 liter. Men etter dette begynner den analoge tankmåleren å vise feil i forhold til test 6. | |
|
Geir! Hej igen! Här kommer ytterligare en "fundering": Är det inte så att bränslemätaren (analoga) också styrs av "datorn". Kom att tänka på att när sensorn/givaren till vä bak (som driver hastighetsmätaren ABS osv.) var kass körde hustrun soppatorsk MED 1/4 TANK på mätaren (att man se'n kunde titta på TV under färd var ganska klen tröst). Snackade med en mek om detta och han sa att utan hasighetsmätarsignal blir bränslemätaren "lurad". Kan det vara så att bränsleförbrukningskofficienten (phuuu vilket ord) i test 20 är inblandad i analoga mätarens visning? Kanske behöver den korrigeras i din bil? Här är lite info Länk Hör av Dig få vi får veta hur det går. Mvh/Saij |
|
|
Takker så mye for dine innspill. Bensinforbruket i computeren har alltid vist for lite ca. 6 %. Så jeg har stillt koeffisienten i test 20 til 1060. Dette har jeg kjørt med i lang tid. Jeg har imidlertid alltid lurt på om denne justeringen påvirker når bilen skal på service. Det er jo bensinforbuket som avgjør når bilen skal på service (test 3). Vet du noe om det? Det er mulig at andre givere kan innvirke på den analoge bensinmålerens visning. Jeg har tidligere byttet 2 ABS givere. Men når disse ryker pleier jo ABS/DSC lampen å lyse. |
|
|
Nej, tyvärr. Har inte forskat i hur/om det påverkar serviceintervallen. Mvh/Saij |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.